KGK
1200
När man ser reklamkampanjen för Svenska försvaret på stan kan man tro att de blivit humanister som åker världen runt för att rädda människor 
Svårt att rekrytera verkar de ha i alla fall när de är tvungen att göra reklam för flera miljoner och försöker lura unga människor
På reklambyrån DDB, som ligger bakom Försvarsmaktens kampanj, tycker man inte att filmerna ger en falsk bild av Försvaret.
Att verkligheten inte ser ut på pricken som filmerna är inte det viktiga, enligt kampanjens projektledare.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/reklambyra-forsvarar-forsvarsfilmer_4868995.svd
I en stor, dyr, kampanj rekryterar Försvarsmakten soldater. Men filmerna som visar försvaret av Sverige är fejkade och inspelade i Sydafrika. Myndigheten kritiseras nu för att bedriva en lättsinnig och ansvarslös information i frågor som ytterst rör liv eller död.
–Vi är många i Försvarsmakten som tycker att kampanjen är obegriplig. Då har vi fått svaret att vi inte ska begripa eftersom vi inte tillhör målgruppen under 25 år, säger en officer som tidigare arbetat med rekrytering.
Men soldaterna ska ju inte anställas i fiction utan i verkligheten?
–Filmerna visar hur insatserna ser ut på ett realistiskt sätt, svarar Fredrik Swahn.
–Det är i varje fall inte vår verklighet, säger en officer med bred erfarenhet av insatser både i Sverige och utomlands
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bluffreklam-ska-locka-unga-till-forsvaret_4865061.svd

Svårt att rekrytera verkar de ha i alla fall när de är tvungen att göra reklam för flera miljoner och försöker lura unga människor

På reklambyrån DDB, som ligger bakom Försvarsmaktens kampanj, tycker man inte att filmerna ger en falsk bild av Försvaret.
Att verkligheten inte ser ut på pricken som filmerna är inte det viktiga, enligt kampanjens projektledare.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/reklambyra-forsvarar-forsvarsfilmer_4868995.svd
I en stor, dyr, kampanj rekryterar Försvarsmakten soldater. Men filmerna som visar försvaret av Sverige är fejkade och inspelade i Sydafrika. Myndigheten kritiseras nu för att bedriva en lättsinnig och ansvarslös information i frågor som ytterst rör liv eller död.
–Vi är många i Försvarsmakten som tycker att kampanjen är obegriplig. Då har vi fått svaret att vi inte ska begripa eftersom vi inte tillhör målgruppen under 25 år, säger en officer som tidigare arbetat med rekrytering.
Men soldaterna ska ju inte anställas i fiction utan i verkligheten?
–Filmerna visar hur insatserna ser ut på ett realistiskt sätt, svarar Fredrik Swahn.
–Det är i varje fall inte vår verklighet, säger en officer med bred erfarenhet av insatser både i Sverige och utomlands
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bluffreklam-ska-locka-unga-till-forsvaret_4865061.svd
Last edited: