Svenskt motorgeni - Per Gillbrand

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hade inte en susning vem han var förrän jag läste artikeln trots att jag säkert läst en och annan artikel tidigare där han omnämnts. Jörgen och ett par till lär nog ha järnkoll på honom redan. Väldigt imponerande miniatyrbyggen måste jag säga. Håller hans resonemang när det gäller elmotor vs kolvmotor i bilar tro?

Pelle Gillbrand var en av huvudpersonerna bakom Saabs turbomotorer och begåvades till slut med epitetet ”turbosnille”. Men när han pensionerades gick han ned i sin källare och började bygga modeller av historiska motorer, allt från den första bilmotorn och flygmotorn till Bugattis V16-motor som sitter i Veyron. Det har hunnit bli en världsunik samling av 23 motorer – och alla fungerar.

Lite längre ner i artikeln:

Hans modellbygge är inte bara en teknisk hobby. Det finns också ett politiskt budskap.

”Jag började när dåvarande miljöministern Birgitta Dahl dömde ut bilarna. Jag vill visa att den kolvmotor vi använder inte är resultatet av en olyckshändelse, utan följden av 200 års utveckling. Kolvmotorn är och förblir den bästa kompromissen. I en konkurrensutsatt värld dör du om du inte använder den bästa tekniken. Ett bra exempel på det är hur jetmotorn slog ut kolvmotorn inom flyget.”

Men han tror inte att elbilar kan slå ut bilar med kolvmotor:

”Då krävs någonting som vi inte känner till i dag. Till dess är batterierna för dyra och dåliga, laddtiden för lång och tillgången på ren el begränsad. Ett kilo bensin innehåller 12 kWh energi, ett kilo batteri bara 0,15 kWh. Men när bensinen är förbrukad väger den noll, medan batteriet fortfarande väger ett kilo – fast det är tomt.”


YouTube klipp med Veyron motorn :tummenupp



Källa:

http://di.se/Default.aspx?sr=23&tr=..._ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=
 
Han har väl förekommit i ett flertal trådar här på SH redan, men ingen fara, han förtjänar en egen.

Jag minns inte i vilken bok det var (förmodligen Saab dom första 40 åren) det fanns en del roliga historier kring den mannen.

Hoppas någon annan har dom i färskt minne, för jag har glömt dom.
 
har hört om han och hans föreläsningar förut. skulle gärna gå på nån nån gång. grymt kul verkar det vara!
 
har hört om han och hans föreläsningar förut. skulle gärna gå på nån nån gång. grymt kul verkar det vara!

Jag var och lyssnade på honom för några år sedan.
Värt besväret.
Fördelen med gamla, framgångsrika, gubbar är att de säger precis som det var.
Inget skryt eller falsk blygsamhet.
Rekomenderas.
 
Vi får väl dra ihop ett gäng SH-folks och anlita honom som föreläsare, han har ju faktiskt byggt en del MC motorer också
 
Per Gillbrand är ett tekniskt snille av sällan skådad art. Ett unikum i sanning. Saab har mycket att tacka honom för. GM förstod inte hans storhet alls verkar det som. De la ju en av hans sista uppfinningar på Saab i malpåse. Kommer inte riktigt ihåg på rak arm vad det var för en konstruktion, men har för mig att det var något tämligen revolutionerande. Någon som vet närmare?
 
Per Gillbrand är ett tekniskt snille av sällan skådad art. Ett unikum i sanning. Saab har mycket att tacka honom för. GM förstod inte hans storhet alls verkar det som. De la ju en av hans sista uppfinningar på Saab i malpåse. Kommer inte riktigt ihåg på rak arm vad det var för en konstruktion, men har för mig att det var något tämligen revolutionerande. Någon som vet närmare?

Motorn med variabel kompression.
 
Skulle också gärna gå på en föreläsning med honom.

Är även denna man som konstruerat Volvo B18/B20, då före Saabs B-motor med BSI20 i spetsen.

Har en gammal teknikens värld, tror den är från -98... Jo det är dne förresten, atrikeln heter "20 år sen turborycket" eller något i den stilen, handlar främst om Saabs turbobilar, men även en hel den om Gillbrand, då han var huvudpersonen i utvecklingen. Mycket intressant att läsa intervjuer med honom.

"Tyskarna blev nog förvånade när saabarna kunde hålla sån fart i uppförsbackarna, nån gång tog det eld i en bil också"...

Obetalbart :)
 
Motorn med variabel kompression.

Just! Undrar vad som hände med den idén. GM borde ju kunna använda den i andra sammanhang om den fungerar som det var tänkt. Och det gör den väl... Fast GM är ju fullständigt inkapabelt att tillverka saker någon vill ha. Med tanke på hur de hanterat SAAB så kommer jag att bojkotta de jävlarna för all framtid. Aldrig en GM-produkt. Ever.:mad:
 
Just! Undrar vad som hände med den idén. GM borde ju kunna använda den i andra sammanhang om den fungerar som det var tänkt. Och det gör den väl... Fast GM är ju fullständigt inkapabelt att tillverka saker någon vill ha. Med tanke på hur de hanterat SAAB så kommer jag att bojkotta de jävlarna för all framtid. Aldrig en GM-produkt. Ever.:mad:

Enligt Per själv så fungerade den precis som tänkt, men fördelarna uppvägde inte den högre produktionskostnaden.
Men en ny Saab har ju kommit ut på sistone.
GM försöker inte ens dölja det, förutom annat emblem.
thumbnail.aspx?q=1408941765739&id=702d348d67f3ab4382a5a17adccb377a&url=http%u00253a%2f%2fwww.cro.jpg
Ännu är det inte försent.
Gillbrand föreläser på Linköpings universitet i januari, så ännu håller han på.
 
Fördelarna uppväger troligen inte den högre produktionskostnaden i dagsläget. Sant.
Sedan finns det ju gott om liknande lösningar som till och med finns i produktion. Dock inga dussinbilar.

Bra ideer finns det gott om. Problemet är att utföra det billigt. Alltid ett problem innan man kan massproducera. Lite moment 22.


Enligt Per själv så fungerade den precis som tänkt, men fördelarna uppvägde inte den högre produktionskostnaden.
Men en ny Saab har ju kommit ut på sistone.
GM försöker inte ens dölja det, förutom annat emblem.
View attachment 350374
Ännu är det inte försent.
Gillbrand föreläser på Linköpings universitet i januari, så ännu håller han på.
 
Har sett Gillbrands demonstrationer några gånger och han är både underhållande och intressant att lyssna på.

Epsilon-motorn var knappast färdigutvecklad när den lades ner för den hade rejält höga friktionsförluster vilket är tvärtemot vad man förväntar sig av en downsizad motor. Vet att det kördes HCCI-experiment i Lund på en modifierad sån motor. bla dessa. http://www.lu.se/o.o.i.s?id=12588&search=link&author=vok-jhy
Samma år som motorn lades ner pumpades det istället in en extra miljard i reklambudgeten hos Saab. GM tyckte väl det var bättre investerade slantar kan jag tänka.

Dessutom har jag hört att mekaniken inte var helt bra och blev dålig med tiden. Men det är hörsägen som jag inte kan bekräfta.

Men det kunde nog ha blivit en bra motor och helt i stil med Saabs gamla image med att ofta vara först med ny teknik så det är synd att den lades ner.
 
Efter att ha haft förmånen o jobba ihop med Pelle G så ler jag bara när jag läser den här tråden o alla kommentarer , han var riktigt rolig att jobba under/med/tillsammans med/i närheten av. Att VEPS motorn skulle vara nerlagd vet jag inte om jag håller med om , GM är och förblir ett enda stort skalbolag o någonstans i GM´s gömmor ligger den säkert o ingen vet hur den ska användas eftersom man slängde bort SAAB. Både LTH & KTH hade ju VEPS motorn som provbänk o det vart ju en av ideerna Pelle hade att den skulle bli en "rullande" testbänk för framtiden o inte en företags ägd motor. Det har totalt funnits 3 olika varianter av VEPS motorn , en 4cylindrig 2l , en 5 cyl 1200cc och en 1,4l rad 5:a i nämd tidsålder. Att ha hört en av de 6cylindriga motorerna (som alla var monterade i OPEL Vectra karosser , fick inte kopplas till SAAB... )med SRM-kompressor o luft/luft laddluftkylare gav ett bestående minne ( och tinnitus för den delen...). Att ha varit med o sett Pelle o de andra på SAAB´s motorlab tex när Pelle körde foten i en skurhink full med skurvatten under ett besök från GM med GM´s nr 2 o 3 och Dr Hitodit från Tyskland mm är också en "förmån". Många historier finns det om Mr Gillbrand och alla är nog sanna? Den om när han o en provingenjör testade en SAAB 99 Turbo långt innan de var släppta och kom lämpligt nog in på en raksträcka i Södertäljetrakten där raggarna (Big Wheels :D ) körde dragracing o de frågade om de fick tävla mot de stora pojkarna? Naturligtvis fick de det om de lovade att inte börja grina när de blev ifrån åkta "Nää då" sa 2 herrar i Stenmarksluvor "vi lovar!!" , stagar upp och..... där försvann den påställda Turbo bilen o ingen hann med att förstå vad det var / vilka de var i bilen...herrarna körde hem till Pelle alldeles bredvid den här rakan o gömde bilen i garaget, tog ett part cyklar o cyklade ut i närheten o lyssnade på "eftersnacket" utan att synas :lol
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top