Svarva bromsskivor?

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
Går det precis som på bilar att svarva skivor som slagit sig?

Om man byter skivor, måste man byta båda fram samtidigt? Finns det hö och vä skivor eller är det samma skiva på båda sidor? (gäller R -03).

Som jag förstått det så är det samma skivor fram 98-03 på rettorna kan det stämma?

Det är inget jag rekommenderar.. dumt att chansa på så pass känsliga grejer.. Kan ju gå lite mer åt helvete på en hoj än i en bil om det inte blir riktigt bra..

Ska du byta så hade jag nog bytt båda, om det skakar mycket i styret så är antagligen en riktigt slagen och den andra lite mindre slagen.

Bytte båda på min 900a för nån vecka sen.

Hade inte rekommenderat riktning eller svarvning, dels är det svårt att få det bra och sen så tenderar skivor att vilja slå sig igen om de har varit slagna en gång.

Finns risk för sprickor också om man försöker rikta dem.

Eftersom skivan är flytande utanpå ett centrum så blir det svårt.
Sen är det inte så många mm att ta av på en sån skiva.

Byt hellre.

Ska du byta så hade jag nog bytt båda, om det skakar mycket i styret så är antagligen en riktigt slagen och den andra lite mindre slagen.

Bytte båda på min 900a för nån vecka sen.

Hade inte rekommenderat riktning eller svarvning, dels är det svårt att få det bra och sen så tenderar skivor att vilja slå sig igen om de har varit slagna en gång.

Finns risk för sprickor också om man försöker rikta dem.

Har inte kollat ännu men var ute och åkte igår och det rycker vid inbromsning, dvs bromskraften "pulserar", inga vibrationer dock. Har ju bara haft hojen 2 vecka och detta började lite lätt i Söndags. Ska kolla skivorna ordentligt. Fick tips i R1 tråden om att beläggen kunde vara slut men det känns långsökt.

Varför slår de sig, kör ju som en kärring så de lär ju inte blivit särskilt varma heller.

Tips om var man hittar nya till vettiga priser?

Stämmer det att det är samma skivor på R1 98-03 samt R6 99-03?

Sen är det inte så många mm att ta av på en sån skiva.
Byt hellre.
Äger verkstadshandbok till samtliga mina hojar.
Har kollat, finns verkligen inte på mycket att ta på skivorna till någon av dem.
Det man får ta, är ur plånboken.

Jag har provat svarva rostfria skivor bara för att som om det funka, funka inte så bra...
svartstålskivor funka bättre men då blev dom för tunna, normalt ska skivor vara runt 5 mm, och när dom är 4,5 mm ska dom bytas..

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar