Svetsarlicens som chefen ej lämnar ut?

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
Förnyade min licens igår som företaget jag jobbade för betalade, har han rätt att behålla den? måste ju ha den för jobb i Bergen har han rätt att hålla inne den när den är personlig?

Fråga din lokala Facklige representant eller kontakta facket genom telefon..

Låter konstigt att han får hålla inne med den.. Han kan ju ändå inte överföra den till någon annan. Antingen måste han lämna ut den eller destruera den skulle jag gissa (gäller om du skulle sluta)

Alternativet är ju att kontakta den som utbildade om att få en personlig kopia, eller be dem skicka en kopia till det ftg där du skall arbeta.

förnyade ?

en svetslicens behöver bara förnyas (läggas om) efter 2 år.

annars behöver du bara en underskrift att du jobbat med den/dom svetsmetoderna var 6:e månad

licensen e personlig, o bara säg till på skarpen att du skall ha den. BASTA

wonderwizard skrev:
förnyade ?

annars behöver du bara en underskrift att du jobbat med den/dom svetsmetoderna var 6:e månad

Tyvär är det lite skumt och olicka med licenserna.
Antingen har man en licens som är personlig som man måste ha på skrift var 6 månad i två år och sen antingen skicka in röntken plåtar eller lägga ett nytt prov.
Eller har man en sån licens som företaget har.
Alltså svetsaren ligger på kunskapen men företaget har licensen, kanske är en sån licens du har..

Jag har kort på mina med hmm ja jag vet inte vet bara att det är en jungel det där..
men skumt nu om den är personlig att han inte lämnar ut den.. jue... :va

wonderwizard skrev:
förnyade ?

Var ju 2 årsen ja la licensen så va tvungen o lägga ett nytt prov, denna gången var det rätt så fuskigt :hihi

ska ta gubben när resultatet har kommit.

Tyvär är det lite skumt och olicka med licenserna.
Antingen har man en licens som är personlig som man måste ha på skrift var 6 månad i två år och sen antingen skicka in röntken plåtar eller lägga ett nytt prov.
Eller har man en sån licens som företaget har.
Alltså svetsaren ligger på kunskapen men företaget har licensen, kanske är en sån licens du har..

Det är en personlig som företaget har "Nada" nytta av utan mig.

Heter inte företagslicens EN 288? och personlig EN 287

Jag har kort på mina med hmm ja jag vet inte vet bara att det är en jungel det där..
men skumt nu om den är personlig att han inte lämnar ut den.. jue...

Han vill väl vissa makt att han bestämmer :machinegu

Det ÄR endjungel med licenserna.

Oavsett personlig eller ej så finns det inga klara besked vilka som ska "ha" dom faktiskt....
Dock är detta uppe på diskussion hos våra fackföreningar men der är inte så lätt som det låter.
Om man tar sin egen licens på fritiden för egna pengar är det naturligtvis inga problem, det är när en arbetsgivare betalar licenses som det krånglar till sig även om den står i ditt namn.

Detta beror på att många företag inte vill betala utbildningar o licensläggningar o sen se sin utbildade svetsare säga upp sig o ta ett annat jobb.
Har kostat många företag många pengar särskilt sen efterfrågan på svetsare i Norge tog fart.
Därför får man nog acceptera att våra arbetsgivare måste se om sitt hus dom med.

Ha det

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...