Svårstartad rm 125

jokem

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2008
Hoj
Suzuki RM 125 -83
Jag har en gammal RM 125 från 1983, den är väldigt svårstartad, jag har nästan provat allt... Den är väldigt svårstartad men när den går igång går den hyffsat på höga varv. Jag tror fortfarande det är bensinen som är problemet därför undrar jag hur originalinställningarna ser ut, främst på nålen! Om brickan ska vara överst, för där är det så nött att den bara faller bort av sig själv...

En annan teori jag har är att ramlagrerna är ganska nötta och att den saknar bra vevhuskompression, men en jag känner säger att om ramlagrerna är nötta så ska det leva om i hela motorn, men jag vet inte med det jag!

Var helt säker på att allt mekaniskt är i bra skick. Kolv byter man lika ofta som kalsingar på en 125:a cross. 10-40 timmars körning.

Ta bort avgasröret och titta in i avgasporten. Man kan på så vis ganska enkelt som om kolven är dålig.

Näst efter kolv är ett tätt vevhus väldigt viktigt!. Packboxar, packningar mellan vevhalvorna, reedventiler MÅSTE vara täta! Insugsgummit till förgasaren både före och efter förgasaren måste vara tätt.

Är man inte säker på att dom här delarna är i bra skick så är all annan felsökning helt värdelös.

Är kolvspelet, kolven, cylinder bra vevhuset tätt. Så lite inte på ett tändstift som har gnista. Prova med ett NYTT. Även om du har gnista utanför motorn, så är det inte säkert att gnistan orkar med inne i kompression.

Man ska aldrig behöva bestycka om en förgasare för att den ska gå bra. Bara små smärre justeringar mellan vinter och sommar. Det är ett tecken att motorn inte är i bra skick.
OK, en förgasare kan bli sliten och då får man kompensera med lite mindre munstycke eller lägre nålläge.

Mats

Det finns 2 ganska olika sätt att lösa ett dylikt problem.

Det ena och i första skedet enklaste samt billigaste sättet är att försöka hitta vad man tror är felet och justera till eller lösa just det. Tyvärr visar sig ofta andra fel och följdfel snart.

Det andra sättet och i första skedet dyrare och krångligare sättet är att börja från ena änden och gå till andra.
Kontrollera bottendelens skick, byta/renovera det som är dåligt. Kolv/cylinder/kolvring likadant. Mäta squish, eventuellt justera och dit med nytt tändstift. Ställ tändning efter boken.
Rent luftfilter, göra rent tank, förgasare. Ny bensin, nya reedventiler (eller kom det senare) och provstarta. Kanske lite förgasarjustering behövs men nu vet du att resten är bra!
Det som var dåligt hade troligen rasat snart i alla fall och gjort mer skada.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT