Svarva drevhub?

asfalt svarvare

stödhjulsförare
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
behöver "sänka" en drevhub till baby gixxern, det ser för ett otränat öga ut till att vara görbart - men min svarv och kunskaper är inte sååå bra så jag ger mej på det.
är ca 15 mm som behöver tas bort från tjockleken på hubben (andra fälgar än original= bredare centrum på fälgen)

nån som har moddat ungefär lika mycket och har lite tips eller rent av känner för en dylik övning??

//jj

svarar mej själv, efter att ha pillat isär drev samt lager från hubben och studerat hur det ser ut så kommer nog svarvstålet till att få jobba lite i helgen- hehehe!!
verkat som om suzuki har denna hub kanske till andra cyklar oxo- så hubben startar sitt liv som ett ämne, sedan bearbetas detta till de mått som behövs- i mitt fall så finns rejält med material samt även "anvisningar" om att de mått jag behöver svarva fram är redan "tillgodosedda".
blir ju nytt läge på drevet- nytt lagerläge- nersvarvad höjd på hubben samt distansen inuti som behöver kortas motsvarande det jag flyttat lagerläget:)

så- problem solved!!, ska bara göras!!

//jj

så här har jag tänkt mej att åtgärda mitt problem:

bara svarva djupare för ett nytt lagerläge.jpg

ansats för ny passning drev.jpg

markerade ytor svarvas bort.jpg

en på moppen oxo med nya fälgarna monterade:
2015-04-22_20-15-58_76.jpg

framfälgen passade i princip rakt av, bara 3 mm bredare över skivorna= 1.5mm på varje ok behöver shimsas, samma diameter på skivorna så original oken passar.
i baken så får ju hubben fixas samt även ett nytt bromsok med hållare iom att original ok/hållare var avsett för dia 210mm på skiva (nya =240mm)
suzuki är för jäkla bra med sitt "modul" tänk- mycket passar mer eller mindre mellan olika modeller.

//jj

Last edited:
hubben är svarvad med hyggligt resultat, tatt 10mm på de ytor jag skulle. dornar och brickor och medbringare fick svarvas fram för att nå målet.
tänk vad man kan åstadkomma med en schleten torshälla och taskiga skär:D

2015-05-26_20-14-03_531.jpg2015-05-26_20-14-38_711.jpg2015-05-26_20-15-06_549.jpg2015-05-26_20-15-51_369.jpg2015-05-26_20-17-13_705.jpg

//jj

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...