Svajig kurvtagning med FJ1100 - däckrekommendation?

majo1972

Ny medlem
Gick med
31 May 2008
Hoj
Yamaha FJ1100
Hojjen beter sig lite skumt i kurvorna. Känns överdrivet spårkänslig, och man vågar liksom inte lägga ned hojjen för mycket. Däckproblem?
Kan ju vara nåt annat med, men dämparen bak bytt mot Wilbers monodämpare. Framgafflarna renoverade med nya Wilbersfjädrar. Dämpningen känns vettig...
Spårningen är korrekt vad jag kan mäta mig till.
Någon som kan rekommendera en lämplig uppsättning däck om jag skulle byta mot nåt annat?
Idag sitter det Bridgestone Battlax BT45 120/80 16 fram och BT45 150/80 16 bak. Har gått 200 mil max. Vobblar inte. Bakdäcket är fortfarande runt och fint längs slitbanan.

Idéer?

Mattias

Nope. Svingen plockade jag isär förra året. Bytte tätningar och smorde upp alla länkar etc. Inga som helst glapp i den.
Styrlagret känns bra det med. Har dock inte plockat isär det någon gång.

Om styrlagret har blivit lite gropigt, alltså det känns som ett "raktframläge" i det så kan det bli lite vingligt eftersom man sitter och småkorrigerar styret hela tiden.
Hissa upp den fram och känn om det löper helt jämnt hela vägen.

BT45 är ganska snälla däck som inte borde orsaka problem. Kolla sving/styr/hjullager först.
Är fjädringen grundinställd efter din vikt?

Är ride heighten någorlunda orginal efter bytet av fjädring?
Är den höjd bak/sänkt fram så kan den bli nervös.

BT45 är ganska snälla däck som inte borde orsaka problem. Kolla sving/styr/hjullager först.
Är fjädringen grundinställd efter din vikt?

Är ride heighten någorlunda orginal efter bytet av fjädring?
Är den höjd bak/sänkt fram så kan den bli nervös.

Dämparen bak beställdes efter min vikt. Har väl gått upp 5-10 kilo efter detta men så känslig borde den väl inte vara?
Höjden är ungefär samma tror jag. Ska kolla ordentligt igen.
Ej sänkt/höjd.

Om styrlagret har blivit lite gropigt, alltså det känns som ett "raktframläge" i det så kan det bli lite vingligt eftersom man sitter och småkorrigerar styret hela tiden.
Hissa upp den fram och känn om det löper helt jämnt hela vägen.

Ska kolla. Men den mycket noggranne besiktningsmannen som genomförde besiktning för en månade sen hade i alla fall inga synpunkter...

Dämparen bak beställdes efter min vikt. Har väl gått upp 5-10 kilo efter detta men så känslig borde den väl inte vara?
Höjden är ungefär samma tror jag. Ska kolla ordentligt igen.
Ej sänkt/höjd.

Du har beställt komponenter som ska passa ditt ekipage men inte justerat in/kollat att du har rimliga värden. Börja mäta in hänget enligt denna instruktion:
http://www.ohlins.se/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/
Sen kollar du hur skruvarna för dämpningen står. Tillverkaren/handlaren bör ha ställt dom på ett rimligt värde men det ska man inte ge sig fan på, jag fick en ny hoj med Öhlinsfjädring levererad med kompen skruvad i botten en gång.

Om alla lager är ok, höjden är oförändrad och fjädringen är grundinställd så skulle jag prova lite mer returdämpning. Men det kommer du nog fram till själv efter att ha kikat på Öhlinslänken ovan.

Våra hojar är ju lite lika. Hade odefinerad vag känsla över hela registret på den då jag köpte min. Bytte däck till Metzler Lasertech och det blev som en "ny" hoj.
Kommer inte ihåg vad det var för dret som satt på den. Med 16-tumsfälgar blir det lite tunt med utbudet på däck. Men med dina nya däck borde det rimligen inte sitta i däcken. Battlax skall väl vara ok grejor?

Edit: Har fortsatt köpa Metzler därefter. Köpte nya så sent som idag igen.

Last edited:
Prova att öka luftrycket i däcken, kan bli bättre. Använd orginaldimension på däcken

Ökade däcktrycket och den känns faktiskt bättre nu. Ska ta och labba lite mer med dämpningen. Säkert en del att putsa på där.
Tack för alla tips så länge :)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...