Svagheter XT600 '90-> ?

Micke O

"mannen som talar med fartgupp"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Har tänkt mig att köpa en XT600 årsmodell 90 eller nyare. Budgeten är väl helst under 30' och absolut inte mer än '35. Från början var tanken iaf att köpa en tidig 90-talare, lågmilare, för ca 20'-25'.

Finns det något speciellt man ska kolla på XT:n? Någon speciell årsmodell man ska akta sig för?

Faktum är att jag inte är helt säker på att det är en XT jag ska ha. Jag söker en offroad som är reggad för passagerare och som går att åka asfalt kanske 10 mil utan att man behöver upptäcka att passageraren avlidit under tiden pga dålig komfort. Är KLR eller DR bättre val?

XT är nog den bästa för det av de du nämner.

De flesta går att rega för passagerare tom TT och XR, men de har sån lång fjädring och kort dyna att skjutsa blir en plåga.

XT är pålitliga hojar, lättmeckade och billiga att äga.
Räkna inte med världens drag direkt, ta den för vad den är en allroadhoj för alla väder.
Antar att du ska åka en del grus med för annars fins det ju bättre hojar för att skjutsa med.
Jag antar att Honda Dominator är likvärdig att åka med, fast den har en liten kåpa med som skydd, kanske åt att kika på med.

XT är ok. Känn igenom styr o svinglager o stötdämparlänkarna ordentligt.
/u

ulf_lundin skrev:
XT är ok. Känn igenom styr o svinglager o stötdämparlänkarna ordentligt.
/u

Hur kollar man stötdämparlänkarna? Okulärbesiktning och rycka i sidled eller?

Micke O skrev:

Micke, polarn har en XT600 från 92 i finfint skick i den prisklassen du pratar om. Intresserad?

Micke O skrev:
Har tänkt mig att köpa en XT600 årsmodell 90 eller nyare. Budgeten är väl helst under 30' och absolut inte mer än '35. Från början var tanken iaf att köpa en tidig 90-talare, lågmilare, för ca 20'-25'.

Finns det något speciellt man ska kolla på XT:n? Någon speciell årsmodell man ska akta sig för?

Faktum är att jag inte är helt säker på att det är en XT jag ska ha. Jag söker en offroad som är reggad för passagerare och som går att åka asfalt kanske 10 mil utan att man behöver upptäcka att passageraren avlidit under tiden pga dålig komfort. Är KLR eller DR bättre val?

Bryr du dig om passageraren är KLR´n ett bättre val, Xt´n är hemsk att åka bak på, har åkt Sthlm-Skara på det viset, köp i Tyskland. Nu i Mars kommer det upp massor av hojar till salu på tex mobile.de

Micke O skrev:
Bakhjulet upp-o-ner för att känna ev glapp. Antingen genom att lyfta o sätta ner hojen bak eller uppallad o lyfta o släppa hjulet. Lite frigång hittar du säkert men ju mindre desto bättre. En lyfter hjulet o nån annan känner vilka leder som glappar.
Bakhjulet i sidled, bak o upptill, visar hjullager o svinglager.
/u

ulf_lundin skrev:
Bakhjulet upp-o-ner för att känna ev glapp. Antingen genom att lyfta o sätta ner hojen bak eller uppallad o lyfta o släppa hjulet. Lite frigång hittar du säkert men ju mindre desto bättre. En lyfter hjulet o nån annan känner vilka leder som glappar.
Bakhjulet i sidled, bak o upptill, visar hjullager o svinglager.
/u

Tackar.

eisbaer skrev:
Micke, polarn har en XT600 från 92 i finfint skick i den prisklassen du pratar om. Intresserad?

Ja det skulle kunna vara intressant. Egentligen hade jag tänkt vänta ett litet tag med att köpa men hittar jag ett objekt som är tillräckligt intressant så kanske jag slår till.

Jag nås på 073 929 35 30 eller olofssonmikael@yahoo.com eller via PM.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP