Svenska banor

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Varför är de så små och knixiga?
Tittar på ett SBK-race från Assen just nu och jag drägglar. Jag vill sååå kunna sträcka ut min R1 på sköna öppna svepande svängar. Kanske därför jag diggar Anderstorp bäst med R1an.

Har ni som varit utomlands lite att berätta om hur det är att köra på dessa banor, i jämförelse med våra svenska gokartbanor?

Har ju bara kört några få banor med hoj i europa... men desto fler med Formel-bil.

Tyvärr så är ju motorintresset klart mediokert i vårt avlånga land om man jämnför med våra lite mer sydliga grannar. Sen har vi alla miljötöntar som ska in och störa alla projekt som ev. kan komma igång.

Men åter till ämnet. Det är en helt annan sak att köra på stora banor. det finns tex inte bara ett "rätt spår"

I våras på Brno så var vi säkert 60-70 hojar på banan samtidigt som mest - utan att det blev trångt. Det var tufft. satans kul bana.

Personliga Europafavoritar att köra är Hochenhiem samt Monza även om den senare inte är riktigt lika kul längre då dom byggt om chickanen efter start o mål så tajt så man spyr. Imola är oxå kul. Men inget slår gamla Monza - those were the days.

BtW - Shit va gammal man blivit!

//A

Swedie skrev:
Tittar på ett SBK-race från Assen just nu och jag drägglar. Jag vill sååå kunna sträcka ut min R1 på sköna öppna svepande svängar. Kanske därför jag diggar Anderstorp bäst med R1an.

Har ni som varit utomlands lite att berätta om hur det är att köra på dessa banor, i jämförelse med våra svenska gokartbanor?

Jag har kört på Assen! :tungan :banana

M kamera på tanken oxå :hihi

Gustav O skrev:
Ta dig ner till Assen och ställ upp i ONK så får du prova själv. :tummenupp
Berätta gärna hur man går tillväga! Jag har som plan att köra minst en tävling nästa år utomlands. Pratar inte om Norge, Finland eller Danmark då.

Imola är definitivt en bana jag vill testa på. Även Mugello. Det är banor jag spelat i GP500 en hel del. :hihi

Swedie skrev:
Berätta gärna hur man går tillväga! Jag har som plan att köra minst en tävling nästa år utomlands. Pratar inte om Norge, Finland eller Danmark då.
Jag vet inte men axxexs och Nordgren vet garanterat hur du går till väga.

Webspy skrev:
Men inget slår gamla Monza - those were the days.
Har du provat att köra den ursprungliga fullängdsslingan, den med velodromen? Den kanske inte går att köra längre? Någon som vet när den användes senast?

Ett tips är att inte köra nån sån bana som Assen veckan innan man ska köra på någon svensk bana. Jag råkade göra det felet 2gg i år. Det kändes skit att köra Knutstorp och Linköping då. Linköping blev jag inte riktigt vän med förens efter 4 pass..

Swedie kan få lite åktips av mig och så kan jag visa var dom har gratis kakor! :D

Teddy skrev:
Har du provat att köra den ursprungliga fullängdsslingan, den med velodromen? Den kanske inte går att köra längre? Någon som vet när den användes senast?

såååååå gamml är jag inte. tror den lades ner på 80-talet. Körde där 93-96

Edit - årtalen spelar mig ett spratt.

Körde även 360 challange där -03... då var nya chickanen i bruk. satan vad man får bromsa. Kollade på WSBK från -04 härom kvällen. McCoy o Toseland fajtades om 3de. dom kom på såå feta ställ så att det såg ut som dom skulle high-sidea innan det ens började svänga!

Last edited:
Teddy skrev:
Jag körde den i GPL för kanske ett år sedan! Där kan man snacka om fullgaskurvor! :Bugar

(GPL = Grand Prix Legends, gentlemen start your googling)

Swedie skrev:

Kanske för att det kostar satan att göra dem större,längre och bredare....
Även om man kunde ragga fram smeten, så är det inte lönsamt då det finns så mkt miljöpolicy och politik som dels: gör det svårt att få bygga, dels alldeles för hårda bullerkrav och få körtider så det inte känns motiverat att bygga en gp-godkänd bana... :(

KarateKid skrev:
Hur står sig Gotlandring mot övriga svenska banor, som exempelvis Anderstorp eller Gelleråsen?

Spöar väl allt, beroende på vad man gillar. Själv håller jag mantorp som favorit.

KarateKid skrev:
Hur står sig Gotlandring mot övriga svenska banor, som exempelvis Anderstorp eller Gelleråsen?

En mycket teknisk kuperad bana på drygt 3 km som håller måttet ifrågan om funfactor och layout.

Logistiken är fortfarande olöst med en bana liggande i ett kalkstensbrott med 2 km grusväg inget vatten eller EL WC mm.
Närmaste bensinstation 5km sedelautomat inga restaturanger.

KarateKid skrev:

Svinbra, Tex Gelleråsen är ju ingen bana ens i jämförelse även om den oxå är kul. Och närmst Sthlm va? Men Gotalnd Ring konkar snart likförbannat. Ikväll åker jag till Gotland med släp fullt med hojar, hem Söndag. Detta kalas kostar svettiga 2.500,- för båtbiljetten.

I somras kostade det 2.800,- har jag för mig. Med de priserna kommer ingen massinvasion bikers slåss om att få köra på Gotlandsbanan.

Fast körningen på själva banan var(är?) ju billig..

Torkel skrev:
Där kan man snacka om fullgaskurvor! :Bugar
Det finns helt fantasiska åkskevenser från velodromen i filmen Grand Prix från 1966. Se poster nedan.

Bifogat

• gpl.jpg
    gpl.jpg
    69.1 KB · Visningar: 95
Chronic skrev:
Svinbra, Tex Gelleråsen är ju ingen bana ens i jämförelse även om den oxå är kul. Och närmst Sthlm va? Men Gotalnd Ring konkar snart likförbannat. Ikväll åker jag till Gotland med släp fullt med hojar, hem Söndag. Detta kalas kostar svettiga 2.500,- för båtbiljetten.

I somras kostade det 2.800,- har jag för mig. Med de priserna kommer ingen massinvasion bikers slåss om att få köra på Gotlandsbanan.

Fast körningen på själva banan var(är?) ju billig..
Jag åkte Cheva Van ToR för 600 kr i somras, släp är dyrt men bil med rabatt är rätt billigt :)

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back