Svampig broms - Luftad som fan

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
För att detta inte ska bli en roman så stolpar jag upp förutsättningarna.

*GSX-R 1000 K7
*Stålomspunna slangar (2st slangar ingen split)
*Bromspump: Brembo RCS19
*Original OK

För att testa pumpen så har jag svetsat igen en banjo så pumpen är lös och igenpluggad. Efter att jag fyllt och luftat den så känns det som handtaget är fastsvetsat. Så bra och tät är pumpen. dvs Inget fel på den och den svampar inte.

Vad är det då som svampar? Ja då tänkte jag göra samma trick men ta och plugga bromsledningen. Detta funkade inte och jag går ej in på varför.

Har öppnat oken och gjort ren kolvarna. Har även studerat hur dom ser ut inne i och även hur jag ska hålla oket för att på bästa sätt tömma det på luft.

Fyller upp systemet och luftar som satan. Jag pumpar och luftar manuellt. Luftar alla banjosar och alla nipplar flera gånger om. Tar lös pumpen och oken. Vrider dem i massa olika vinklar mm. Knackar även på både dem och bromsledningarna för att få alla luft att vandra till nipplarna. Luftar massor igen. Trycker in kolvarna i oken och luftar. Köpte en tryckluftsdriven bromsluftare. Med den suger jag på alla nipplar.

Börjar vara ganska övertygad om att systemet är tömt. Men varför svampar det? Pumpen är toppklass, det har jag ju testat. Kan oken svampa? Kan ett par stålomspunna slangar bli dåliga och svampa?

När jag delade på oken så sitter det en gummitätning mellan oken. Där rinner bromsvätskan över till andra sidan oket. Kan det vara den som svampar?

/GP

bara svampig lr tappar den tryck?
tar bromsen längre in å känns svampig efter du snurrat på hjulet kan skivorna vara snea..

Två vanliga fel som man checkar först när man luftat 100 gånger och fått flera gråa hår:

1.
Bromsskivan har slagit sig som en tallrik/skål, dvs funkar som en fjäder och trycker ut kolvarna i oken efter varje broms. Då blir bromsen kass eftersom kolvarna först skall trycka skivorna platta och sedan bromsa. Prova med nya raka skivor.

2.
Gummipackningarna runt kolvarna i oken kärvar och efter varje broms så "drar" packningarna kolven tillbaks en aning. Tillräckligt för att det blir dålig broms. Sätt i nya kolvpackningar i oken. Ibland kan man byta till lågfriktonskolvar, dvs belagda med högglans nitrit och andra superglatta beläggningar.

Kan vara annat, men ovanstående luriga fel händer ibland.

/Kris

Last edited:
Den svampar fast hjulet står still.

EDIT: så här lite har jag å gö på jobbet

Bifogat

• banjo delux.jpg
    banjo delux.jpg
    47.4 KB · Visningar: 149
Last edited:
Du är säker på att du har fått ut all luft ur banjonipplarna uppe vid bromspumpen?

Jag har också två slangar hela vägen och för mig fastnade det luft uppe vid de dubbla banjobultarna vid bromspumpen. Fick bort det genom att lätta lite försiktigt på den banjobulten när man hade tryck på systemet.

Tänkte mest om du inte hade kollat detta... (hade svårt att utläsa om du luftat där eller ej)

Den svampar fast hjulet står still.

Felen 1 och 2 i mitt inlägg får samma symptom oavsett om hjulet rullar eller står stilla.
Om skivan är ojämn som en berg-o-dal-bana så ska hjulet rulla för att putta tillbaks bromskolvarna i bromsoken. Om skivan är "warped som en skål" så fjädrar den klossar och kolvar in i oken oavsett om hjulet står still eller rullar. Ofta kan man inte se att skivan är "warped". Kan mätas, eller testas med ny skiva.

/Kris

Felen 1 och 2 i mitt inlägg får samma symptom oavsett om hjulet rullar eller står stilla.
Om skivan är ojämn som en berg-o-dal-bana så ska hjulet rulla för att putta tillbaks bromskolvarna i bromsoken. Om skivan är "warped som en skål" så fjädrar den klossar och kolvar in i oken oavsett om hjulet står still eller rullar. Ofta kan man inte se att skivan är "warped". Kan mätas, eller testas med ny skiva.

/Kris

Jag fattar vad du menar. Men borde det inte kännas lite kongo när man kör då tycker man ju. Jag känner då inget när jag bromsar iaf.

Kolla slangen ifrån broms vätske behållaren till bromshandtaget!
Min hoj hade det problemet. Mikroskopiskt hål i slangen...

Bra ide. ska kolla. Men då borde jag ju få ut luft när jag luftar och det får jag ju inte???

Du är säker på att du har fått ut all luft ur banjonipplarna uppe vid bromspumpen?

Jag har också två slangar hela vägen och för mig fastnade det luft uppe vid de dubbla banjobultarna vid bromspumpen. Fick bort det genom att lätta lite försiktigt på den banjobulten när man hade tryck på systemet.

Tänkte mest om du inte hade kollat detta... (hade svårt att utläsa om du luftat där eller ej)

Ja, den e luftad flera ggr.

Last edited:

/Kris

Enklaste sättet att prova borde va att plocka av oken och lägga mellan något som man vet är rakt och hårt, Typ ett extra bromsbelägg och prova att lufta och pumpa, då kan man även vända och vrida på oken hur man vill när man luftar.

Bra ide. ska kolla. Men då borde jag ju få ut luft när jag luftar och det får jag ju inte???

Jag fick inte in någon luft ivgf. Det var så jätte jätte litet hål.
Körde 2 heldagar med det (vad jag vet, kanske mer).

Det tog bra ibland, och ibland svampade det som fan...

Lycka till :tummenupp

Ta e nspruta och en slang och dra ut vätskan från oknippeln medans du tömmer på I tells ya!

Ser att du fått många tips redan, här kommer ett litet tips till.

Jag hade problem med luftningen på min gamla-gamla ZX-10R med Magura pumpen på.

Fick inte ur all luft hur fan jag än gjorde. Till slut provade jag att fylla systemet underifrån istället. Det funkade för mig i alla fall.

Köp en stooor medicinspruta på Apoteket, sätt på en slang på den och fyll den med bromsvätska.
Sätt den på luftningsnippeln på oket, öppna nippeln och tryck upp vätska i systemet. Detta gjorde jag flera gånger (fick tömma bromsvätskebehållaren uppe vid bromshandtaget flera gånger).

Gör samma på andra oket, och sen är det klart...

Som sagt, det funkade för mig. Inte säkert att det löser ditt problem, men värt att prova.

/Macke

Ser att du fått många tips redan, här kommer ett litet tips till.

Jag hade problem med luftningen på min gamla-gamla ZX-10R med Magura pumpen på.

Fick inte ur all luft hur fan jag än gjorde. Till slut provade jag att fylla systemet underifrån istället. Det funkade för mig i alla fall.

Köp en stooor medicinspruta på Apoteket, sätt på en slang på den och fyll den med bromsvätska.
Sätt den på luftningsnippeln på oket, öppna nippeln och tryck upp vätska i systemet. Detta gjorde jag flera gånger (fick tömma bromsvätskebehållaren uppe vid bromshandtaget flera gånger).

Gör samma på andra oket, och sen är det klart...

Som sagt, det funkade för mig. Inte säkert att det löser ditt problem, men värt att prova.

/Macke

Har du fått tillbaka hojen?

Jag har inga belägg :hihi för att detta är kan vara orsaken, men det kan ju vara värt att kolla.

Om bromsbeläggen har slitits snett, dvs liksom sluttar åt något håll, så borde ju kolvarna vika sig när man lägger på tryck, vilket i sin tur kanske kan ge en svampig broms?!

Jag fattar vad du menar. Men borde det inte kännas lite kongo när man kör då tycker man ju. Jag känner då inget när jag bromsar iaf.

Vid rätt temperatur på skivan kan den vara hyfsat rak.. Inte vanligt och kan även vara nitar som kärvar.

Hade konstiga bromsar förut, kunde fungera flera pass på raken för att helt plötsligt ta mycket längre in på handtaget etc. Var dåliga skivor. Med nya skivor och förövrigt samma delar (bromsvätska också ny) så fungerar det perfekt.

Jag hade en skiva som slog 3 mm (gränsen är 0,3 för att va ok tror jag) och det vibrerade/pulserade ingenting. Enda problemet va att bromsen tog mycket längre in än normalt.

Har du alltid haft det här problemet eller har det kommit nu?

Mina bromsar är också svampiga och jag trodde det va pumpen men nu börjar man ju fundera.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing