Gulleplutt
#24, Rookie 1000
För att detta inte ska bli en roman så stolpar jag upp förutsättningarna.
*GSX-R 1000 K7
*Stålomspunna slangar (2st slangar ingen split)
*Bromspump: Brembo RCS19
*Original OK
För att testa pumpen så har jag svetsat igen en banjo så pumpen är lös och igenpluggad. Efter att jag fyllt och luftat den så känns det som handtaget är fastsvetsat. Så bra och tät är pumpen. dvs Inget fel på den och den svampar inte.
Vad är det då som svampar? Ja då tänkte jag göra samma trick men ta och plugga bromsledningen. Detta funkade inte och jag går ej in på varför.
Har öppnat oken och gjort ren kolvarna. Har även studerat hur dom ser ut inne i och även hur jag ska hålla oket för att på bästa sätt tömma det på luft.
Fyller upp systemet och luftar som satan. Jag pumpar och luftar manuellt. Luftar alla banjosar och alla nipplar flera gånger om. Tar lös pumpen och oken. Vrider dem i massa olika vinklar mm. Knackar även på både dem och bromsledningarna för att få alla luft att vandra till nipplarna. Luftar massor igen. Trycker in kolvarna i oken och luftar. Köpte en tryckluftsdriven bromsluftare. Med den suger jag på alla nipplar.
Börjar vara ganska övertygad om att systemet är tömt. Men varför svampar det? Pumpen är toppklass, det har jag ju testat. Kan oken svampa? Kan ett par stålomspunna slangar bli dåliga och svampa?
När jag delade på oken så sitter det en gummitätning mellan oken. Där rinner bromsvätskan över till andra sidan oket. Kan det vara den som svampar?
/GP
*GSX-R 1000 K7
*Stålomspunna slangar (2st slangar ingen split)
*Bromspump: Brembo RCS19
*Original OK
För att testa pumpen så har jag svetsat igen en banjo så pumpen är lös och igenpluggad. Efter att jag fyllt och luftat den så känns det som handtaget är fastsvetsat. Så bra och tät är pumpen. dvs Inget fel på den och den svampar inte.
Vad är det då som svampar? Ja då tänkte jag göra samma trick men ta och plugga bromsledningen. Detta funkade inte och jag går ej in på varför.
Har öppnat oken och gjort ren kolvarna. Har även studerat hur dom ser ut inne i och även hur jag ska hålla oket för att på bästa sätt tömma det på luft.
Fyller upp systemet och luftar som satan. Jag pumpar och luftar manuellt. Luftar alla banjosar och alla nipplar flera gånger om. Tar lös pumpen och oken. Vrider dem i massa olika vinklar mm. Knackar även på både dem och bromsledningarna för att få alla luft att vandra till nipplarna. Luftar massor igen. Trycker in kolvarna i oken och luftar. Köpte en tryckluftsdriven bromsluftare. Med den suger jag på alla nipplar.
Börjar vara ganska övertygad om att systemet är tömt. Men varför svampar det? Pumpen är toppklass, det har jag ju testat. Kan oken svampa? Kan ett par stålomspunna slangar bli dåliga och svampa?
När jag delade på oken så sitter det en gummitätning mellan oken. Där rinner bromsvätskan över till andra sidan oket. Kan det vara den som svampar?
/GP