Svingaxel husaberg 650

• Thread starter Thread starter NS
  • Start date Start date

NS

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Husaberg fe650 04 husaberg 650 fs650 04
NEJ :huvet :huvet
Skulle köra en sväng för första gången med MÖGEL så ser jag när jag kickade igång husan att axeln är väldigt långt ut.Kicken tog i mot längst ner.Kollar andra sida o då är axelhuvudet borta.Ska man byta lager o distanser när man ändå håller på eller inte.Hur vet man att ett lager är slitet förutom om det låter väldigt illa eller glappar.Hur mycket får det glappa:3freak

Bifogat

• P1010066 kopiera.jpg
    P1010066 kopiera.jpg
    141.4 KB · Visningar: 79
  • P1010067 kopiera.jpg
    P1010067 kopiera.jpg
    125.6 KB · Visningar: 72
:3freak vilket ovanligt "fel". :näsblod
Svinglagret kan du kolla genom att trycka till på svingaxeln med fast grepp på ramen sedan med fast grepp runt svingen. Känner du något när du kör så är det ju i af slut.

Dra i sidled längst bak på bakdäcket. Då känner du ev svinglager glapp.
Men ivfsh så ta isär prylarna och titta efter. Är det inte smort regelbundet så är der iaf dags för det nu.
/u

Dra åt muttern stenhårt när du monterar den nya. Ska sitta med sjuka 100Nm om jag minns rätt. Sitter den inte stenhårt bryter man av axeln igen.

Supermoto skrev:
2641346 Dra åt muttern stenhårt när du monterar den nya. Ska sitta med sjuka 100Nm om jag minns rätt. Sitter den inte stenhårt bryter man av axeln igen.
Jag som trodde att den var dragen för hårt.Ska beställa en ny imorgon

NS skrev:
2642013 Jag som trodde att den var dragen för hårt.Ska beställa en ny imorgon
Det kan den väl vara iaf. Framgår dessutom inte alls hur många Nm 'stenhårt' är.
Eller varför axeln 'går av'.
I brist på bättre info är väl en vettig utgångspunkt att dra den efter rekommendationen,
vad den nu är.
Har f.ö. aldrig hört talas om att momentet på en svingaxeln skulle vara spec. kritiskt.
Men att testa sitt mek-omdöme mot en momentnyckel dåodå är väl aldrig fel.
/u

ulf_lundin skrev:
2642384 Det kan den väl vara iaf. Framgår dessutom inte alls hur många Nm 'stenhårt' är.
Eller varför axeln 'går av'.
I brist på bättre info är väl en vettig utgångspunkt att dra den efter rekommendationen,
vad den nu är.
Har f.ö. aldrig hört talas om att momentet på en svingaxeln skulle vara spec. kritiskt.
Men att testa sitt mek-omdöme mot en momentnyckel dåodå är väl aldrig fel.
/u
Om man drar den så hårt som " normalt verkar vettigt" blir det för löst. Stenhårt = rekomendationen = de 100Nm som nämndes innan, om nu mitt minne har rätt. Sitter den inte tillräckligt blir det så stor påfrestning på axeln som tydligen ger sig till känna genom att svetsen som håller brickan på högersidan brister.

Det blev lite att plocka ner.Hur får man ut nållagrena från svingen.Ska man ta en hylsa som stämmer med dom svarta ringarna eller ska man försöka ta ett don å slå ut dom genom svinghålen nedåt:va :smasha Sitter som satan ju.Vågar inte slå mera.Innan jag plockade ner svingen försökte jag trycka den i sidled men den glappad ingenting.

Bifogat

• P1010069 kopiera.jpg
    P1010069 kopiera.jpg
    97.8 KB · Visningar: 82
  • P1010088 kopiera.jpg
    P1010088 kopiera.jpg
    77.1 KB · Visningar: 112
NS skrev:
2643708 Det blev lite att plocka ner.Hur får man ut nållagrena från svingen.Ska man ta en hylsa som stämmer med dom svarta ringarna eller ska man försöka ta ett don å slå ut dom genom svinghålen nedåt:va :smasha Sitter som satan ju.Vågar inte slå mera.Innan jag plockade ner svingen försökte jag trycka den i sidled men den glappad ingenting.
Den svarta ringen är väl en oring för att undvika att det kommer in fukt. Sen är väl båda lagren botnade mot en "platta" i mitten på varje svingarm. Dvs att du får ta ut båda lagren på varje sida utåt mot hålet efter att ha lossat oringen. Bara en gissning. Har aldrig skruvat loss mina lager, bara smörjt emellanåt.

Det är ingen o-ring.Den är av metall om är klätt med gummi.

Sätt en mejsel mitt på packboxens kant och slå några gånger tills den viker sig.. då kan du pilla mellan en mejsel och bryta bort den

Sen nållagrena är bara banka banka banka, eller helst pressa

Ljunghusen skrev:
2643781 Sätt en mejsel mitt på packboxens kant och slå några gånger tills den viker sig.. då kan du pilla mellan en mejsel och bryta bort den

Sen nållagrena är bara banka banka banka, eller helst pressa
Behöver jag byta lagrena då?:va

NS skrev:
2643708Innan jag plockade ner svingen försökte jag trycka den i sidled men den glappad ingenting.
Det är i bakhjulet man sliter för att kolla lagerglapp. Eller längst bak på svingen.
I sidled vid svingaxeln säger inget om lagrens kondition, visar bara om du har nåt axialspel, .
Och är svingaxeln inte dragen så kanske inte ens det.

Ser f.ö. väldigt frestande ut att sätta på smörjnipplar till lagren, sen håller dom länge.:tummenupp
Om nu svingaxeln tål några små hål för fettkanaler alltså....
/u

NS skrev:
2643809 Behöver jag byta lagrena då?:va

Varför ska du ha ut dom om dem inte ska bytas?
Sålänge dem inte är rostiga och äckliga, rengör så gott det går och i med massa nytt fett
Detta är service och bör göras ett par gånger per år! Samma sak med stötdämparlänkaget och styrlagren

Ljunghusen skrev:
2644902 Varför ska du ha ut dom om dem inte ska bytas?
Sålänge dem inte är rostiga och äckliga, rengör så gott det går och i med massa nytt fett
Detta är service och bör göras ett par gånger per år! Samma sak med stötdämparlänkaget och styrlagren
PDS :mattias

//M. esservisser :tungan :)

Nu har svingaxen kommit så nu är det bara montering på lördag sen ska det köras :yoparty

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back