En kort artikel i SvD angående VV, nollvisionen & rullgrus (en måste bort
)
"Vägverkets slagord räcker inte
Vägverkets egna djupstudier för mc säger att i sju procent av dödsolyckorna har vägbanan haft brister av avgörande betydelse. Det är inte förvånande eftersom det självt, i sina försök att temporärlaga vägarna, använder rullgrus samt att skyltning som skall varna förare, helt enkelt aldrig sätts upp. Många mc-förare blir offer för ett livsfarligt slarv från Vägverkets sida.
Naturligtvis är det ett problem även för andra fordon. Men mc-förare drabbas så oerhört mycket hårdare.
En mc måste även balansera en mängd krafter för att över huvud taget hålla sig på hjulen. Föraren är helt utlämnad till den centripetalkraft från vägunderlaget som konstant måste understödja fordonets lutning genom kurvan.
Om föraren passerar över grus och tappar fäste bara någon tiondels sekund – är det ofta tillräckligt för att föraren helt mister kontrollen och välter med mc:n.
Dessa olyckor sker även i mycket låga farter, ner till långt under hälften av tillåten hastighet.
Säkerhetsutvecklingen hos mc-förare har ökat enormt de senaste 20 åren. I dag är risken att utsättas för en mc-olycka inte större än för bilförare. Många mc-förare är oerhört medvetna om hur de ska minimera riskerna och tar saken i egna händer genom kostsam vidareutbildning utöver den obligatoriska.
Trots nollvisioner hänger Vägverket inte med och bidrar till säkerheten. De har inte kommit längre än till broschyrkampanjer med irrelevanta uppmaningar som kan liknas med slagord från den enklaste form av reklam.
Vi behöver inga tjusiga foldrar där det står att man skall vara försiktig när man kör motorcykel. Det har mc-förare redan listat ut. Från Vägverket behövs riktiga grejer. Till exempel seriösa vägar och korrekt skyltning som varnar när det brister."

"Vägverkets slagord räcker inte
Vägverkets egna djupstudier för mc säger att i sju procent av dödsolyckorna har vägbanan haft brister av avgörande betydelse. Det är inte förvånande eftersom det självt, i sina försök att temporärlaga vägarna, använder rullgrus samt att skyltning som skall varna förare, helt enkelt aldrig sätts upp. Många mc-förare blir offer för ett livsfarligt slarv från Vägverkets sida.
Naturligtvis är det ett problem även för andra fordon. Men mc-förare drabbas så oerhört mycket hårdare.
En mc måste även balansera en mängd krafter för att över huvud taget hålla sig på hjulen. Föraren är helt utlämnad till den centripetalkraft från vägunderlaget som konstant måste understödja fordonets lutning genom kurvan.
Om föraren passerar över grus och tappar fäste bara någon tiondels sekund – är det ofta tillräckligt för att föraren helt mister kontrollen och välter med mc:n.
Dessa olyckor sker även i mycket låga farter, ner till långt under hälften av tillåten hastighet.
Säkerhetsutvecklingen hos mc-förare har ökat enormt de senaste 20 åren. I dag är risken att utsättas för en mc-olycka inte större än för bilförare. Många mc-förare är oerhört medvetna om hur de ska minimera riskerna och tar saken i egna händer genom kostsam vidareutbildning utöver den obligatoriska.
Trots nollvisioner hänger Vägverket inte med och bidrar till säkerheten. De har inte kommit längre än till broschyrkampanjer med irrelevanta uppmaningar som kan liknas med slagord från den enklaste form av reklam.
Vi behöver inga tjusiga foldrar där det står att man skall vara försiktig när man kör motorcykel. Det har mc-förare redan listat ut. Från Vägverket behövs riktiga grejer. Till exempel seriösa vägar och korrekt skyltning som varnar när det brister."