Jag har varit på svenska rallyt hejdlöst många gånger.
Det som genomsyrar hela tävlingen är trafikkaos. Därför är det svårt att åka och jaga de 15 (oftast de som är något att se) första förarna och ex se sträcka 1,4,6,8. Ska detta fungera så får man ha en massa fultricks och ett jäkla tempo och bra planering.
Ett mer avslappnat sätt är det som också oftast är det roligaste. Dock lite mer adventure...
Åk ut redan på fredag kväll innan sträckan är avlyst. Kör igenom den och kolla efter ett bra ställe att stå på. Ta därefter fram spadar och skotta upp en väg eller dyl för att parkera bilen. Det bästa stället är en sommarstuga som ingen bott i på hela vintern. Där finns det oftast utemöbler och utedass att förgylla tillvaron med.
Nu har du alltså ett kanonställe att stå på, men det är 12 timmar tills första bil... Givetvis har du skuffen full med ved, korv och öl! Brukar vara riktigt mysigt att fetingelda och öla i sin skoteroverall.
När man börjar bli trött så är det bara att lägga sig i bilen och sova. Har man en stor tank och klimatanläggning kan bilen vara igång hela natten. Annars drar man på full värme, somnar, vaknar av att det är sjukt varmt, stäger av bilen, vaknar av att det är sjukt kallt, startar bilen osv... Man sover lätt tre pers i en bil.
Annars kan du väl göra som svenne banan och besöka sträckan som vanligt. Det som är otroligt störande då är:
1. Trafikläget och parkering. Du måste vara på sträckan två-tre timmar innan den startar för att hinna gå från bilen och till sträckan. Varför så tidigt? Jo, man parkerar oftast längs med en skogsväg. Ju senar man kommer, destå värre är kön och destå längre ifrån måste man parkera. Promenad på 5-8 km är inget ovanligt. Är man däremot i väldigt god tid så parkerar man nära, men då har man oftast en väntan på tre timmar innan sträckan startar. Hur man än vänder på sig så har man arslet bak.
2. Entreavgift på en hunka.
3. Vakter som jagar bort dig från allt som är närmare än 15m från vägen... Av den anledningen får man gå ytterligare tre-fyra km på själva sträckan för att slippa de. De finns nämligen bara där vart majoriteten av människorna finns.
4. Fyllon. Helt sjukt jobbigt med en massa bönder från värmland som är dretfulla i skogen. De är tom mer störande än alla punkter här ovanför...
5. När du gått så långt är du rejält svettig. Det bådar för en sjukt kall dag när man väl stannar! Grilla säger du. Du tror väl inte att det går att få fyr på nåt i skogen såhär års, och någon egen ved släpade du knappast ända ut hit.
6. En ännu kallare tid väntar om sträckan ska köras två ggr. En kall väntan i skogen på ytterligare tre timmar är tråkigt.
Jag praktiserar uteslutande adventure-modellen. Man fryser inte, slipper gå, inga fyllon, inga andra människor överhuvudtaget, man har ved, korv etc etc.
Tänk bara på att inte ta ett ställe nära en så kallad publikplats får då har man alltid problem med fyllon, vakter och skit. Hur man kommer ut från sträckan? Jo, man väntar tills efteråkarna kommit och då är det bara att köra. För säkerhets skull kör man ut i färdriktningen...
Där har du min version av en lyckad rallyhelg!