SXV 550 läcker kylarvätska

M.Daniels

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Norge, Oslo
Hoj
Aprilia SXV 550, KTM990Adv, Honda XR600 Streettracker
Någon som kan svara på vad det lilla hålet strax under t-stiftet är/gör då
det rinner ut kylarvätska där...

maskinen går lika hysteriskt som vanligt men helt plötsligt hade jag ingen
kylarvätska och motorn var så varm att hasplåten smälte och ingen
varning att motortempen var hög heller, villket är lite irriterande!

DSC00555_1.jpg

DSC00551.jpg
 
Det är en dränering för vatten från tändstiftshålet.
 
Det är en dränering för vatten från tändstiftshålet.

men hur kommer det sig att det rinner ut vätska där???
såg ut att ligga lite vatten vid stiftet men jag har ingen vit rök från
avgaserna och den går ju normalt, så man undrar ju vart det kommer
från... kan det trycka ut via stiftet utan några andra konsekvenser kan
man ju undra,

jag kan se hur det rinner ur hålet men inte att det kommer från stiftet...
 
Det har väl regnat eller så har du tvättat hojen? :)

Hur ser motoroljan ut?
 
vet inte hur kylsystemet på en sxv fungerar men om topplockspackningen är dålig kan det väl läcka kylarvatten mot stiftet. Det borde du kolla upp innan det blir värre och går ner i oljan..
 
Har du kollat att det inte är kylvatten röret som går in i toppen brevid
det lilla hålet du pratar om, det sitter en o-ring där som kan läcka :va
Har just bytt dom på min.:tummenupp
 
Fräääääckt...

Nädu jag föreslår att du ringer och kollar med jerry hos nordbecks mc som för övrigt känner till hojen som sin egen innerficka istället för att lyssna på alla experter(no offense) på sporthoj.com.

0417-10972
 
Detta kan ju vara helt off, men... När min 640 tömde kylsystemet under körning far den en plugg någonstans på toppen som hoppat ur. Min småläkte en stund först, så kolla om du har någon dylik plugg någno stans som kanske spökar. (Jag såg aldrig var min läkte).
 
Tack för svar.
Ser ingen annan utväg än att topp-packningen gått på semester...

har man något att göra i vinter då.

Mvh
 
Tack för svar.
Ser ingen annan utväg än att topp-packningen gått på semester...

har man något att göra i vinter då.

Mvh

Om du ser att det läcker vatten ifrån hålet så har det inte något med topp-packningen att göra, isåfall är toppen spräckt, inte häller troligt.
Kolla gummitätningen som tätar mellan kylvattenröret o toppen och byt till en o-ring, om det läcker där så kan det se ut som det kommer ifrån hålet, kolla det först innan du river motorn.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top