Svetsa i tanken

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Hej alla glada!

Min bensinkran får inte riktigt plats längre för det sitter numera en motor i vägen.
Frågan denna gång är alltså:
Vilka åtgärder bör vidtagas vid heta arbeten med en bensintank? Vattenfylla?

Vänligen
Tysken

Tysken skrev:
Hej alla glada!

Min bensinkran får inte riktigt plats längre för det sitter numera en motor i vägen.
Frågan denna gång är alltså:
Vilka åtgärder bör vidtagas vid heta arbeten med en bensintank? Vattenfylla?

Vänligen
Tysken

Ja, fyll med vatten. Men var beredd på att det kan finnas gaser kvar runtom.

Skölj ur den med vatten och sedan fyll,bäst resultat med TIG-svets,jag brukar ha en slang med rotgas som får ligga och flöda i tanken.

thundrace skrev:
Skölj ur den med vatten och sedan fyll,bäst resultat med TIG-svets,jag brukar ha en slang med rotgas som får ligga och flöda i tanken.

Men med rotgas så kan du ju inte ha tanken fylld med vatten ! Eliminerar du explosion med rotgas ?

Ja kan du få rotgas(typ natan) att explodera är du fan inte dålig.....

Borde väl funka om du tar bort tanklock, soppapump (om du nu har nån ) och skölj ur tanken ordentligt så du får bort all bränsle. borde väl bara vara att svetsa sen. Måste vara rätt säkert om du låter tanklocket vara borta med då du svetsar, kan jhu max bli en elds flamma som värst då. :tummenupp

För så länge det inte hinns bygga upp tryck i tanken borde det inte finnas en chans att den ska smälla. Gjorde själv på det viset när jag svetsade i en moppetank i ungdomens dagar...

// Gråben

jo,det är riktigt...brinner bara med typ 5000 km/h..men säg till om det går bra.... :kocko

Kan du fylla en tank och sen svetsa i den?Skall bli väldigt spännande att se dig svetsa MIG under vatten...glöm inte kameran....bzbzbzbzbzzzzbzzzbz

thundrace skrev:
jo,det är riktigt...brinner bara med typ 5000 km/h..men säg till om det går bra.... :kocko

Det gick då bra för mig då jag gjorde det...spolade rent tanken ordentligt sen och lämnade tanklocket öppet...

Tror du har sett för mkt amerikanska filmer.... :brinnerup :tungan (joke)

// Gråben

joo,det är bara mitt jobb...+att jag inte har några ögonbryn kvar pga polare som du som inte "vet" men "provar"

thundrace skrev:
joo,det är bara mitt jobb...+att jag inte har några ögonbryn kvar pga polare som du som inte "vet" men "provar"

Aja trist att det gick så för er då ni skulle svetsa...kanske ni inte sköljde ur ordentligt... Men det funka som sagt för mig... Stog du och kikade ner i tanken??? :dummer

//Gråben

Last edited:
thundrace skrev:
Kan du fylla en tank och sen svetsa i den?Skall bli väldigt spännande att se dig svetsa MIG under vatten...glöm inte kameran....bzbzbzbzbzzzzbzzzbz

Err...vart skrev jag att det skulle vara vatten i tanken då man svetsa?

// Gråben

Gråben skrev:
Err...vart skrev jag att det skulle vara vatten i tanken då man svetsa?

// Gråben

Man bör skölja så in i helvete med vatten. Sen K-sprit och så vatten igen.

Gråben, var försiktig med att ge råd till andra människor angående så farliga saker som att svetsa i bränsletankar. Bättre att vara på den säkra sidan. Man bör vara extraemt försiktig med svetsning i tanken. Jag gjorde själv detta förra veckan. Efter att ha sploat tanken i nån timme sköljt med K-sprit mer vatten osv. så luktade tanken fortfarande rejält med bensin .... Allt gick dock bra till slut :)

/benfre

Varje gång svetsning i tank kommer upp är det nåt snille
som ger livsfarliga råd eftersom det gick bra när han svetsade
sin moppetank :kocko

60%-iga brännskador var priset för en kompis till mig för
oförsiktighet med bensin. Better safe than sorry! :fakta

Det vart då mkt surr om detta....

Tysken frågade om tips och jag gav han ett tips..

Sen om era polare bränt armar o ben då dom har svetsat i bränsletankar är mkt beklagligt =C . Men detta funkade för mig jag skrev att man ska skölja ur tanken ordentligt, sen om killen som läser detta tolkar det som att skölja ur tanken en gång är ännumera beklagligt. Man får använda sunt förnuft me då man svetsar, prova att lukta i tanken känn om det luktar mkt bensin ( INNAN man börjar svetsa ) .

// Gråben

Jag har alltid sköljt med metanol, därefter med vatten.
Metanol tar ut bensin, vatten tar ur metanol.
Flera ggr med respektive!

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...