Svingförlängning

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Hej alla glada ! Är på gång att förlänga svingen på min gamla GSX-R1100. Är det någon som har något tips om var det blir bra och gärna billigt gjort ??? Hade tänkt mig att svetsa dit nya "ändstycken" som medger orginal eller cirka 10 cm. förlängning.

Torbjörn, allas vår svingförlängare, verkar vara överhopad med jobb enligt en lustgasmatat 60-årig gube från Järvsö.

Enklast att få till det är att använda originaländblocken från din hoj och tillverkar 100 mm långa förlängsningsblock i alu som passar in i hålrummet du får när du kapar svetsen (försiktigt så att du inte kapar för mycket) på originaländblocken. Dvs det du ska tillverka själv är en förlängning som i ena änden sticks in 50 mm i svingens hålrum medans andra sidan (bakre) ska fräsas ur och kunna ta emot ändblocken. Svetsas ordentligt. Slipa inte svetsarna efteråt (ej tillåtet om du ska tävla i ndrs eller sdc). Din lokala mekaniska verkstad bör kunna göra något i T6-aluminium på en timme eller två och lokala alu-svetsaren har bara 4 svetssömmar att göra.

Ett annat sätt är att kapa en annan likadan sving 100 mm från ändblockets svets och låta den lokala mekaniska verkstaden fräsa till två insticksblock som svetsstöd när du kapat din egen sving vid ändblockens svets.

Anders ! Om jag inte missförstår din beskrivning får man med den lösningen normala "skjutmånen" på svingen. Jag är lite inne på att kunna åka 1440 eller vad det nu är orginal, eller skjuta tillbaka till 1520 mm. (Om du förstår vad jag menar) Jag tror att det är sådana som Ronny har på sin hemsida ???

Ronny Nordgren skrev:
Hej funderar att ta fram en ny sats svingförlängare till R-86-90 om intresse finns..
//R
NCRacing
Det är troligen mkt. intressant om det är av den typ jag är ute efter. Har du något riktpris och ev. leveranstid. :tummenupp

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon