Svenska rallyt

hej! har du varit o kollat andra år?

jag har varit där några gånger, men lyckas aldrig komma ihåg vad sträckorna heter när man kommer hem!

om man bara ska vara där en dag så finns det väl två olika sätt att planera resan... antingen stannar man o ser samma sträcka två gånger vilket gör att man kan se alla bilar och inte bara topp tio-bilarna...eller så ser man ett antal bilar på en sträcka o sen skyndar man sig vidare till nån annan sträcka. verkar ju vara ett gäng sträckor som ligger nära varann men det brukar bli ganska stressigt ändå, med all trafik mm..

jag gillar det första alternativet mera...då får man gott om tid med att göra upp eld, grilla o njuta av smattrande responssystem...

förra året stod vi på ett ganska avskilt ställe med bara ett gäng norrmän(ovanligt:D ) brevid oss...dom bodde ute i skogen o när veden till lägerelden tog slut drog dom igång motorsågen o fällde lite! kul då dom var ganska påverkade:gnissla

inte så mycket specifika sträcktips men ändå! superspecialen i karlstad verkar vara poppis men har aldrig sett den...

en batteridriven radio är en självklarhet ute i skogen så man kan lyssna på alla tider mm!

MVH / M

Åk dit och prata me dfolk så får du tips. Jag rekommenderar dig att inte vara rädd för att gå en bra bit in på sträckorna, går att hitta guldställen. Ställen som Colin`s crest och superspecialen är coola att se men det är så fruktansvärt mycket folk där så man kommer knappt nära. Serviceplatsen är en upplevelse då man kommer relativt nära vm-teamen. Med rätt kläder och polare med sig så kan det bli hur trevligt som helst!

Jag har varit på svenska rallyt hejdlöst många gånger.

Det som genomsyrar hela tävlingen är trafikkaos. Därför är det svårt att åka och jaga de 15 (oftast de som är något att se) första förarna och ex se sträcka 1,4,6,8. Ska detta fungera så får man ha en massa fultricks och ett jäkla tempo och bra planering.

Ett mer avslappnat sätt är det som också oftast är det roligaste. Dock lite mer adventure...

Åk ut redan på fredag kväll innan sträckan är avlyst. Kör igenom den och kolla efter ett bra ställe att stå på. Ta därefter fram spadar och skotta upp en väg eller dyl för att parkera bilen. Det bästa stället är en sommarstuga som ingen bott i på hela vintern. Där finns det oftast utemöbler och utedass att förgylla tillvaron med.

Nu har du alltså ett kanonställe att stå på, men det är 12 timmar tills första bil... Givetvis har du skuffen full med ved, korv och öl! Brukar vara riktigt mysigt att fetingelda och öla i sin skoteroverall.

När man börjar bli trött så är det bara att lägga sig i bilen och sova. Har man en stor tank och klimatanläggning kan bilen vara igång hela natten. Annars drar man på full värme, somnar, vaknar av att det är sjukt varmt, stäger av bilen, vaknar av att det är sjukt kallt, startar bilen osv... Man sover lätt tre pers i en bil.

Annars kan du väl göra som svenne banan och besöka sträckan som vanligt. Det som är otroligt störande då är:

1. Trafikläget och parkering. Du måste vara på sträckan två-tre timmar innan den startar för att hinna gå från bilen och till sträckan. Varför så tidigt? Jo, man parkerar oftast längs med en skogsväg. Ju senar man kommer, destå värre är kön och destå längre ifrån måste man parkera. Promenad på 5-8 km är inget ovanligt. Är man däremot i väldigt god tid så parkerar man nära, men då har man oftast en väntan på tre timmar innan sträckan startar. Hur man än vänder på sig så har man arslet bak.

2. Entreavgift på en hunka.

3. Vakter som jagar bort dig från allt som är närmare än 15m från vägen... Av den anledningen får man gå ytterligare tre-fyra km på själva sträckan för att slippa de. De finns nämligen bara där vart majoriteten av människorna finns.

4. Fyllon. Helt sjukt jobbigt med en massa bönder från värmland som är dretfulla i skogen. De är tom mer störande än alla punkter här ovanför...

5. När du gått så långt är du rejält svettig. Det bådar för en sjukt kall dag när man väl stannar! Grilla säger du. Du tror väl inte att det går att få fyr på nåt i skogen såhär års, och någon egen ved släpade du knappast ända ut hit.

6. En ännu kallare tid väntar om sträckan ska köras två ggr. En kall väntan i skogen på ytterligare tre timmar är tråkigt.

Jag praktiserar uteslutande adventure-modellen. Man fryser inte, slipper gå, inga fyllon, inga andra människor överhuvudtaget, man har ved, korv etc etc.

Tänk bara på att inte ta ett ställe nära en så kallad publikplats får då har man alltid problem med fyllon, vakter och skit. Hur man kommer ut från sträckan? Jo, man väntar tills efteråkarna kommit och då är det bara att köra. För säkerhets skull kör man ut i färdriktningen...

Där har du min version av en lyckad rallyhelg!

Känner mig lite bitter när jag ser att Rallyt går i Värmland, igen.
När ska svenskarna vakna och inse att det inte går att ha ett vinterrally så långt söderut längre om man verkligen vill köra på snö.
Eller är meningen att rallyt ska gå på grus/lera/vatten/slask/snö/is..?

Snart kommer sista droppen ha droppat och i fortsättningen kommer Norge ta över vinterrallyt.

Tack för tipsen! :tummenupp

Ställer de in rallyt om det inte finns snö?

Näpp. Lite för stort arrangemang att ställa in. Dock kan sträckor strykas, flyttas etc men det har nog jag aldrig varit med om.

Passa på att åka i år när de fortfarande har turbobilarna med. Snackas ju om att det ska bli en klass med 2 liters sugmotorer och fyrkrafs som ska bli det nya... Lika kul som att se målarfärg torka. Egentligen skulle man varit ute medans grupp b bilarna fanns i mitten på 80-talet, men man får nöja sig med det näst bästa.

Näpp. Lite för stort arrangemang att ställa in. Dock kan sträckor strykas, flyttas etc men det har nog jag aldrig varit med om.

Passa på att åka i år när de fortfarande har turbobilarna med. Snackas ju om att det ska bli en klass med 2 liters sugmotorer och fyrkrafs som ska bli det nya... Lika kul som att se målarfärg torka. Egentligen skulle man varit ute medans grupp b bilarna fanns i mitten på 80-talet, men man får nöja sig med det näst bästa.

Ska du åka upp och kolla i år?

Ska du åka upp och kolla i år?

Kanske. Krockar lite med en fjällsemester och då skulle nog jag bara hinna ut på söndagen. Bästa dagen är fredagen enl mig eftersom alla fortfarande är med och alla kör fort. Söndagen är sämst.

Har jag tur så hinner jag åka dit redan fredag kväll och sova i bilen, men vi får se. Lite olika saker som ska klaffa innan det är bestämt.

Ska nog ut fredag kväll för att se någon av lördagens sträckor. Ingen som har kartan där man kan se from när resp sträcka är avlyst??

Jag ska då iväg och se sträckan som går på travbanan. 300m dit så det är gött. Men vore ju kul att åka upp i skogen och se någon mer.

För två år sen kanske tre stod jag vid colins creast (stavning ?) men det var ju inget roligt att se. För er som inte vet så läste karläsaren fel en gång i tiden så dom höll stummt och flög ca 50m över det krönet. Men nu är ju alla rädda för det så det är inget kul.

Snö det har vi väldigt gott om nu

För oss som inte har tänkt vara på plats, vilka tider och kanaler är det lönt att titta på?

Har ni snö i området omkr sträcka 9/12 också tror du??

http://www.swerally.se/se,banstrackning.html

I morse när jag skrev att det var gott om snö såg det lovande ut men nu har vi +3 grader. Men det ligger ca 15cm snö nu.

Var förbi travarenan och visade hur en sladd skulle se ut:tungan Såg att bilarna började rulla in och dom började bygga upp banan nu.

Lär finnas snö där också.

För oss som inte har tänkt vara på plats, vilka tider och kanaler är det lönt att titta på?
SVT 24 skulle väl sända lite direkt tror jag.

För övrigt är det ju verkligen extra roligt iår när vi har PG i en fabrikssuzuki! Helt fantastiskt, och äntligen, är väl på sin plats! Jag hoppas han kan vara med en bra bit upp i resultatlistan och slåss. Jag tippar på en fjärdeplats!

/perris

Om det är som tidigare år så är det inga. SVT kommer att visa ett sammandrag varje kväll som leds av någon bortkommen reporter och den fd "stjärnan" (vad han nu varit det i) Jonas Kruse.

Vikten på programmet är att berätta hur mysigt det är att äta korv med bröd i skogen, samt att berätta hur dessa fartvidunder åker jettefort i skogen.

Ingen skulle orka se en hockeymatch där de börjar med att förklara spelreglerna innan varje match och visa upp alla skydd man måste ha på sig... Nivån på programmet är på samma nivå som lilla aktuellt, men med den fina skillnaden att det programmet är riktat till 12-åringar.

Nä, kolla istället på eurosport! Där brukar Waldegård och Tromark sköta sig fint!

I morse när jag skrev att det var gott om snö såg det lovande ut men nu har vi +3 grader. Men det ligger ca 15cm snö nu.

15 cm... Jag hade väntat mig lite mer eftersom sälen har tydligen 110 cm natursnö.

Last edited:
Back