Svagt bakljus, Glödlampor -> LED

Spinnix

Ny medlem
Gick med
20 May 2012
Ort
Landskrona
Hoj
Påväg!
Hej!

Har köpt en LED-lampa för sidomontering som jag tänkte installera. Men när jag testar koppla i det får jag följande två fenomen:

1. Baklyset är väldigt svagt men bromsljuset lyser som det ska.
2. Baklyset ser bra ut, men bromsljuset fungerar inte. (förmodligen konstant bakljus)

Någon som har några idéer?
 
Förstår inte frågan..Har du köpt ett komplett "hållare" inkl LED-lampa eller bara en "glödlampa" av LED-typ?
 
Last edited:
Ursäkta den vaga beskrivningen. Har köpt en LED-lampa (inte bara glömdlampan) med tillhörande skylthållare. Punkt 1 & 2 är beroende på hur man kopplade in lampan, alltså hur man skiftade på trådarna

Sitter på en XV535 -90a
 
Kalla det vad ni vill men är det någon som har en konkret lösning? Tack.
När vi inte vet VAD du köpt och hur kopplingen på hojen är - så blir det gissningar.
Två "lampor" och tre trådar.
Sannolikt en +tilledning till varje lampa och en gemensam jordtråd. (svart?)
Kan lätt kollas om man jordar det som man antar är "jord" i ram/motor och de andra var för sig direkt till batteri.
Är det så skall med ena kabeln ansluten till +, det lysa (=bakljus) , och med den andra ansluten det också lysa, men starkare (=bromsljus).
Sen finns det ett par kopplingsvarianter för bromsljus som är mindre trevliga och komplicerar saker och ting.
Återkommer om det, då måste jag först kolla kopplingssschemat på en XV535 -90 vilket jag inte tänker göra kl 23.30...
 
Last edited:
Kalla det vad ni vill men är det någon som har en konkret lösning? Tack.
Jäkla skillnad på Fas och Jord. Fas är pluskabeln och Jord brukar vara kopplat till ramen (alltså minus).

Kolla upp vilken av kablarna på hojen som är +konstant (bakljus), +varierande(bromsljus) och minus. Sedan är det bara att koppla minus till minus och testa sig fram på dom andra om det inte står vilken som är vilken.

Alternativ 1 är sannolikt rättkopplat fast med för stort motstånd, alternativt så kollar du inte rakt bakifrån för dioder oftast inte lyser med lika bred vinkel som en vanlig glödlampa. Kan du inte länka till LED-belysningen också?
 
Börjar om från början då jag verkat snurra till det helt för er.

Originallampan hade två glödlampor (återkommer med effekt) och den nya lampan har ledbelysning. Går tre kablar från elhärvan och tre trådar från nya lampan.

Har hittat vilken som verkar vara den som matar ström till det, men sen när jag experimenterar med dom andra två får jag respektive fenomen där uppe. Verkar behöva ha mer power ut i ledlampan.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/LED-bakljus-krom-82629/

Ber om ursäkt för otydlighet.
 
Skillnaden på en lampa med glödlampor och en med LED är ju att glödlamporna inte fungerar med variabel ström.
Det problem du troligtvis har är att de två ledarna som inte är negativa ger en liknande effekt, vilket leder till att de inte fungerar korrekt för en LED lampa.
Då det är som tidigare sagt, en LED baklampa skall ha konstant ström, men bromsljuset aktiveras när den variabla strömmen ökar. Min hypotes är att din hoj inte har en ledare för variabel ström, utan bara två olika ledare till två olika glödlampor. (Bak vs Broms)

Detta då om jag uppfattat din beskrivning rätt.
 
Skillnaden på en lampa med glödlampor och en med LED är ju att glödlamporna inte fungerar med variabel ström.
Det problem du troligtvis har är att de två ledarna som inte är negativa ger en liknande effekt, vilket leder till att de inte fungerar korrekt för en LED lampa.
Då det är som tidigare sagt, en LED baklampa skall ha konstant ström, men bromsljuset aktiveras när den variabla strömmen ökar. Min hypotes är att din hoj inte har en ledare för variabel ström, utan bara två olika ledare till två olika glödlampor. (Bak vs Broms)

Detta då om jag uppfattat din beskrivning rätt.
Detta fattar jag inte ett dugg av????:va:va
"Variabel ström"?
Menar du att man då skickar "lite grann ström" när det ska vara bakljus - och en massa ström när det ska vara bromsljus?
Ärligt talat, den kopplingsvarianten har jag aldrig sett på ett fordon - någonsin..:confused:
Den vanligaste varianten är en dubbelglödtrådslampa, 21/5W där 5W är bakljus och även 21Wattaren går igång när man bromsar.
Summa tre trådar, två trådar in, för matn, en för 5W och en för 21W. En gemensam jord.
Ska förbi BT i morgon kommer jag ihåg ska jag titta på enheten.
 
Detta fattar jag inte ett dugg av????:va:va
"Variabel ström"?
Menar du att man då skickar "lite grann ström" när det ska vara bakljus - och en massa ström när det ska vara bromsljus?
Ärligt talat, den kopplingsvarianten har jag aldrig sett på ett fordon - någonsin..:confused:
Den vanligaste varianten är en dubbelglödtrådslampa, 21/5W där 5W är bakljus och även 21Wattaren går igång när man bromsar.
Summa tre trådar, två trådar in, för matn, en för 5W och en för 21W. En gemensam jord.
Ska förbi BT i morgon kommer jag ihåg ska jag titta på enheten.

Jag menar att du har en jord, och två ledare för "positiv". Den ena är konstant ström, den andra är variabel, alltså den "bestämmer" hur mycket ström som skall gå till LEDen. Ganska vanligt med just LED... (Så fungerar i alla fall min baklykta)
 
Jag menar att du har en jord, och två ledare för "positiv". Den ena är konstant ström, den andra är variabel, alltså den "bestämmer" hur mycket ström som skall gå till LEDen. Ganska vanligt med just LED... (Så fungerar i alla fall min baklykta)
??+??
 
Back
Top