svampigt bromsreglage yamaha yzf750R

miper

bonus pater familias
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Laholm
Hoj
-98 Triumph T595 Daytona
Köpte min 750 i mitten av förra sommaren. Tyckte att mitt bromsreglage för framhjulen kändes svampig samt att jag inte ens var i närheten av av att kunna göra stopies (dvs bromsa så hårt att man "ställer" hojjen på framhjulet)..
Bytte ut själva bromshandtaget (var nästan ner slitet i reglage pinnen) = ingen skillnad...
Lämnade in den, renoverade huvudbromscylindern (nya packningar) = ingen skillnad...
Bytte ut slangar mot stålomspunna = fortfarande ingen större skillnad...

Kom idag fram till en lösning som bara kostade mig EXAKT 50öre (provade med både 2 och 3 50öringar men då låg bromsarna på istället).

Kan med glädje meddelada att stopies inte längre är ett problem.

Måttade lite, testade med brickor , insåg sen att måttet är exakt en 50örings.
Man lägger in 50öringen mellan bromsreglaget och "pinnen" som sticker ut från huvudbromscylindern. Detta kräver att man skruvar loss handtaget för att det ska gå vilket också intygar att 50öringen inte kommer att lossna.
Har ni haft samma problem som jag.. Testa, det kostar bara en 50öring, ni kommer att se att den inte kan lossna därifrån för det är en upphöjning som ett stort C runt kolven/pinnen som kommer ut från huvudbromscylindern..

 
Last edited:
Bilder vore fint! Låter som typ samma problem jag har på 525:ans originalbroms.
Känns fortfarande inge bra i handtaget trotts att systemet blivit luftat flera ggr på olika sätt

Edit: fast iof tror jag nog att tar bromsen ganska bra,bara efter ca 1/4 inryckning börjar man få bromsverkan bara att det känns konstigt. Handtaget känns ungefär som kopplingen:va

Nån med 525:a som vet hur originalbromsen känns i handtaget?
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top