SVT tipsar om roliga vägar

Coolt!

Undrar varför det funkade med vingliga veteranbilar förr, men inte med moderna bilar som surrar fram på tomgångsvarv duvna under fartkamerornas tunga ok
 
Jag såg det här för kanske 6 månader sedan. Det började med en kurva i Norrland där några bilister vintertid kört av vägen i en skymd kurva när de hållit den tillåtna hastigheten på en snöig och isig vinterväg. I något fall var det en turist från utlandet.

Redan detta är ju nivån på artikeln.
SVTs medarbetare inser inte att man måste anpassa hastigheten efter väg, väglag, sikt, trafik osv
utan det är helt OK att hålla tillåten hastighet 70km/h vintertid om det är skyltat 70km/h.
Och kör man av vägen, får "sladd" som det heter i programmet, är det felskyltat eller vägen felbygd !
Tvivlar på att de som satt ihop det här programmet har körkort själva.
Antagligen har dom inte det av miljöskäl och god tillgång på kollektivtrafik i Sthlm.

Jag tackar för tipset, tex väg 930 från Dingle och nordost ca 20km, med 70 kurvor som inte går att ta i 70km/h och bara 370 bilar / 24h ska testas 2020, tvivlar med dagens väder i Gbg (låga moln dimma) att det blir tidigare !
SVT-Hålla-tillåten-hastighet-20191127.png
 
Last edited:
Wohooo ska bli kula att testa! Hoppas den sidan ligger uppe ett bra tag.

SVT brukar hålla sina grejer uppe i åratal.

Klockren trådstart för övrigt, istället för att bara kräkas över att SVT är så urbota genuint efterblivna så gör en happy motorcyklist något positivt av det!! :krama:D:yoparty
 
Då det begav sig skrev jag ihop ett litet tackbrev och e-mailade deras redaktion för den kungliga listan över sveriges MC-vägar. Jag fick inget svar.
 
Jag har god lust att maila SVT och erbjuda dom en åktur med min 62:a PV alt min 60:a Cadillac efter de vägarna i Norrbotten för att bevisa att man faktiskt kan överleva efter dessa livsfarliga vägar till och med en en gammal bil utan säkerhetssystem och annan skit som dessutom har trumbromsar, livsfarlig rattstång och inga säkerhetsbälten. Efter den sommar som varit borde jag nog enligt Trafikverket vara totalt stendöd minst ett par gånger om, då jag åkt 60:a Cadillac flera hundra mil på det utan bälten och annat säkerhetstjafs och dessutom på några av de vägar som SVT tagit upp.

Ska inte svära på att jag skulle klara alla kurvor efter skyltad hastighet men tror inte att det ska behöva släppas mycket på gasen under förutsättningen att det är torrt väglag. På vattenhalka med sommardäck lär det ju bli problem att hålla skyltad hastighet om nu nån skulle vara så korkad att tro att det skulle gå, även med vinterdäck lär man vara av vägen ganska fort.
 
Jag har god lust att maila SVT och erbjuda dom en åktur med min 62:a PV alt min 60:a Cadillac efter de vägarna i Norrbotten för att bevisa att man faktiskt kan överleva efter dessa livsfarliga vägar till och med en en gammal bil utan säkerhetssystem och annan skit som dessutom har trumbromsar, livsfarlig rattstång och inga säkerhetsbälten. Efter den sommar som varit borde jag nog enligt Trafikverket vara totalt stendöd minst ett par gånger om, då jag åkt 60:a Cadillac flera hundra mil på det utan bälten och annat säkerhetstjafs och dessutom på några av de vägar som SVT tagit upp.

Ska inte svära på att jag skulle klara alla kurvor efter skyltad hastighet men tror inte att det ska behöva släppas mycket på gasen under förutsättningen att det är torrt väglag. På vattenhalka med sommardäck lär det ju bli problem att hålla skyltad hastighet om nu nån skulle vara så korkad att tro att det skulle gå, även med vinterdäck lär man vara av vägen ganska fort.

Ska det bli ett seriöst test måste du hålla på att fippla med facebook och insta samtidigt.
 
Jag såg det här för kanske 6 månader sedan. Det började med en kurva i Norrland där några bilister vintertid kört av vägen i en skymd kurva när de hållit den tillåtna hastigheten på en snöig och isig vinterväg. I något fall var det en turist från utlandet.

Redan detta är ju nivån på artikeln.
SVTs medarbetare inser inte att man måste anpassa hastigheten efter väg, väglag, sikt, trafik osv
utan det är helt OK att hålla tillåten hastighet 70km/h vintertid om det är skyltat 70km/h.
Och kör man av vägen, får "sladd" som det heter i programmet, är det felskyltat eller vägen felbygd !
Tvivlar på att de som satt ihop det här programmet har körkort själva.
Antagligen har dom inte det av miljöskäl och god tillgång på kollektivtrafik i Sthlm.

Jag tackar för tipset, tex väg 930 från Dingle och nordost ca 20km, med 70 kurvor som inte går att ta i 70km/h och bara 370 bilar / 24h ska testas 2020, tvivlar med dagens väder i Gbg (låga moln dimma) att det blir tidigare !
View attachment 451583

Håller med om det mesta i övrigt men i fallet i Norrland så ÄR ju vägen felbyggd. Har flera vägprojektörer som kollegor och att säkerställa ett korrekt tvärfall i kurvorna är avgörande för en bra vägutforming. Det gäller ju i högsta grad också oss mc-förare, finns inget obehagligare än en feldoserad kurva. Enligt min kollega finns tyvärr en tydlig trend från anläggningsfirmor att minska tvärfaller till osäkra nivåer eftersom de då behöver använda mindre fyllnadsmassor och därmed sparar pengar.
 
Last edited:
Skulle kört ihjäl mig Direckt! Är nog tryggast att sätta ner hastigheten till 50 eller 30.

Tänk om Svt skulle registrera alla kurvor i Norge som inte kan tas i skyltad hastighet på vintern. Snacka om långtidsprojekt :D
 
Skulle kört ihjäl mig Direckt! Är nog tryggast att sätta ner hastigheten till 50 eller 30.

Tänk om Svt skulle registrera alla kurvor i Norge som inte kan tas i skyltad hastighet på vintern. Snacka om långtidsprojekt :D

Ja. Med tanke på att majoriteten av vägarna i Norge enligt min upplevelse består av kurvor så.... Och några tunnlar såklart.
 
Har man inte glömt alla gathörn som inte kan tas i 50km/timme. Ofta dålig sikt också. Direkt livsfarligt!
 
Jag tackar för tipset, tex väg 930 från Dingle och nordost ca 20km, med 70 kurvor som inte går att ta i 70km/h och bara 370 bilar / 24h ska testas 2020, tvivlar med dagens väder i Gbg (låga moln dimma) att det blir tidigare !
View attachment 451583

Den vägen är grym. Är uppvuxen i Lysekil och har sedan man fick bil- o motorcykelkörkort när man var 18 kört dom vägarna och upp genom Bullaren o Dalsland. Sjukt trevliga.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top