Svenskt Canonball

Är du med?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Notera att det är en öppen poll.

Det har snackats några gånger nu. Får jag tilltäckligt många anmälda så kör vi ett rejs på 150-200 mil.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175203&highlight=cannonball
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=89243&highlight=canonball

Regler: (kommer sannolikt uppdateras)
Start sker en fredag förmiddag i juli på obestämd ort i södra Sverige målgång någonstans i norra sverige. Två checkpoints med obligatoriska matraster a 15min kommer finnas.

Vinnare bestäms av en idealtid baserad på laglig rask takt. Första priset är en pokal.
Jumbopriset är 4kkr samt ett lämpligt vandringspris och utdelas till den som är längst ifrån idealtiden, långsammare än 24h innebär diskvalificering.
Anmälningsavgiften är 4kkr, i detta ingår hotell efter målgång, relax, fest med mat och mycket dryck.
Förhoppningsvis kan målgången tajmas samtidigt med annan lokal underhållning.

Inga stora prispotter eftersom detta inte får bli en hetsjakt efter prispengar.

Intresserade deltagare skrivs in här succesivt.

Last edited:
Jag tror säkert att man skulle kunna göra ett väldigt roligt arrangemang, men det kräver en hel del av arrangör så väl som deltagare. Osäker på att jag skulle ställa upp på ett sådant event i Sverige med tanke på risken att förlora körkoret. Polisen lär få upp ögonen rätt fort här hemma. Skulle personligen inte se fram emot att ligga och köra genom landet i 30+ över hastighetsgränsen på en sporthoj. Rena tortyren. Förr eller senare hade man kört långt över hastighetsgränsen. I vissa delar av Europa går det att muta eller förhandla med polismyndigheterna så att de ser mellan fingrarna. I detta land kan vi nog glömma det.

Finns ju ett antal olika arrangörer som kör genom ett par länder i Europa och USA. Det skulle inte förvåna mig om man fått lite sanktioner från en del myndigheter i ett par av länderna man passerat. Allmänheten längst vägarna här hemma kommer att vara väldigt snabba att meddela polisen om ett gäng sportmotorcyklar rejsar genom landet hur hemligt ni än försöker hålla det. Händer det en olycka kommer hela kollektivet att drabbas av negativ publicitet i media. I färskt minne har jag dödsolyckan i Makedonien för 2 år sedan i Gumball 3000. http://www.dn.se/nyheter/varlden/lyxrally-kravde-tva-liv-1.501498

I bilvärlden finns ju förutom Gumball 3000 även Carbon Black, Cannonball Run och Top Run. I allmänhetens ögon rika playboy som åker land och rike runt och festar i huvudstäderna.

I morgon lär vi läsa om Gumball 3000. Kl 9.00 startar de från Köpenhamn och de har tider att passa. Svenska polisen lär nog att säga sig göra sitt bästa för att göra livet surt för dem, men i realiteten är det nog mest för syns skull. De har inga ordentliga maktmedel mot de utländska förarna.

Osäker på att jag skulle ställa upp på ett sådant event i Sverige med tanke på risken att förlora körkoret.

Vinnare bestäms av en idealtid baserad på laglig rask takt.
Den som kör för fort kommer alltså inte att vinna denna tävling. Möjligen(troligen) kommer jumbopriset gå till någon som kör för fort.

Sen kommer detta inte vara någon uppvisningsparad som Gumball. Det blir inget kul på vägen. Checkpoints kommer vara hemliga in i det sista och diskreta.

Finns väl ingen anledning att det ska vara hemligt och hyshpysh om tanken är att "racet" ska köras i lagliga hastigheter. Då kan ju Gösta 65 år köra med sin bekväma guldvinge och vinna, medan någon annan stackare fått plankarsle för länge sedan på en sporthoj.
Finns det någon form av idealtid kommer troligen deltagarna slå följe med varandra och köra på den bestämda idealtiden, då blir det ju mer en touringparad och inget race. Finns lite att reda ut.

Finns väl ingen anledning att det ska vara hemligt och hyshpysh om tanken är att "racet" ska köras i lagliga hastigheter. Då kan ju Gösta 65 år köra med sin bekväma guldvinge och vinna, medan någon annan stackare fått plankarsle för länge sedan på en sporthoj.
Finns det någon form av idealtid kommer troligen deltagarna slå följe med varandra och köra på den bestämda idealtiden, då blir det ju mer en touringparad och inget race. Finns lite att reda ut.

Idealtiden är hemlig men bestäms av laglig hastighet plus bedömd tid för tankpauser mm. Visst kan en parad köra in men eftersom förarna inte startar samtidigt så kommer en vinnare troligen bli lätt att hitta då. Dessutom skulle en parad ge köbildning till "stämpeluret" för målgången. Så en vinnare kommer nog inte bli svår att hitta.

Hemligt blir det eftersom någon kanske hellre siktar på jumboplatsen framför första platsen.

Personligen tycker jag nog det är mer reko att köra med öppna kort som Gumball 3000. Det är ingen hemlighet att de startar sitt "race" kl 9.00 från Köpenhamn och har Anderstorp som delmål och ska därefter vidare till Stockholm där bilarna transporteras vidare till USA.

http://hd.se/skane/2010/05/03/snabba-bilar-pa-vag-mot-skane/

Finns ingen anledning att köra ett hemligt race om ni ändå tänkt hålla er inom körkortsindragnings gränsen.

Kul idé men hur många är lockade av att åka 150-200mil i lagliga farter på en sporthoj? Låter lite jobbigt och långtråkigt.

Själva idén med den ursprungliga cannonball på sjuttiotalet var ju till stor del att vara en protest mot de låga hastghetsbegränsningarna på motorvägarna. Vore kul med något liknande! :)
Gumball verkar ju vara mer ett jippo där man paradkör och visar upp sig med schyssta bilar.

hade det inte varit roligare med nått liknande "RedBull Run" som gick på kanal 5 för nått årsedan... principen med fler checkpints, detours, mm mm....så hade man ju fått dela upp det kanske på en ca 4 dgr...dock körde ju dom bilar...men men bara en tanke

Låter intressant, men hade varit kul med lite fler variabler som t.ex. detours, utmaningar osv. på vägen, just för att slippa touringkänslan. Men ett kul koncept. :tummenupp

Min tanke är bara att om man nu kör 200 mil från skåne, ska man bara ta sig tillbaka också. Låter som en riktigt kul idé. Nu kan jag inte åka ändå då jag inte får framföra den tunga hojen än, men 200 mil på en sporthoj lär känns en aning i ryggen.

Inom vilken tid är det tänkt? Under ett antal dagar där alla nattar på samma hotell eller vad är tanken? Bara nyfiken på upplägget :)

Avverka 200 mil i laglig hastighet innebär 18,2 timmar aktivt körande förutsatt att man håller 110 HELA vägen. Sen får man räkna med sträckor utan motorväg, pauser osv. Rätta mig gärna om jag har fel men det låter en aning som en hälsorisk då det kommer bli grymt uttröttande?

Bara en tanke.

Avverka 200 mil i laglig hastighet innebär 18,2 timmar aktivt körande förutsatt att man håller 110 HELA vägen. Sen får man räkna med sträckor utan motorväg, pauser osv. Rätta mig gärna om jag har fel men det låter en aning som en hälsorisk då det kommer bli grymt uttröttande?

Bara en tanke.

"Endurance Norden runt" kan jag vara med på, start köpenhamn alt. Jylland sen typ Malmö, Göteborg, Oslo, Ålesund, Lofoten, ev. Kirkekenes, Helsingfors, målgång Stockholm

Låter coolt. OM vi kör småvägar. Gärna grus :)
Blir som en liten miniweekend. Sen ska man ju iofs hem igen..........

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back