svårväckt spyball

mattsson

Säger dom blubb blubb?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillf. hojlös
Monterade ett spyballarm på min hoj i helgen. Läste i papperna att kulan som känner av om hojen rör sig kan va mindre känslig då det är kallt. I för sig va det ganska kallt i garaget där jag va men trots att jag ställde larmet på högsta känslighet så gick det knappt att få det att vakna. Man var tvungen att skaka själva larmenheten i handen för att det skulle hända nåt. Ska det verkligen vara SÅ okänsligt bara för att temperaturen är lite låg?

Låter konstigt. Man brukar höra kulan rulla runt inne i larmenheten när man skakar på den. Det brukar faktiskt höras som ett rullande ljud bara man duttar lite på cykeln. Om du inte hör något sådant ljud så kanske det är något knas med kulan? Testat att vrida känslighetsskruven åt andra hållet? Kanske är felmärkt, jag har aldrig ändrat den så jag vet inte.

Spyball

Hade liknande problem efter förra vintern, men inte lika mycket som du. Det blev också bättre efter ett tag och till sommaren var känsligheten ok igen, så jag behövde aldrig göra nåt åt det...

Spyball är skitbra när det funkar som det skall men tyvärr verkar det strula för de flesta. Inställningen av känsligheten verkar ändra sig lite hur som helst! Efter min lilla vurpa i höstas funkade inte rörelselarmet alls, så jag tog för givet att jag skulle få en ny sån enhet. Men verkstadskillen sa bara att det räckte att ställa om känsligheten och det funkar bra just nu iaf... Bara att hålla tummarna för att den håller sig så nu...

Hur som helst har larmet räddat min hoj en gång från att bli stulen så fördelarna överväger nackdelarna tycker jag. Vid det tillfället hade dock rörelselarmet kunnat vara lite känsligare inställt för tjuvarna hann hålla på med hojen en stund innan larmet gick :mad: .

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph