Svarttaxi och svindyr nota!!?

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date

Dark_Messenger

Guest
Var och hälsade på en studiekamrat i helgen. Utgång på lördagkväll i västerås. Polaren bor i hallstahammar och tanken var att ta en bulle till v-ås för utgång. På lördag kväll var vi hos några tjejer och käkade mat först så totalt blev vi fem pers som skulle ut.

Taxi hallstahammar --> v-ås. 5 pers kostade ungefär 550kr.

På småtimmarna kom vi bort från varandra (som alltid :rolleyes: ) och det hela slutade med att jag, ensam, fick ta en taxi tillbaka till hallstahammar. Förutsättningar: Batteriet i mobilen var slut, inga kontanter men VISA kort, nyckel till polarens lya.

Paniken börjar stegra sig, kl var ca 0330-0400, folket börjar försvinna från gatorna, taxibilarna blir färre och färre. Kan inte ett skit om v-ås, känner ingen där osv.

Rusar ut i gatan och stoppar en taxi, förklarar läget och säger att jag måste till hallstahammar. Chauffören säger typ mm, visst. Hoppa in. Perfa tänker jag. Frågar vad kostar det? Den utländska taxichaffisen tänker ett slag... mm.. 1500kr. What the fuck!! tänker jag.. Säger typ, driver du med mig vi åkte ju nyss hit för en 500:ing! Aah, säger han. Mm.. vi säger väl så då! Eh, ok.. :3freak

Jag noterar att taxametern aldrig är på under färden. När vi kommer till hallstahammar hittar inte snubben. Kör runt en massa innan han ens hittar in i samhället.. Till slut när vi är framme halar jag fram kortet för att betala, vi kommer överens om 500kr. Helt ok tänker jag. Sen är det inge mer med det.

När jag kollar banksaldot via internetbanken i dag så finns inte posten för taxifärden med. Pengar har dragits eftersom jag är avsevärt mycket mer fattig än jag borde vara.. Hur mycket är svårt att säga men det känns som ett betydligt större belopp än 500 har försvunnit.

Jag trodde i min enfald att alla betalningar som görs från ett konto reggas?!? Man brukar ju kunna kolla precis exakt minsta lilla post, när var hur.. Denna är dock spårlöst borta. Hur f*n kommer det sig? Jag är hundra på att mer pengar dragits än de 500. Problemet är att jag kan inte bevisa det?

Kan någon upplyst förklara hur detta funkar, och hur jag (eventuellt) kan hävda min rätt mot denna förmodat svindyra taxinota? :confused:

Det brukar ta lång tid innan just taxiresor syns på uttagen,gissar på att det körs någon form av vecko/månadsavstämning.

Jag har varit med om att det kommit månaden efter flera gånger.

Långa farbron skrev:
2340304 Det brukar ta lång tid innan just taxiresor syns på uttagen,gissar på att det körs någon form av vecko/månadsavstämning.

Ibland kan eländet ta flera månader...

Man ska endast åka med dom stora bolagen.:fakta

Jag åker för det mesta med taxi göteborg. Där skyndar sig chaffisen ut och öppnar dörrar och allt möjligt. Dessutom hittar dom för det mesta.

juha01 skrev:
2340311 Jag åker för det mesta med taxi göteborg.
Jo, fast det blir ju jävligt dyrt och omständigt att beställa en bil från Göteborg om man befinner sig i Västerås och ska till Hallstahammar :) :tungan

Dark_Messenger-> du har inte kvar taxikvittot? Kollade du beloppet när du skrev på kvittot? Är du säker på att det inte är något annat köp som reserverat stålar på ditt konto, som du glömt/förträngt, typ tre helrör finsprit på krogen eller dylikt? :)

sgtpepper skrev:
2340322
Dark_Messenger-> du har inte kvar taxikvittot? Kollade du beloppet när du skrev på kvittot? Är du säker på att det inte är något annat köp som reserverat stålar på ditt konto, som du glömt/förträngt, typ tre helrör finsprit på krogen eller dylikt? :)
Haha. Ne, finspriten går bort. Alla beställningar på stället (Blue moon bar??) har reggats som vanligt. Och precis som du säger brukar ju beloppen registreras, och reserveras men inte verkställas. Dvs man kan kolla att en betalning är gjord, pengarna har "låsts" men inte hunnit bli förflyttade.

Så är inte fallet här. Det finns ingen betalning whatsoever registrerad. :va

Kvittot har jag inte kvar. Tänkte väl att eftersom taxametern inte var på och snubben uppenbarligen hade tänkt dra pengarna rätt ner i fickan, så ville han inte ge något kvitto. Det var dumt tänkt förstår jag så här i efterhand. :huvet

Börjar misstänka att den fan chargade 1500 pix i alla fall....

John skrev:
2340341 Jag hade en soffa ledig i natt. Den är rätt skön faktiskt. Synd.

:rolleyes:
Går säkert fler tåg. :tummenupp för supporten :rolleyes:

Långa farbron skrev:
2340304 Det brukar ta lång tid innan just taxiresor syns på uttagen,gissar på att det körs någon form av vecko/månadsavstämning.

Månader..?!? :skrämd
Det har jag aldrig varit med om..

Last edited:
Är taxametern inte påslagen är det väll bara att ringa och klaga.... Han kan ju knappast styrka färden då:P

Dark_Messenger skrev:
2340367 Haha. Ne, finspriten går bort. Alla beställningar på stället (Blue moon bar??) har reggats som vanligt.
Går säkert fler tåg. :tummenupp för supporten :rolleyes:
QUOTE]

Hade du kul på BMB?!

Dregen skrev:
2341564
Hade du kul på BMB?!
Ja då. Det var ett trevligt ställe. Bra vakter och trevlig personal i baren.

Söta cheyer och god "gin fizz" hade de också :lol

Antaligen måste chaffisen för att kunna ta betalt med kort gå "genom" taxametern, då är det bara att ringa bolaget och kolla, alla körningar bör finnas loggade.
Har du inte heller inte skrivit på något kan det bli besvärligt för Muhammed. Slipparna används vanligtvis endast när kunden krånglar i efterhand (som du skall göra nu.)

Mitt råd är alltså, ring taxibolaget och kolla!

USID skrev:
2342807
Mitt råd är alltså, ring taxibolaget och kolla!
Har pratat med taxibolaget. De var mycket tillmötesgående och hjälpsamma. Dock så kunde de inte göra något utan mer att gå på, exempelvis en dragning från kontot eller ett regnummer från bilen eller så.

Så nästa grej blir väl att ringa banken och höra om de har en dragning gjord den kvällen/natten som kan motsvara ett så stort belopp som det rör sig om. Taxibolaget sa förövrigt att de inte var direktuppkopplade, men att dragningen skulle ske vid första bästa bankdag efter helgen. Så där spricker teorin om att man skulle få "vänta" i veckor på att posten ska dyka upp..

Banken nästa då.... :huvet

Långa farbron skrev:

Du hade rätt. Idag poppade posten upp. 500 pix dragna. Har ej blivit svindlad, dock frustrerande att det ska ta sån jädra tid innan det syns på banken. 17 dagar efter gjord resa..

Ring dit direkt du ser skiten i din internet logg, säg att det dragits pengar från ditt kort men att du endast åkt tidigare på kvällen och be DOM styrka sitt uttag (vilket dom då måste göra mot banken) killen körde dig svart så han har inget kvitto/logg på färden och du får tebax pengarna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT