SXV vs 500 2-t

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia SXV550
hur står sig en 550 sxv mot tex en cr500 motardkittad rent motormässigt/prestanda, känns cr500an brutalare och piggare?
En liten dispyt om vilken som är "vassast" ligger bakom frågan.
 
Cr500 har mer effekt så motormässigt är det inget snack....

Snabbast runt en bana är dock en helt annan sak
 
Har den det egentligen?Dom ligger väl runt knappa 60hk på hjulet original och det borde väl en Aprilia 550 ge också.

67-68 hk på bakhjulet original brukar testerna visa.


Cr:en känns säker bra mycket galnare/piggare pga den något explosiva effektkurvan, men när det kommer till körbarhet så är det nog ingen match skulle jag tro.
 
Liljeqvist SXV med VDB-kam och Silmoto-system ger 78hk på bakhjulet!!:yoparty
Ja men då är det ju inte fair att ställa upp med en Original cr 500 heller. Samt så är jag rätt säker på att 500:an väger betydligt mindre. Min cr väger 105 kg med halv tank. Men snabbast runt en bana, tja vänta tills i sommar får vi väl se. ;) Finns säkert någon duktig förare där ute som kan låna min och ta några varv med.
 
Men snabbast runt en bana, tja vänta tills i sommar får vi väl se. ;) Finns säkert någon duktig förare där ute som kan låna min och ta några varv med.

Om 500 2-t vore det snabbaste runt en bana skulle nog inte alla MX och SM mästerskap avgöras av förare på 99,9% fyrtakt.
Kul hoj dock, skulle själv vilja ha fräsch gammal 500 och plocka fram ibland.
 
Om 500 2-t vore det snabbaste runt en bana skulle nog inte alla MX och SM mästerskap avgöras av förare på 99,9% fyrtakt.
Kul hoj dock, skulle själv vilja ha fräsch gammal 500 och plocka fram ibland.
Låt mig få drömma medans jag kan! :mad: :tungan

Nej det är sant men en uppdaterad 500 exempelvis cr 500 AF skulle nog göra bättre ifrån sig en en standard 500 t.ex. För få som utvecklar dem eftersom de är på nedgång tyvärr.
 
Last edited:
Nej det är sant men en uppdaterad 500 exempelvis cr 500 AE skulle nog göra bättre ifrån sig en en standard 500 t.ex. För få som utvecklar dem eftersom de är på nedgång tyvärr.

På nedgång??? Dags att vakna nu va :D
Sista skruven de ändrade på en CR 500 var väl -93 nångång ;)

Men alu hojarna är läckra, både Kawan och Hondan.
 
På nedgång??? Dags att vakna nu va :D
Sista skruven de ändrade på en CR 500 var väl -93 nångång ;)

Men alu hojarna är läckra, både Kawan och Hondan.
Jag menade 2 takt överlag inte enbart 500 (Skrev dumt). Sista skruven på den gjordes väl -90 tror jag. I princip bara KTM och Gasgas som satsar på 2 takt fortfarande och det tycker jag är tråkigt. :( Finns inget som är så roligt!
 
Liljeqvist SXV med VDB-kam och Silmoto-system ger 78hk på bakhjulet!!:yoparty
Ska man tolka det som att ny kam (justering av insprut?) och helsystem ger styva 80 bakhjulshästar på en annars orginal SXV? :jisses

I så fall ångrar jag verkligen varenda krona jag lagt på min trötta touringhoj till KTM :mad:
 
Har sett nya cr500, dom borde ju gå ganska bra runt banan :) även om det är samma gammla motor som är isatt i en ny 450 ram
Mm Honda CR500AF som de heter i USA vet inte vad C.M.C Sweden kallar dem här i Sverige. Tror nog bara att de kallar dem Honda CR 500 iofs.

Det var väl mest upplevelsen vi diskuterade, effekten är väl snarlik.
"hur står sig en 550 sxv mot tex en cr500 motardkittad rent motormässigt/prestanda"

:rolleyes:
 
Last edited:
Skulle tippa på att du upplever CR500 häftigare än 550n men du upplever nog en 450 med trim för samma effekt häftigare än både 500 och 550n.

Toppeffekten 500 vs 550 (std) är väl ungefär lika men 550n har effekt över ett mycke bredare register och skulle antagligen dra ifrån 500an trots sin högre vikt även rakt fram, om det inte var 50 till 100km/h race dvs.

Ja men då är det ju inte fair att ställa upp med en Original cr 500 heller. Samt så är jag rätt säker på att 500:an väger betydligt mindre. Min cr väger 105 kg med halv tank. Men snabbast runt en bana, tja vänta tills i sommar får vi väl se. ;) Finns säkert någon duktig förare där ute som kan låna min och ta några varv med.

He dig till nån träning jag besöker i södra Sverige i sommar så ska jag sätta en tid me den :tummenupp
 
Har den det egentligen?Dom ligger väl runt knappa 60hk på hjulet original och det borde väl en Aprilia 550 ge också.
Snarare 55hkr på bakhjulet cr500 gentemot 67hkr Aprilia sxv550,alltså
ingen chans för Hondan i effekt,MEN vridet ca 65Nm mot 55Nm!
 

Bifogat

  • CR5_Q_vs_dB.jpg
    CR5_Q_vs_dB.jpg
    56.4 KB · Visningar: 190
Last edited:
Har inte en CR500 ett brett register för att dom inte plockat ut så mycket toppeffekt? :va
 
Skulle tippa på att du upplever CR500 häftigare än 550n men du upplever nog en 450 med trim för samma effekt häftigare än både 500 och 550n.

Toppeffekten 500 vs 550 (std) är väl ungefär lika men 550n har effekt över ett mycke bredare register och skulle antagligen dra ifrån 500an trots sin högre vikt även rakt fram, om det inte var 50 till 100km/h race dvs.



He dig till nån träning jag besöker i södra Sverige i sommar så ska jag sätta en tid me den :tummenupp
Vad jag sett av dig så är du en värdig förare! :tummenupp Bara bygga klart den då.... :rolleyes:
 
Back
Top