Symtom/Felsök/Problemlösning Förgasarturbo..?!

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Har haft lite problem med bränsle/lufttillgången/gången på turbogixxern och som till största del inte beror på bänkningsinställningar...

Problem1

Symtom1: Mycket orolig/svårinställd tomgång, varierande varvtal efter hummör...

Felsökning1:
Jag harkommit fram till följande, det lilla munstycket (nr.1) har suttit i hål nr.2 men på fugge 3 och 4 så har de helt sonika blåst ur/lossnat...

Felsökning2:
Den lilla gummi-pluppen som sitter på synkuttaget i trottellocket på 3:ans fugge har blåst av? hoppat av av någon anledning, kan den tjuvluften den fått i sig den vägen påverka tomgången så mycket?
När turbon laddar och ger övertryck så försvinner det ju luft det hållet också...
Det har även blivit någon form av svart material (bild nr.3) precis vid spjället just på den förgasaren, vad beror det på?

Problemlösning1:
De är tillbakamonterade med superlim, men vad har de för funktion??

Problemlösning2:
Plugga/fixa ny gummiplupp till synkuttaget...:)

Bifogat

• DSC00353.JPG
    DSC00353.JPG
    85.1 KB · Visningar: 174
  • DSC00355.JPG
    DSC00355.JPG
    58.6 KB · Visningar: 99
  • DSC00356.JPG
    DSC00356.JPG
    85.8 KB · Visningar: 95
Problem2

Symtom1:
När man laddar på tex på 4:an, över 1bar en kort stund så dör motorn/går skitkonstigt (tok-fett gissar jag) när man släpper gasen

Felsökning1:
Min teori är att laddtrycket är högre än soppatrycket vilket medför att när luften från pitot-röret pressar ner i flotörhusventilationen så är soppatrycket lägre vilket medför att fuggarna flödar över baklänges (genom emulsionsrören?) Kan det vara på detta viset?

Problemlösning1:
Höja soppatrycket... Men det känns som om man fumlar i blindo när man justerar, finns det ingen liten smidig tryckmätare som man enkelt kan koppla in och ha inkopplad i serie över tiden..

Det ska bli intressant att läsa vad du kommer fram till med problem 2, min var likadan innan jag plockade av snurran för besiktning.

Jag gissade mig till att det var hålet i pitotröret som var för litet så det tog ett litet ögonblick innan trycken jämnat ut sig då dumpen öppnar vid växling, teorin var att flottörhuset fortfarande kände av laddtycket innan växling medan trotteln kände det "riktiga" trycket. Jag har gjort ett nytt pitotrör men har inte hunnit testa än om det blivit bättre...

Problem2

Symtom1:
När man laddar på tex på 4:an, över 1bar en kort stund så dör motorn/går skitkonstigt (tok-fett gissar jag) när man släpper gasen

Felsökning1:
Min teori är att laddtrycket är högre än soppatrycket vilket medför att när luften från pitot-röret pressar ner i flotörhusventilationen så är soppatrycket lägre vilket medför att fuggarna flödar över baklänges (genom emulsionsrören?) Kan det vara på detta viset?

Problemlösning1:
Höja soppatrycket... Men det känns som om man fumlar i blindo när man justerar, finns det ingen liten smidig tryckmätare som man enkelt kan koppla in och ha inkopplad i serie över tiden..

Jag är ingen fena på förgasarturbo, men trycket från piton ska väl gå till bränsletrycksregulatorn så att du överkompenserar för laddet? Om du har statiskt tryck till regulatorn och dynamiskt till flottörhuset så räcker inte den tryckskillnaden som enbart fjädern i brt ger till för att hålla nivån i flottörhuset, trycket i flottörhuset blir högre än vad bränsletrycket är och motorn lenar ut.

Är förgasarna inte trycktätade till 100 får du alla slags konstiga problem. En simpel gummiplutt för synking skapar definitivt en rasslig tomgång. Tomgångsmunstyckena som du superlimmade - kläm fast dem istället, typ rilla mässingen eller knäck till alut som de ska sitta i.

Jag är ingen fena på förgasarturbo, men trycket från piton ska väl gå till bränsletrycksregulatorn så att du överkompenserar för laddet? Om du har statiskt tryck till regulatorn och dynamiskt till flottörhuset så räcker inte den tryckskillnaden som enbart fjädern i brt ger till för att hålla nivån i flottörhuset, trycket i flottörhuset blir högre än vad bränsletrycket är och motorn lenar ut.

Trycket till flotörhusventilationen tar jag som sagt ut på pitot-röret.
Trycket till regulatorn tar jag ut i plenumet
Trycket till undersidan av membranen tar jag också ut i plenumet.

Högst tryck skall det väl vara i flotörhusventilationen, sen bränsle-tryck och sist laddtryck...? Eller har jag fått det om bakfoten?

Är förgasarna inte trycktätade till 100 får du alla slags konstiga problem. En simpel gummiplutt för synking skapar definitivt en rasslig tomgång. Tomgångsmunstyckena som du superlimmade - kläm fast dem istället, typ rilla mässingen eller knäck till alut som de ska sitta i.

Nu "plupp" införskaffad, gissar att den och de lösa munstyckena bidog en hel del till tomgångsfenomenet.
Ang. de små munstyckena så ruggade jag de lite på utsidan innan jag limmade, och det är plast som de sitter i.

Last edited:
Bränslet ska ha högst tryck. Sedan flotörhus sist laddtryck tillsammans med över och undersida av trottelmembran.

Bränslet ska ha högst tryck. Sedan flotörhus sist laddtryck tillsammans med över och undersida av trottelmembran.
Bänka cykeln då ser du vad som spökar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...