Svetsa vevtapp?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vart ska man vända sig om man vill ha vevtappen svetsad på ett proffsigt sätt dvs garanterat bra!! Fick ju ett litet smärre haveri i helgen:D Typ kluven motor längsledes och uppot:yoparty vevstaken small rakt av helt otroligt det har jag inte ens lyckats med turbo?? (den gick ruskigt bra!!) Skitstake (prox) Nä så nu blir det glidlagra en falconstake (äntligen får jag prova det) men jag skulle även vilja ha vevpartiet svetsat i tappen. Finns det någon firma som skulle både kunna stroka och göra om från rullagrad till glid och dessutom svetsa ja hela klabbet?? Jag har stort förtoende för stigs motorslip i axvall han kunde fixa stroke och glidlagrat men inte svetsa:gnissla Firmor tipps tack
 

Bifogat

  • Bild 058.jpg
    Bild 058.jpg
    86.9 KB · Visningar: 237
  • Bild 059.jpg
    Bild 059.jpg
    88.8 KB · Visningar: 190
  • Bild 061.jpg
    Bild 061.jpg
    95.7 KB · Visningar: 211
Ebos high performance är duktiga som f...n. Sen vet jag att dixner e bra oxå.Men ebos e nog dom jag skulle rekommendera mest iaf.
 
Vevtapp.

Lennart trydvall Pite vev mek Norrfjärden Piteå ruggig på vevar balansering&svetsning har gjort mina vevar till dragbikarna, även vxllådor ,portning av toppar m.m.Tel:070-6783700:tummenupp /wachen.
 
Lennart trydvall Pite vev mek Norrfjärden Piteå ruggig på vevar balansering&svetsning har gjort mina vevar till dragbikarna, även vxllådor ,portning av toppar m.m.Tel:070-6783700:tummenupp /wachen.

Tackar jag ska höra trydevall om han även kan göra om till glid:tummenupp Ebos har jag redan pratat med det var inga probbs förutom svetsning då ,men dom kunde skicka iväg den någonstans för svets.
Jag väntar även svar från mxcomposites som lovade fixa en som skulle hålla för 170 kus!!
 
Men svetsningen kör du väl bara en liten loppa på varje sida med tig:en? Det viktiga är väl att förklara att man INTE får stöta till veven då man sabbar riktningen?

Eller har jag missförståt? Hitta nån som kan lägga en Tig loppa är ju inte svårt, jag kan göra det t.ex....

Eller är jag ute å cyklar? :arsele
 
Men svetsningen kör du väl bara en liten loppa på varje sida med tig:en? Det viktiga är väl att förklara att man INTE får stöta till veven då man sabbar riktningen?

Eller har jag missförståt? Hitta nån som kan lägga en Tig loppa är ju inte svårt, jag kan göra det t.ex....

Eller är jag ute å cyklar? :arsele

Jag har blivit skrämmd av att leja bort svetsen till vart som hellst farbröder, hade stora problem på en skotermotor som veven ville vrida sig på och lejde en yrkessvetsare som svetsade om veven 3ggr men den vred sig ändå?? trotts att vi andvände vad åtminstonde han trodde var rätt trådblandning och slipade ur ordentligt v-fog visserligen pinnsvets? pinnsvets kan ju vara fel?? Ska det vara tig?
 
Vevtapp.

Tackar jag ska höra trydevall om han även kan göra om till glid:tummenupp Ebos har jag redan pratat med det var inga probbs förutom svetsning då ,men dom kunde skicka iväg den någonstans för svets.
Jag väntar även svar från mxcomposites som lovade fixa en som skulle hålla för 170 kus!!
170 pållar i en 650 stånka gggrrryymmt...ja då lär man kanske förstärka här & där..Lycka till med effekthysterin:tummenupp ,(sugmotorer suger)../wachen
 
E&D i Solna svetsade och slipade min vev till min gamla CBR 900.
 
ja jag vill nog också stämma in i TIG-kören. När man skulle fixera alla jävla delarna i katana vevarna (tror den bestod i 9 delar eller så, rätta mig) var det ialla fall en helsvets med TIG:en som gällde för min vev och det håller för gas :yoparty
 
Dessutom spottar ju pinne ut en hel del "skräp" runtomkring sig som kan bli kvar på oönskade ställen o kanske t,o,m bränna sänder en lageryta.Har nog bättre temperaturkontroll på hela förloppet med tig dessutom.
 
Ja det låter som tig är melodin, Nu gäller det bara att få tag på någon som både kan stroka och göra om till glidlagrat och viktigast av allt HA TID:gnissla
Ska bli en 714cc nu när det liks ska grejas lite:tummenupp
 
Ja det låter som tig är melodin, Nu gäller det bara att få tag på någon som både kan stroka och göra om till glidlagrat och viktigast av allt HA TID:gnissla
Ska bli en 714cc nu när det liks ska grejas lite:tummenupp

Varför Stroka? Varför?

Vridmomentssiffran må öka lite, men toppeffekten kommer inte att öka.
Vad som inte kommer att öka är livslängen i alla fall.
Varför inte korta av slaglängden istället och iställe montera en grövre vevtapp istället, om du nu ändå ska glidlagra staken. Den kortare slaglängden kompenserar du med lite mer varvtal utan att delarna går sönder.

Jag vill påstå att det bara är kolvarean som ger effekt. Slaglängd är helt betydleselöst. Slaglängden ger bara den önskade karaktären i motorn man vill ha.

Mats
 
Näe, öka inte slaglängden. Är av samma uppfattning som Mats.

Kvack? Nähä säger ni det. Jag hade tänkt gå upp i borr 2mm 683cc och stroka 2-2,5mm för att nå 714cc om det skulle vara till fördel kan jag byta foder till stål då kan man borra 695cc åtminstonde, men jag vill hellst ha nikasil! Går det att lägga nikasil i stålfoder? jag vill inte höja varvet för kammen jag har nu drar i från låga varv till 7800v så den byter jag inte i första taget för då försvinner bottenregget för mycket för grusåka:gnissla
 
Kvack? Nähä säger ni det. Jag hade tänkt gå upp i borr 2mm 683cc och stroka 2-2,5mm för att nå 714cc om det skulle vara till fördel kan jag byta foder till stål då kan man borra 695cc åtminstonde, men jag vill hellst ha nikasil! Går det att lägga nikasil i stålfoder? jag vill inte höja varvet för kammen jag har nu drar i från låga varv till 7800v så den byter jag inte i första taget för då försvinner bottenregget för mycket för grusåka:gnissla

Större cylindervolym gör att gashastigheten ökar ännu mer i kanalerna. Så att det är det som avgör hur långt du kan varva motorn. (Med effekt.) Varvtalet din kam "drar" på är vid en given cylindervolym. Ändrar du den (cylindervolymen), eller ändrar flödesegenskaperna i toppen, så får du ett annat effektregister.

Mats
 
Större cylindervolym gör att gashastigheten ökar ännu mer i kanalerna. Så att det är det som avgör hur långt du kan varva motorn. (Med effekt.) Varvtalet din kam "drar" på är vid en given cylindervolym. Ändrar du den (cylindervolymen), eller ändrar flödesegenskaperna i toppen, så får du ett annat effektregister.

Mats

Ja vist är det så. tanken är just att jag ska flytta ner effekten något genom mer cc så man inte ligger på så höga varv hela tiden. Helt klart så tappar man ju mer toppvarv med stroke gämfört med borrning men fördel stroke vid lägre varv. Problemet är att jag inte kan hitta en kolv som redan finns i handeln som är större än 103mm skulle behöva 105 för att nå 715cc. Stig motormekaniska får jobbet ivf han skulle ta sig en titt på hur bra det går att stroka och glida, priset på stroke får avgöra
 
Men måste det verkligen helsvetsas? Lägga 1 eller 2 loppor borde ju räcka för att veven inte ska vrida sig???

I såna fall borde det gå bra, lägga första loppan med låg ström och värma väldigt fort/försiktigt. Höjja strömmen till andra loppan och bränna in ordentligt. Sen går du tillbaka till första och värmer på mer. Då bör det inte slå sig alls....

Men va vet jag, aldrig provat! :)
 
mxcomposites stakar är grymma!!!

det med att svetsa vevar..... när man lägger svetsen så spelar det roll vart på tappen den kommer. veven drar sig hur man än lägger svetsen, det är bara att man måste kontra med en svets på andra sidan...alltså inte börja i ena endan och köra varvet runt... då kommer man ha en krokig vev.
men det är ofta som svetsarna spricker.. det är ju hur mjuk veven är ju.. tex, en gammal ktm som jag hade.. typ 06 eller nått... dom vevarna är så jävla mjuka att svetsarna inte håller, hur man är gör...därimot rmz450-07 är så jävla hårda att man knappt kan rikta dom.... finns ett sätt att göra om man har det problemet... jag kan ha fel men om jag inte kommer ihåg helt fel så kan man ta saltsyra på tappen när man pressar ihop den.,. då kommer det att rosta fast, då brukar det sitta, speciellt med en svets också!
det är vad jag kan om svetsning av vevar.
 
mxcomposites stakar är grymma!!!

det med att svetsa vevar..... när man lägger svetsen så spelar det roll vart på tappen den kommer. veven drar sig hur man än lägger svetsen, det är bara att man måste kontra med en svets på andra sidan...alltså inte börja i ena endan och köra varvet runt... då kommer man ha en krokig vev.
men det är ofta som svetsarna spricker.. det är ju hur mjuk veven är ju.. tex, en gammal ktm som jag hade.. typ 06 eller nått... dom vevarna är så jävla mjuka att svetsarna inte håller, hur man är gör...därimot rmz450-07 är så jävla hårda att man knappt kan rikta dom.... finns ett sätt att göra om man har det problemet... jag kan ha fel men om jag inte kommer ihåg helt fel så kan man ta saltsyra på tappen när man pressar ihop den.,. då kommer det att rosta fast, då brukar det sitta, speciellt med en svets också!
det är vad jag kan om svetsning av vevar.

Det var just det som hände 3grr på raken med olika svettsmetoder den bara sprack:gnissla Och xrens vev är mjuk! det går ju att stiffta har jag hört. Men rostvetsen lät ju bra:tummenupp
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top