Svårstartad kall Super Tenere -92

burst

Hord MC
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
-04 Suzuki SV1000 och -92 Yamaha Super Tenere
Hej,

Har en Super Tenere -92 som är svårstartad när den är kall. Att rulla igång den går utan problem, och när den är varm så startar den oxå utan problem. Några tips?

Ventilspelet ska enligt uppgift vara ok.
 
Du menar alltså att det går lätt att rulla igång den men inte lätt att starta med knappen?
 
Testa med startkablar, går den igång lätt då så är det troligtvis batteriet som är slut.

Enligt uppgift är ventilspel ok, hur gamla uppgifter, och hur trovärdiga ?
 
Japp. Att rulla igång den går alltid lätt. Men med knappen så går det att nöta i 5-8minuter (inte i sträck :) utan att den går igång. Så jag tror inte det är batteriet.
Har inte själv kollat spelet, men litar på den som gjorde det och det är en månad/15mil gamla uppgifter.
 
Saxat från en amerikansk sida där fenomenet verkar vara vanligt. Skadar ju inte att testa.

THE FOLLOWING HAS BEEN ADDED BY A MODERATOR TO DIRT_DAD's 1st POST AS REFERENCE MATERIAL, SO PEOPLE DON'T NEED TO SEARCH THIS LONG THREAD. THIS THREAD IS ALSO NOW A STICKIE.
The following is a summary by WriteRider in Post #646:
1. Put kill switch in off position.[/size]
2. Put the key in and turned it on in neutral.
3. Put kill switch in on position. (I couldn't hear the fuel pump).
4. WOT first, then hit starter button.
5. Started right up and purred. Let it warm up to about 170 and rode to work.Lessons learned from this sweet thread:1. I will always use the kill switch instead of the key to kill the engine.2. I will always make sure the bike is warmed up to at least 150F if I am going to go a short distance (like getting gas).3. If I ever kill the engine by accident and it doesn't start up on the first try I will immediately do WOT and then hit the starter button.


AND


Three options to clear the cylinders of fuel if the above doesn't work:
1. A number of people just leave the bike for the night and it starts the next morning.
2. Pull the #4 fuse and run the starter with the throttle wide open. The fuse is for the fuel injection system.
3. Rainer in Post 641 gives a button pushing procedure in lieu of pulling fuse #4.
 
Kan vara någon kontakt som leder dåligt. Ta bort tank och sadel så du kommer åt att vicka lite på alla kontakter. Det var felet på min KLR.

Sandpappra på batteri och batterikablar för god kontakt.
 
jag hade testat det med start kablar som sagt tidigare.
du kan tro att batteriet är bra för att du kan nöta med startknappen
men i själva verket är spänningen så låg att all ström går till startmotorn o ingen ström blir över till tändningen.
detta är ju enkelt att testa innan du börjar skruva itu din motorcykel
 
Provade med ett starthjälpsbatteri och det hjälpte inte. Det är fortfarande samma status, rulla går lätt, starta den på knappen så den varit igång/är varm inga problem. Men när det stått över natten så har jag bara lyckats ett fåtal gånger..
Kan det vara ventilerna/luft/förgasarna mm som kan göra sån skillnad på att starta kall/varm..?
Dags att börja skruva i hojen..
 
Jag har en hoj som startar, men började skjuta lite ur röret. På lunchen idag lät det PANG PANG och den stannade helt, utan att vilja starta. En kollega kom och kablade igång den sen gick den bra igen.

MEN jag tog batteriet till Global i Länna, där de mätte upp 9 volt och 35 Ah, ska vara 200 Ah.

Så vad jag menar är att en hoj kan starta och gå, men batteriet kans vara semi-trasigt och göra att motorn går illa.
 
För att utesluta batteriet helt måste man byta ut det helt. Jag hade likadant fel på min hoj och den gick inte igång med startkablar från stort bilbatteri trots att de va bra fart på startmotorn. De va tydligen semisöndert som chronic skriver dvs halvt kortslutet.
Låna ett batteri av någon. De går även mäta volten medans man kör den på startmotorn. Volten bör ligga på över 11 volt när man kör startmotorn. Mitt batteri låg på 8-9 volt under belastning (kall motor)och de duger inte.
 
Fortfarande samma status. Mätte under start belastning och då var det 10.9V.
Ska försöka testa med ett annat batteri men jag tror inte det hjälper, dock tänkte jag prova byta till nya tändstift. Det kanske lösningen...
 
Jag har exakt samma problem med min 93:a.
Svårstartad som kall men lättstartad som varm.

Jag stänger alltid soppakranarna när jag stängt av hojen.
Häromdagen glömde jag dock att stänga av soppakranarna och när jag dagen efter skulle försöka starta den så hoppade den igång direkt. Har provat samma trick igen och den startade åter direkt när den är kall.
Dock luktar det otroligt mkt bensin i garaget när kranarna är öppna.

Kan det finnas ett samband? Bensinen rinner sakta ut någonstans vid stängda kranar men med öppna kranar fylls det på hela tiden.

Dum fråga, är tanken att man alltid ska stänga av soppakranarna?

Jag har för övrigt provat nytt batteri utan förbättring och tändstift och luftfilter ska bytas ngn regnig dag.
 
Startar ni med choke och funkar choken? De är nästan omöjligt att få läkage så de rinner tomt i flotörhusen. Då ska både bottenplugg och dränerskruvar läcka och de är långsökt.
 
Jag startar med choke och den funkar men den behövs inte många sekunder.
 
Jag har faktiskt märkt en viss skillnad med soppakranarna på, men det har inte riktigt velat ändå. Så nu vrider jag några gånger på rullen innan jag ska starta så kommer den igång på en gång. Har inte bytt batteri eller satt i nya stift.
Ang choke'n så fungerar den som den ska.
Hoppas det håller i sig även till vintern :)
Tack till alla inblandade för tips och idéer.
 
Nu när det är kallare väder så är problemen "tillbaka", får rulla igång om den står över natten. Ska försöka byta stift så fort som möjligt...
Ang soppakranarna så luktar det inte om jag lämnar de öppna över natten eller ett par dagar.
Om det strular redan nu med starten, hur ska det gå när det blir ännu kallare..
 
Choken måste vara delvis felande,,,prova starta den med startgas så vet du om de är sopparelaterat.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top