Svenska försvaret = mänskliga rättigheter?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
När man ser reklamkampanjen för Svenska försvaret på stan kan man tro att de blivit humanister som åker världen runt för att rädda människor :D

Svårt att rekrytera verkar de ha i alla fall när de är tvungen att göra reklam för flera miljoner och försöker lura unga människor :näsblod

På reklambyrån DDB, som ligger bakom Försvarsmaktens kampanj, tycker man inte att filmerna ger en falsk bild av Försvaret.
Att verkligheten inte ser ut på pricken som filmerna är inte det viktiga, enligt kampanjens projektledare.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/reklambyra-forsvarar-forsvarsfilmer_4868995.svd

I en stor, dyr, kampanj rekryterar Försvarsmakten soldater. Men filmerna som visar försvaret av Sverige är fejkade och inspelade i Sydafrika. Myndigheten kritiseras nu för att bedriva en lättsinnig och ansvarslös information i frågor som ytterst rör liv eller död.

–Vi är många i Försvarsmakten som tycker att kampanjen är obegriplig. Då har vi fått svaret att vi inte ska begripa eftersom vi inte tillhör målgruppen under 25 år, säger en officer som tidigare arbetat med rekrytering.

Men soldaterna ska ju inte anställas i fiction utan i verkligheten?

–Filmerna visar hur insatserna ser ut på ett realistiskt sätt, svarar Fredrik Swahn.

–Det är i varje fall inte vår verklighet, säger en officer med bred erfarenhet av insatser både i Sverige och utomlands

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bluffreklam-ska-locka-unga-till-forsvaret_4865061.svd

Last edited:
Filmerna kan man ju tycka vad man vill om (de verkar rätt kassa), men den billiga retoriken på reklampelarna på stan får ju en att må illa.

Man kan ju bli fredsaktivist för mindre.

...jag förstår din tråd lika lite som försvarsmaktens senaste kampanj...

Det går nog upp ett ljus för dig ifall du springer förbi en elektronisk reklamtavla på stan, som hör till kampanjen, där du kan rösta.

den billiga retoriken på reklampelarna på stan får ju en att må illa.

Man kan ju bli fredsaktivist för mindre.

Reklam med försvarsmakten som avsändare blir aldrig bra....

Last edited:
Svårt att rekrytera verkar de ha i alla fall när de är tvungen att göra reklam för flera miljoner och försöker lura unga människor

Reklam med försvarsmakten som avsändare blir aldrig bra....

Tjena..:rolleyes:..när det är staten som är "avsändare" så är det propaganda!

Propaganda har ALDRIG speglat någon verklighet.... Speciellt inte när det är kopplat till militär verksamhet...

Det går nog upp ett ljus för dig ifall du springer förbi en elektronisk reklamtavla på stan, som hör till kampanjen, där du kan rösta.

så din tråd utgår ifrån en 'elektronisk reklamtavla på stan' som du, av någon outgrundlig anledning, inte visar i själva tråden?

det kan ju också bara vara så, att du inte förstår kampanjen och är arg pga det...

så din tråd utgår ifrån en 'elektronisk reklamtavla på stan' som du, av någon outgrundlig anledning, inte visar i själva tråden?

det kan ju också bara vara så, att du inte förstår kampanjen och är arg pga det...

du får vara lite nyfiken tills du ser tavlan :tummenupp

jag är uppenbarligen inte ensam i att inte förstå kampanjen :D

jag är uppenbarligen inte ensam i att inte förstå kampanjen :D

jag menar att det bästa och enklaste, är att länka till diverse media, som en kampanj utgör, så man får hela bilden och därefter själv uttala sig ifall det är bra eller anus. en kampanj har flera beståndsdelar än bara en.

nu blir det lite väl mycket att 'ja gilla ente filmerna o då kan dåm dra åt helvete!!!11'-attityd...och det är ok att tycka att filmerna är skit. den stora bilden är dock att det finns en poäng med att ddb (reklambyrån) gjorde som de gjorde.

själv tycker jag att kampanjen skjuter över målet vad gäller idén i sig.

att de/man spelar in på andra ställen än i sverige med utländska skådespelare etc etc har ingen betydelse mer än vad budgeten ligger på och vilken årstid--->det avgör var man spelar in och var skådespelarna kommer ifrån.

vad gäller uttalandet från projektledaren ifråga, tycker jag kortfattat att det är 'klumpigt'.

vad gäller uttalandet från 'reklamexperten mats ekdahl', så har han en väldigt dålig och skev verklighetsuppfattning. i jämförbarhet med vägverkets uttalande om 'schlagermalins' musikvideo där hon går på tågräls och 'uppmanar' ungdomar att göra detsamma vilket kommer leda till en eskalerande självmordssommar. eller, för att stanna kvar vid vägverket, deras 'nollvision'; enda sanningen om deras 'nollvision', är just att de har 'noll visioner'.

Last edited:
Alla sätt är bra utom de dåliga...

Bifogat

• I-Want-You-swede.jpg
    I-Want-You-swede.jpg
    32.5 KB · Visningar: 32
Så jävla omodernt det hela, känns som USA.s rekryteringskampanjer under 60-talet.
Lägg ner värnplikten, ta in alla panpangkåta grabbar som verkligen VILL ligga i skogen & bli myggbitna & kladda med vapenfett.

Jag undrar lite, idag juni 2010, var finns hotbilden mot vårt land? :rolleyes:

När jag gjorde lumpen i Flygvapnet 93 så simulerades attacker från öst, SU27:or som i formation flög in över Gotland...redan då, 17 år sedan kändes det hela väldigt...ska vi säga, onödigt.....

Jag undrar lite, idag juni 2010, var finns hotbilden mot vårt land? :rolleyes:.

Hemma i byn låser man aldrig ytterdörren heller, på sin höjd låser man och lämnar nyckeln i dörren ifall man blir borta någon vecka så folk ser att man inte är hemma.

Funkat fint hittills, men risken är betydligt större att någon bandit går in och knycker grejor när man är borta.

Apropå liknelser.

Finns många arbetslösa nu som inte vet vad dom ska göra, dräller ju inte av jobb direkt. Varför inte söka till försvaret och göra utlandstjänst t.ex?
Gör dom reklam så kanske folk tänker att man kanske ska söka dit, inte direkt första man tänker på.

Var själv arbetslös och sökte själv utlandstjänst och blev erbjuden det, men jag hade fått vanligt kneg så jag tackade nej.

Sen kanske inte reklamfilmerna är tokbra, men vafan, all publicitet är bra publicitet brukar det ju heta.

Förresten ska väl värnplikten avskaffas och vi bara ska ha en ren yrkesarmè?
Då är det nog ännu viktigare för försvaret att synas för att rekrytera folk.

Hur "säljande" skulle det vara om filmerna varit helt verklighetstrogna? T.ex. att en fjunig kille sitter i ett väl upplyst rum vid en dator skärm för att sedan sträcka upp handen och säga "kapten! det förefaller som att fientligt flyg kanske kränker svensk luftrum!". Bara för att man i nästa klipp ska få se en JAS identifiera ett vilset Cessna...

Dessutom så lär det väl vara någon inom försvaret som har godkänt hur reklamkampanjen ska se ut. De har väl inte gett första bästa reklamfirma en påse pengar och sagt "gör vad ni vill, bara det resulterar i lite reklam för oss"?

Och angående att filmerna är inspelade i Sydafrika: Vad gör det för skillnad? Hade det varit bättre för trovärdigheten om de hade filmat en skogsbrand i Jämtland i mitten av februari?

Många bilreklamfilmer är inte heller inspelade i Sverige, innebär det att bilarna inte går att köra i Sverige?

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: ft
Jag undrar lite, idag juni 2010, var finns hotbilden mot vårt land? :rolleyes:

Mecca_skyline.jpg

trollface.jpg

Ok, ja du har rätt, Muslimerna planerar helt klart en massiv attack mot Sveriges Rike!!

Igelkottsförsvar!!!!!!!!!!!!!!!

Eldställningar vid gränsen!

Men det känns kanske inte som reklamfilmerna visar det verkliga livet i Försvaret. Jag har iaf inte sprungit runt i skogen på jakt efter skogsbränder. Vet inte riktigt vad mer man kan säga om det hela, trivs ju själv som fan i Försvaret och kommer söka anställning som
soldat så fort det blir möjligt. Utlandstjänst är det som lockar mest i mitt fall.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti