Svetshjälp (TIG) i Norrköping

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2017 Vespa GTS300, 2018 Honda SH300i, 2015 BMW RnineT
Var ute idag och skulle försöka justera in bakluckan på min BMW E46 Touring, som suttit snett ett tag. När jag plockat bort alla plastskydd, ser jag till min fasa att en del av gångjärnet som sitter nitat i karossen gått rakt av...
Skulle därför akut behöva hitta någon med tillgång till TIG-svets och som vet hur man använder den, helst i närheten av Norrköping.
Betalar givetvis för jobbet, men BMW-verkstad är inget alternativ för en student :(
Bild på eländet:
WP_20140124_001.jpg

Ehh, om jag nu kan seoch tolka bilden korrekt, är det vanligt gammalt, (lite rostigt) "plåt" som ska svetsas - inte t.ex rostfritt, aluminium (eller titan). Alltså TIG behöver man inte, vanlig "billig" MIG/MAG som i prinsip finns hos varje byverkstad, räcker. Dvs en sådan svets som i prinsip en "halfull apa" kan använda så mycket att få två stålbitar sitta ihop; överskottsmaterialet kan man ju alltid slipa bort. :-) :-)

-det här kanske nu inte direkt hjälper Dig, men iaf kan du kan kolla med nån verkstad med rätta termer.
Lycka till!

Svårt att se, men jag tycker det ser ut som den där bygeln som är av är av aluminium? Går iofs att miga det också, men tig blir ju tveklöst bättre..

-hur som än, min "point" var att om det är vanligt stål, du kan enkelt hitta en nån mindre "Jocke's allserviceverkstad" eller t.om privat kille som har en mig i garaget, och be/få par punkter svetsad stt få ihop bitarna (för ett "bra" pris). Men om du ringer runt och ställer frågan med ordet Tig, oftast det direkt börjar luta åt specialverkstader som exempelvist sysslar med rstfritt osv, och utgånget av allt kan bli annat.
-förresten, om det är nu gammalt och oxiderat aluminium, det kanske inte riktigt går att svetsa/laga (eller blir ett gränsfall med tanke på timmar och arbete)- bättre köpa ny bygel eller hämta från skroten.

-lycka till igen!

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...