Svenskt b-körkort, utländskt A-körkort?

Akela

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
2007, Keeway, Cruiser
Hej,

Jag bor sedan en tid tillbaka i Ungern och har svenskt b-körkort sedan länge. Har införskaffat en hoj nu och vill ta mc-kort. Kan jag ha ett svenskt b-körkort och ett ungerskt a-körkort eller kommer jag tvingas byta in mitt svenska b-körkort mot ett ungerskt AB-körkort (som jag sedan iofs kan byta till svenskt igen)? Tilläggas skall kanske att jag har dubbelt medborgarskap. De var lite osäkra på den ungerska körskolan men tänkte det kanske finns någon här som varit i en liknande situation och därför vet.

Allt gott!

Kolla in denna adress;
http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomraden/Transporter/Vagtrafik/Korkortsregler-inom-EU/

Borde vara lugnt om du bott länge i Ungern, samtidigt är det ju ett problem om du har körkort i flera EU-länder. (Om du läser texten)

Ditt ungerska körkort borde vara giltigt i Sverige om du samtidigt har Ungerskt medborgarskap. Medborgarskapet kombinerat med körkortet gör att ditt ungerska körkort är giltigt i Sverige tolkar jag det som.

Men om jag hade tagit körkort i Ungern hade det sannolikt inte varit giltigt, då jag saknar Ungerskt medborgarskap. Då får jag bara inneha Svenskt körkort.

Men 100% säker känner jag mig inte på detta...

citat:
Det går alltid att byta ut ett körkort utfärdat i annat EU/EES-land mot ett svenskt körkort med motsvarande giltighet, om innehavaren så önskar.

Det skulle kunna tolkas som ett hinder mot den fria rörligheten om inte ditt körkort från Ungern gäller i Sverige.

Last edited:
Hej! Tack för ditt svar!

Jag tror inte att jag kan ha körkort utfärdat i två olika länder även om det gäller två olika kategorier. Jag tror nog att jag måste göra om mitt svenska till ungerskt, få ungerskt på AB och sedan framöver byta in till svenskt körkort, antingen via ambassaden här eller i Sverige.

"Det är inte tillåtet att inneha körkort i mer än ett land. Ett utländskt körkort gäller till exempel inte i Sverige om innehavaren också har ett svenskt körkort och detta är omhändertaget eller återkallat. EU:s bestämmelser reglerar även vilka uppgifter som ska finnas på körkortet."

Exemplet de drar är ju iofs inte applicerbart på mig eftersom mitt svenska b-körkort är varken omhändertaget eller återkallat - såvida de inte menar att det per definition blir det är man tar körkort för annan kategori i annat land.

Damn. Jag som gillar mitt b-körkort. Såg för en gångs skull normal ut på det.

Ja du har fattat det rätt.....

Pluggade till läkare i ungern innan och det var inte helt ovanligt att folk tog MC kort där nere dåd et är lite smidigare än här. Då fick man först ansöka om byte till ungersk kort och när man fått AB så var det bara att byta tillbaka....

Tack!

Jag antog att så var fallet. Körskolan har inte sagt något så jag hoppas det hela går smidigt vad beträffar bytet med tanke på mitt ungerska medborgarskap. Jag menar byråkratimässigt. Om du bott i Ungern vet du kanske att red tape kan vara rätt snårigt ibland. :)

Jag antar att dina studentkollegor gick på engelsktalande körskolor, letade själv efter dem men hittade inga. Det går hjälpligt även på ungerska så det ska inte vara några problem hoppas jag. Skriver upp den 7 maj! :)

Jupp ungersk byråkrati får det svenska systemet att verka som en dröm i jämförelse.....

På alla ansökningar om körkort i EU tror jag man skall kryssa i en ruta om man har körkort utfärdat i annat EU-land. Om du kryssar ja får du inte ett körkort utfärdat, kryssar du nej (trots att du har det) så gör du dig säkert skyldig till nåt.

Jag tror dock inte att det är några som helst problem om du gör som Boris JR säger.

Tror inte jag kryssade någonting faktiskt, men körskolan har ju kopia av mitt svenska kort och jag fyllde i någon blankett men minns inte någon sån fråga. I vilket fall så bör de veta och som sagt, kopian av mitt svenska finns hos dem. Tydligen måste man drutta iväg till någon myndighet där man lämnar in läkarintyg och några andra papper och det kanske är då det blir aktuellt att lämna ifrån sig det svenska b-kortet....sniff sniff

Men jag har iaf fått svar på om jag kan vara innehavare av två körkort utfärdade i olika länder och svaret torde vara nej.

Stort tack alla!

Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...