SV650N till fighter

knullgubbe

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
1999, Suzuki SV 650N
Liknande projekt som Moa kör i en annan tråd, fast jag kommer inte att bygga om lika mycket som hon gör. Men jag behöver ändå tips på vägen för att nå bästa möjliga resultat! Så här ser projektet ut:

Min SV köpte jag precis innan jag tog mitt hojjkort på sommaren 2008. Det första jag gjorde var att försöka få den lite mer Fighterinspirerad så jag satte på cross-styre och ett fighterlyse fram, satte på miniblinkers. Dock tog det bara några dagar innan olyckan var framme. Det var rullgrus i en kurva som jag missbedömde (klantigt, jag vet) och drog omkull. Det nya lyset, backspeglar, styre etc blev bara skrot och det blev en buckla i tanken. Själv klarade jag mig med en spricka i hälbenet och en blödning i samma fot.

Hur som helst, jag fixade till det väsentliga så att hojjen var körklar på hösten och under 2009. (Jag var då student och kunde inte finansiera någon större renovering) Idag jobbar jag och är pepp på att fixa till hojjen till sommaren.
Detta är sakerna jag tänkt åtgärda: (men planen kan ju ändras lite)
- Strippa det lilla som går
- Fixa bucklan i tanken
- Kapa röven
- Nytt framlyse
- Ny färddator
- Lacka tank och plast och eventuellt fälgarna

Jag hade gärna lackat ramen med men jag bedömer att jag varken kommer ha tid eller kunskap under våren för detta. Kommer jobba minst 60 timmar i veckan nu ända till sommaren. Så, silverram. Vilken färg ska jag lacka hojjen i? Jag var pepp på vitt men vet i tusan om det funkar nu. Orange kanske ?
Jag testade allafall att göra (sjukt snabbt och enkelt) en färgändring i photoshop som ni kan se på bilderna.

bild0r10_69303526.jpg
fail_69303593.jpg

Sen Tailen då... Ska jag leta upp och köpa en? Vad passar? R1/R6 känns så jävla vanligt? Ni som bygger egna? Bara kapar ni den befintliga å kör på den? Det står ju i några papper att min SV är reggad för två passagerare (alltså förare och passagerare) men om jag kapar tailen blir det ju ensits. Hur blir det med besiktningen?

Sist men inte minst, lite råd med framlyktan. Finns en hel del roligt på Ebay, mest från USA. Funkar de att köra med i Sverige? Är ju högertrafik så borde gå men jag har för mig att jag läste nånstans att man inte skulle köpa från USA eller England?

Bottom line, alla är nybörjare nån gång och nu behöver jag lite hjälp från er som gjort liknande saker :)

Btw. Hela ombyggnationen kommer gå att följa på www.svfighter.blogg.se

Några förslag:

Bakdel: Ta det du vill ha. Tycker du att en R1 / R6 bakdel är för vanlig - ta något annat. Finns ju oändligt med hojar som har både snygga och mindre snygga bakdelar allt från 70-tal till nutid. Beror ju helt på vad du vill ha för stuk på hojen. En SV som är rätt rund i formerna skulle må bra av en bakdel som har liknande form tror jag.

Här har du en del snygga som en tysk firma säljer. Jag tror några av dom kan vara något, speciellt den här:

Sitzbank_1Pers-GSX-R.jpg

http://www.gsg-mototechnik.de/20-23variositzbank/s20-23.htm

Vad gäller besiktning så skulle jag inte lägga någon större vikt vid det. Skjutsar du inte på den regelbundet finns det ingen vits att ha passagerarpinnar + sits kvar tycker jag - många besiktningsmän har samma uppfattning.

Lyse: Du kan köpa ett lyse från överallt utom England, Syd- och sydöstra Afrika, Indien samt Japan och Australien. Alla andra länder har belysningar anpassade för högertrafik. Jag rekommenderar att du köper från Tyskland eller USA om du ska ha något. Störst utbud och bäst priser.

Problemet med lyse blir väl om det är godkänt eller ej. En del är kräsna med det där på besiktningen, andra inte.

Några förslag:

Bakdel: Ta det du vill ha. Tycker du att en R1 / R6 bakdel är för vanlig - ta något annat. Finns ju oändligt med hojar som har både snygga och mindre snygga bakdelar allt från 70-tal till nutid. Beror ju helt på vad du vill ha för stuk på hojen. En SV som är rätt rund i formerna skulle må bra av en bakdel som har liknande form tror jag.

Här har du en del snygga som en tysk firma säljer. Jag tror några av dom kan vara något, speciellt den här:

Sitzbank_1Pers-GSX-R.jpg

http://www.gsg-mototechnik.de/20-23variositzbank/s20-23.htm

Vad gäller besiktning så skulle jag inte lägga någon större vikt vid det. Skjutsar du inte på den regelbundet finns det ingen vits att ha passagerarpinnar + sits kvar tycker jag - många besiktningsmän har samma uppfattning.

Lyse: Du kan köpa ett lyse från överallt utom England, Syd- och sydöstra Afrika, Indien samt Japan och Australien. Alla andra länder har belysningar anpassade för högertrafik. Jag rekommenderar att du köper från Tyskland eller USA om du ska ha något. Störst utbud och bäst priser.

Problemet med lyse blir väl om det är godkänt eller ej. En del är kräsna med det där på besiktningen, andra inte.

Tack för lite ideér. Jag har beställt ett lyse nu. Detta blev det.
Integrerade blinkers fram. Kan bli nice.

Vad det gäller bakdelen har jag funderat på att kanske bygga om den befintliga lite och lägga pengarna på en ny ljuddämpare för att få lite grymmare ljud i. Borde gå att göra nått sånt här med tailen:

89365413522_69533291.jpg

Jag plockar bort passagerardynan och plastbiten bakom den. Plastar å grejar ovanpå. Tar bort hela stora fulpaketet med blinkers och skylt och sätter på miniblinkers och skylt direkt på. Byter nog ut baklyset mot led med integrerad skyltbelys. på.

(btw. när de gäller att lyset inte är godkänt så byter ja bara till orginal varje gång den ska besiktas. är inte så jobbigt:) )

Att plocka bort hela regplåts plasten är inte ett dugg svårt, skruva lös så mycket som möjligt och ta ett bågfilsblad och kapa av plasten, bocka en liten plåtbit att skruva fast plåten i! Det första vi gjorde på Moas hoj tog kanske 1.5 timme totalt.

Bifogat

• IMG_0006.jpg
    IMG_0006.jpg
    192.9 KB · Visningar: 255
  • IMG_0423.jpg
    IMG_0423.jpg
    125.2 KB · Visningar: 268
Att plocka bort hela regplåts plasten är inte ett dugg svårt, skruva lös så mycket som möjligt och ta ett bågfilsblad och kapa av plasten, bocka en liten plåtbit att skruva fast plåten i! Det första vi gjorde på Moas hoj tog kanske 1.5 timme totalt.

Tack för tipset! Ska nog kika på det där till helgen. Jag återkommer med resultat!

Beställde carbonlook kopplings- och bromshandtag här om dagen. Kikar för fullt på färddator, är lite nyfiken på denna http://global.ebay.com/Digital_Speedometer_Tachometer_Fuelgauge_SP3/220541292529/item

Sen slängde jag in hojjen i PhotoShop tråden och fick ut denna. Lutar nog åt orange färg eller vad säger ni?

MbrCulMpO.jpg

Jag letar efter en backspegel i carbonlook. Men hittar ingen lämplig.

Riktig kolfiber som är bra lagd och med bra finnish kan vara riktigt snyggt, men så kallad carbon look är nog bland det absolut fulaste, vanligste är väll när det är en svart bakrund med gråa prickar typ! Kolla på grejjerna innan du beställer! Bara ett tips! :tummenupp

Riktig kolfiber som är bra lagd och med bra finnish kan vara riktigt snyggt, men så kallad carbon look är nog bland det absolut fulaste, vanligste är väll när det är en svart bakrund med gråa prickar typ! Kolla på grejjerna innan du beställer! Bara ett tips! :tummenupp

Du kanske kan hjälpa mig med en annan sak. Jag har kollar runt efter andra dämpare/slipons. Touringbutiken reade ju ut till SV snorbilligt. Dessvärre var alla slut när jag väl ringde dom. :huvet

Men går det att enkelt montera system som inte är gjorda för SV? Vilka? Finns ju en hel del slipons för SV från -03 och fram. Var är skillnaden? Är det bara nått fäste eller är det infästningen mot motorn?

Du kanske kan hjälpa mig med en annan sak. Jag har kollar runt efter andra dämpare/slipons. Touringbutiken reade ju ut till SV snorbilligt. Dessvärre var alla slut när jag väl ringde dom. :huvet

Men går det att enkelt montera system som inte är gjorda för SV? Vilka? Finns ju en hel del slipons för SV från -03 och fram. Var är skillnaden? Är det bara nått fäste eller är det infästningen mot motorn?

Blev inget svar på min fråga. :huvet
Men jag gjorde en beställning från Kina hur som helst. Äkta kolfiber på slipon och sen medföljer ansl. rör och de kostar runt tusenlappen. :tummenupp

Går ju allltid att anpassa så det stämmer.
dampare_70773346.jpg

Mer info och en liten film bjuds de på i bloggen. www.svfighter.blogg.se

Hur var ljuddämparen rent byggkvalité-mässigt? Sneglade lite på dom men tyckte att dom såg halvsunkiga ut. :död

Sen Tailen då... Ska jag leta upp och köpa en? Vad passar? R1/R6 känns så jävla vanligt? Ni som bygger egna? Bara kapar ni den befintliga å kör på den? Det står ju i några papper att min SV är reggad för två passagerare (alltså förare och passagerare) men om jag kapar tailen blir det ju ensits. Hur blir det med besiktningen?

Jag äger inte ens en passagerarsadel till min TL längre. :hihi
Och ramen är kapad och passagerarpinnarna passerade till någon låda i garaget som jag tappat bort.
Har aldrig (ta i trä, etc etc) haft problem med besiktningen på just den detaljen. :)

Ang bakdel, så passar Honda RS250 race bakdelen fint på TL1000S/R och din är ju lillebror, så den borde rent estetiskt passa, eller om den är "förstor" kolla på RS125 baken, lite spetsigare är den dock.

Lycka till :hej

Har precis bygga om en SV 650 jag med. Blev nyfiken på instumentet du köp.Har du mer ifom, pris mm?? Har du kopplat in den redan?
Orginal ser ju inte så rolig ut..

Försök att hålla dig till din egen tråd gällande uppdateringar etc, få orkar läsa externa länkar. Ett litet tips bara.

Försök att hålla dig till din egen tråd gällande uppdateringar etc, få orkar läsa externa länkar. Ett litet tips bara.

Men jag kör i en blogg för ja vill kunna ha en enkel spårbarhet genom hela projektet sen när det är klart, och det är sjukt jobbigt att skiva samma text två gånger. Om folk är intresserade av projektet så är det inte så jävla jobbigt att trycka på en länk :arsele

Angående instrumentet så ja, det finns information som redan är skriven i både tråden och bloggen ju. Som sagt köpt på Ebay från asien. Har inte kopplat in det än dock. Hade perfekt passform efter nya framlyktan med ju :tuttar

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla