Svetsa utan att lätta på batteriet?

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Alstermo
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
Håller på att bränna ihop en liten pakethållare till hojen inför semestern.

Jag använder mig av hojen som fixtur. Nu till frågan, vågar man punkta upp utan att lyfta på pluspolen på batteriet. Det kankse är dumt även om man jordar nära svetsningen.

Anledningen till frågan är att batteriet sitter så jävla dumt åt.
 
Plocka bort svarta låddan OCH batteri innan du svetsar - det blir dyrt annars. Sätt jordklämman _nära_ det ställe som skall svetsas samt på ett sånt sätt att krypströmmar inte kan uppstå. Helst sätter du jord-klämman i rören som skall bli pakethållaren och inte i chassit.
 
vem har varit med om att en genrator säckat pga svetsning? Jag har svetsat massor och har aldrig bränt någon elektronik. Att ta bort elen på nya bilar ger så många följder att man inte gärna tar bort den , inte ens när man demonterar airbagen. Samma med mc.
 
Generator? Nej, stålplåt och koppartråd är inte särskilt lätt att skada, och hojgeneratorer består inte av mycket annat. Elektronik däremot, den är relativt lätt att skada. Släktingens 740 gick en mil efter rostlagning, sedan säckade tändningselektroniken p.g.a. skador den fått vid svetsningen.

På en hoj där det är såpass enkelt att komma åt och dra ur kontakten ur de "svarta lådorna" som finns skulle jag inte ta risken. Några minuters arbete vs. risken att bränna grejer för ett antal tusenlappar...
 
Man måste sätta minuspolen så nära svetstället som möjligt i samma gods.

Exempel.

Om man sätter den på en bit gods som är har dålig kontakt med svetsstället kanske en jordkabel måste föra över svetströmmen till svetspunkten.
Rörliga chassiedelar som motorhuvar är ofta förbunda med jordflätor.
Samma sak kan inträffa med en kabel som kanske går till ett slutsteg i skuffen.

Men sätter man motpolen väldigt nära med god metallkontakt så går svetsströmmen kortaste vägen - utan dyra omvägar
 
Det är inte enda problemet: när man svetsar går det hög ström genom metallen, och hög ström betyder även att det skapas ett ganska kraftigt magnetfält. När det finns metalli ett magnetfält som ändrar styrka induceras en spänning i den = alla elkablar som är någorlunda nära andra strömförande grejer som har med svetsningen att göra kan också bli strömförande utan att vara i direktkontakt! (Förklarat enkelt så vem som helst ska begripa något. ;) )
 
Det blir nog att hålla dit metallbitarna och fixera med svetstänger, så är man på den säkra sidan. Skulle det inte bli bra, så får man väl börja mecka bort batteri och den svarta lådan. Tack för hjälpen.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top