Svårstartad R6

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Köptr en r6 2009 1400 mil i höstas.

Den va fulltankad och jag har underhållsladdat batteriet under vintern.
Den är svårstartad när motorn är kall men lättstartad när den är varm.
Vad kan detta bero på?

En annan grej med den låter högt upp till runt 32km/h men sen blir den märkbart tystare, vad är det? Sitter ett slip on på yoshimura och katalysatorn är kvar.
 
Startmotorn låter sen "bluddrar" det lite och sen än så länge har jag fått igång den efter typ 6 försök.
Inte kollat ventilspel köpte den i samma dag som årets första snö kom men gått 1400mil så spelen borde va ok
 
Jag hade börjat med att byta tändstift.
Du behöver
4 nya tändstift, en servicemanual, momentnyckel och en sats hylsor med spärrhandtag om du inte redan har det.

Sen är det klokt att kolla batteri och laddning, mäta batterispänningen under start.
Batterispänning bör inte gå under 11 Volt när du kör startmotorn.
Går batterispänningen under 11 Volt vid startförsöken mår inte batteriet bra.
Och när motorn är igång med halvljus eller helljus tänt ska du ha ca 14,3 Volt på batteriet
, både vid tomgång och när du varvar upp motorn.
Då är laddningsregulatorn OK.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
 
Last edited:
Dom är känsliga för hur batteriet mår.

Startar lätt varm men bråkig kall är ett sådant tecken, du har nog med ström till start och pump men inte tändning.


Kan även komma lite olika fel varav ett är att du saknar tomgång "halv-varm", om du startar och varmkör, stänger av och ska starta igen så kan du sakna tomgång, återkommer när han kallnat helt eller nått arbetstemp.
 
Kan även komma lite olika fel varav ett är att du saknar tomgång "halv-varm", om du startar och varmkör, stänger av och ska starta igen så kan du sakna tomgång, återkommer när han kallnat helt eller nått arbetstemp.

Det där känner jag igen från mina förra R6or. Då gick snacket att det berodde på att jag hade Power Commander installerat....
 
De kan som sagt vara för lite ström vid kallstart prova om den startar klockrent med startkablar till bilbatteri eller bärbar starter.
 
Det där känner jag igen från mina förra R6or. Då gick snacket att det berodde på att jag hade Power Commander installerat....

Sades samma till mig men jag hade ingen då...

Mitt problem försvann när jag bytte batteri iaf., flera andra jag talat med säger samma och det verkar även gälla r1 (07-08 iaf.), troligen något med ride by wire-systemet på de tidiga modellerna som inte lirar när han ska gå "ljummen" och berikad men strömmen inte räcker till men har inte fördjupat mig i det då det räckte att byta batteri.

På r6 06-09 och r1 07-08 iaf bör man börja med batteribyte vid problem att starta kall och/eller att tomgången försvinner när han är halvvarm om inga andra symptom finns, alltså, går hojen felfritt när han är varm så byt batteri, försvinner inte problemen får man gå vidare.

Har lite samma med mitt shorai nu när det är kallt ute, kan nöta starten hur länge som helst med kallt batteri och kall hoj utan en tändning men enligt shorai-instruktionen så ska man nöta start ett tag så batteriet får lite värme, vänta ett litet tag och sedan starta när batteriet kan lämna ström och det funkar.

Orkar inte läsa in mig på den exakta formuleringen eller funktionen utan nöjer mig med att veta hur jag ska göra och att det funkar. :)
 
Det där känner jag igen från mina förra R6or. Då gick snacket att det berodde på att jag hade Power Commander installerat....
När vi stod nere på Falken och skruvade med din hoj så ryckte vi väl bort PCn, och den gick lika risigt (inte alls) ändå, och det var först när du hade åkt hem och bytt batteriet som du fick igång den. Men då hade du ju å andra sidan ett litium-batteri som inte var riktigt som det skulle, eller det var åtminstone inte kompatibelt med din hoj :gnissla
 
Back
Top