Sverige största motorsportstjärna får eget museum

Kul, men i sann Närkeanda så tycker jag att det låter som ett katastrofalt projekt tyvärr. Lokalerna de hyr är mitt i smeten i en före detta biograf, och de måste ha rejäl genomströmmning med folk för att det ska gå ihop sig. Det funkar nog fint första sommaren, men jag har svårt att se vilka som ska springa där en tisdag i november och kika på hans gamla gräsklippare. Fast jag har förhoppningsvis jättefel.

/perris

Dom får väl bygga en motorbana i Örebro då. :tungan

Visst finns det en poäng med att lägga det i en storstad. Typ Stockholm men något måste ju hamna någon annanstans än i Stockholm också. Och då är det logiska ju att placera muséet i Örebro eftersom han kom därifrån. Fast att lägga det i anslutning till en välbesökt motorbana hade nog kanske varit det bästa ur besökarantal sett.

Jag tänker i alla fall ta en tur dit bara för att. det är inte så långt från Uppsala till Örebro och köra motorcykel är ju bara kul.

Kul, men i sann Närkeanda så tycker jag att det låter som ett katastrofalt projekt tyvärr. Lokalerna de hyr är mitt i smeten i en före detta biograf, och de måste ha rejäl genomströmmning med folk för att det ska gå ihop sig. Det funkar nog fint första sommaren, men jag har svårt att se vilka som ska springa där en tisdag i november och kika på hans gamla gräsklippare. Fast jag har förhoppningsvis jättefel.

/perris

Klart det går. Det lär ju drivas av skattemedel..

Är han verkligen vår störste genom tiderna? Hur många gånger blev han världsmästare? (vet, elekt frågat)

Man funderar ju även på Kent Andersson, Carla, för att inte tala om alla endurokungar... Och Tony Richardsson.
Rallykungarna...
Osv

Peterson - mest känd kanske?

Är han verkligen vår störste genom tiderna? Hur många gånger blev han världsmästare? (vet, elekt frågat)

Man funderar ju även på Kent Andersson, Carla, för att inte tala om alla endurokungar... Och Tony Richardsson.
Rallykungarna...
Osv

Peterson - mest känd kanske?

Ja det kan man undra, DN verkar tycka det men vad kan dom om motorsport..

Klart det går. Det lär ju drivas av skattemedel..
Ånä, vi snackar motorsport här va. Det jag hörde var att de skulle få ett engångsbidrag i sex månader som en trevlig startpresent, och sedan drivas med hjälp av privata sponsorer och entréintäkter, och jag är lite rädd att de där sponsorerna kommer tröttna om ett år när hela besöksunderlaget redan varit där en gång och gluttat. Fast det är ju möjligt att kommunen går in igen då.

Jag är nog överdrivet pessimistisk idag. Behöver nog en glass och ett fruntimmer :-)

/perris

Aldrig hört talas om han, hoppas det inte kostade skattepengar.

Vafan har du ingen kolla på Ronnie Peterson? Han körde ju en svart/guld Lotus om jag inte minns helt fel? Den satt man ju och drog i lille grisspenen åt när man var grabb! :tummenupp

Ja det kan man undra, DN verkar tycka det men vad kan dom om motorsport..

Alltså jag vill inte misskreditera Ronnie, jag har t.o.m boken, och gillar karln. Säger som Dreggel: Det där var ju så nära porr man kom på den tiden, men hur rankar man prestationen?

Peterson körde 123 Grand Prix och stod som segrare i tio av dessa. Han kom tvåa i formel 1-VM 1971 och postumt 1978.

Ronnie Peterson är en av de stora förarna som, i likhet med Stirling Moss och Gilles Villeneuve, aldrig vunnit Formel 1-VM.

Från Wikipedia.

Och här har vi pärlan :D

mgt0pwytimmyajg0lpiybhlktrr0pqu.jpeg

Last edited:
Knappast. Inte ens Riksidrottsmuseet drivs av skattemedel.

Mja.. Jag ger mig faan på att det kommer drabba mig på något sätt..

Man blir förbannad.

Ånä, vi snackar motorsport här va. Det jag hörde var att de skulle få ett engångsbidrag i sex månader som en trevlig startpresent, och sedan drivas med hjälp av privata sponsorer och entréintäkter, och jag är lite rädd att de där sponsorerna kommer tröttna om ett år när hela besöksunderlaget redan varit där en gång och gluttat. Fast det är ju möjligt att kommunen går in igen då.

Jag är nog överdrivet pessimistisk idag. Behöver nog en glass och ett fruntimmer :-)

/perris

Klart det kommer drabba oss skattebetalare i slutändan.. Skitland!

Last edited:
Från Wikipedia.

Och här har vi pärlan :D

*Bild*

Precis! Ronnies svarta John Player Lotus med guld-striping var ju favvoleksaksbilen. Möjligtvis slagen av den där ondskefulla med 6 hjul han körde ett kort tag. Spenen vart skinnflådd.

Precis! Ronnies svarta John Player Lotus med guld-striping var ju favvoleksaksbilen. Möjligtvis slagen av den där ondskefulla med 6 hjul han körde ett kort tag. Spenen vart skinnflådd.

Om de kom indragandes med någon av ovan nämnda bilar på det där muséet så skulle tom jag tänka mig att åka dit.

Fränt.

Om de kom indragandes med någon av ovan nämnda bilar på det där muséet så skulle tom jag tänka mig att åka dit.

Fränt.

Här är han i den mytomspunna sexhjulingen han körde ett år. Tyrell P34 hette den visst. Jag minns att de vuxna skakade på huvvet åt den, alla hade en åsikt om den bilen.

Hoppas att muséet har en del om den lilla firma Racing Plast i Burträsk i Västerbotten. Det var ju såvitt jag vet mycket av deras racerbilskonstruktioner och samarbete med Ronnie som gav skjuts i karriären

RONNIE%20IN%20TYRRELL%20P34(1).jpg

Vill ni se några av guldklimparna live så ta en sväng till Anderstorp 6-8 juni för Ronnie Peterson Historic Grand Prix

Mer info: http://www.flatout.info/

Jag såg krashen på tv då han dog 1978, kommer ihåg det bild för bild även idag.
/Danne

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul