Svårstartad Gpz 600 r (stått stilla i mer än 1 dygn)

MacQ

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Kawasaki GZP 600 R, Kawasaki KLR 500
Hej

min mc (kawa gpz 600 r) är svårstartad då den stått ett dygn eller mer.
jag har testat att ge olika mycket choke.. och att hålla för utblåset på ljuddämparen (läste att man kunde göra det om den va svår startad)

vad ja har tänkt så kan det vara dåligt vakuum sug i slangen till tanken.. så att den inte ger bränsle.. men jag har kollat slangarna och de värkar vara helt OK.

finns det något annat som kan vara fel ?

för övrigt har ja ett helt nytt batteri.. fullladdat och allt.
ja ha kollat gnistan på alla 4 tändstiften och ja tyckte de såg bra ut.

den går igång om man gnuggar en stund.. men innan ja bytte batteri så tog det slut innan den hann starta..

Nån som har någon ide på vad som kan vara fel ?

Mvh Markus

På min gamla suzuki kan man få rycka loss vakumslangen från motorn och "suga igång" bränslekranen! Detta händer oftast när den stått ett tag.
verkar som att det vakum som bildas när man drar på starten inte räcker för att öppna kranen. Kan ju vara värt ett försök kanske!

stranglefoot skrev:
Kan också vara förgasarna som behöver en rengöring, fast det kanske redan är kollat?!

Jag har lyft locket och kollat nålarna och gummit. Men inte skruva lös den från motorn och kollat grundligt.

Men.. om det är för dåligt vakum i slangen. vad kan det bero på ?

MacQ skrev:
Hej

min mc (kawa gpz 600 r) är svårstartad då den stått ett dygn eller mer.
jag har testat att ge olika mycket choke.. och att hålla för utblåset på ljuddämparen (läste att man kunde göra det om den va svår startad)

vad ja har tänkt så kan det vara dåligt vakuum sug i slangen till tanken.. så att den inte ger bränsle.. men jag har kollat slangarna och de värkar vara helt OK.

finns det något annat som kan vara fel ?

för övrigt har ja ett helt nytt batteri.. fullladdat och allt.
ja ha kollat gnistan på alla 4 tändstiften och ja tyckte de såg bra ut.

den går igång om man gnuggar en stund.. men innan ja bytte batteri så tog det slut innan den hann starta..

Nån som har någon ide på vad som kan vara fel ?

Mvh Markus
Är det ett PRI-läge på bränslekranen? Isåfall ställ kranen på PRI, vänta en stund med att starta.

BMW R90s skrev:
Är det ett PRI-läge på bränslekranen? Isåfall ställ kranen på PRI, vänta en stund med att starta.

Används inte vakum funktionen i kranen då eller ?

Har faktiskt ingen aning. Har själv tänkt att byta ut mot en vanlig bränslekran.
Vet inte hur dina nålventiler ser ut på kawan, men på min hoj sitter det en liten sil vid varje nålventil. Man måste alltså plocka ur hela ventilen för att kunna rengöra den. Om dom är fulla med skräp kan man också få samma fenomen...

stranglefoot skrev:
Har faktiskt ingen aning. Har själv tänkt att byta ut mot en vanlig bränslekran.
Vet inte hur dina nålventiler ser ut på kawan, men på min hoj sitter det en liten sil vid varje nålventil. Man måste alltså plocka ur hela ventilen för att kunna rengöra den. Om dom är fulla med skräp kan också få samma fenomen...

Det ska ja kolla upp.. såg inget då ja grejjade .. men helt klart värt att kika på det. Får kolla rep. handboken imorgon.

men när ja kollade nålen opch det plockade ja upp allt ur förgasaren.. borde ja inte ha sett den då ? .. finns väl inte så mycket i en förgasare igentligen väl..

Men borde inte det påvärka någonting mer om det filtret är igensatt ? ..

Last edited:
Har du kollat ventilspelet?
Kawasaki hade problem med ventilerna på bl.a. GPZ600 p.g.a något konstruktionsfel.
Jag har haft en sån hoj och bland verkstadsfakturorna fanns noteringar om att flera ventiler saknade spel = svårstartad

RWD skrev:
Har du kollat ventilspelet?
Kawasaki hade problem med ventilerna på bl.a. GPZ600 p.g.a något konstruktionsfel.
Jag har haft en sån hoj och bland verkstadsfakturorna fanns noteringar om att flera ventiler saknade spel = svårstartad

Men om ventilerna är fel... borde den inte bli svårstartad hela tiden ??
gå konstigt osv ? ..

men ja e ingen expert på sånt dära .. långt ifrån..
men ja vill inte att det ska vara ventilerna bara :3freak

Skadar ju inte att kolla upp ventilerna, men som du säger, den borde ju alltid vara svårstartad om så är fallet.

MacQ skrev:
Används inte vakum funktionen i kranen då eller ?
Jag hade aldrig några problem med vakumfunktionen på min gammkawa. Den kunde stå på hela vintern utan att det spelade nån större roll.

stranglefoot skrev:
Skadar ju inte att kolla upp ventilerna, men som du säger, den borde ju alltid vara svårstartad om så är fallet.

bara ja har fått igång den och värmt den .. så smäller den igång inom 1 sek. känns det som..

den går ju fint och rent när den e varm och så.. så..

---

Någon som har erfarenhet av att kolla ventilerna ?? .. jobbigt ? vad måste göra ?

en sak till.. kan iofs läsa boken imorgon... men hur kollar man ventilspelet ? .. bladmått eller ?

Vet inte hur det är på kawa, tror det är shimsing som gäller där. Fast det första är ju att kolla upp spelen med bladmått.

stranglefoot skrev:
Vet inte hur det är på kawa, tror det är shimsing som gäller där. Fast det första är ju att kolla upp spelen med bladmått.

vet du hur det ser ut ?? .. hur mycket man måste riva.. ?.. inte allt för mycket hoppas jag..

Nu är det vilda gissningar från min sida, då jag inte har en kawa!
Men tanken är väl det första man plockar lös. Sedan ventilkåpan...
Och: voila! :tummenupp

stranglefoot skrev:
Nu är det vilda gissningar från min sida, då jag inte har en kawa!
Men tanken är väl det första man plockar lös. Sedan ventilkåpan...
Och: voila! :tummenupp

Jaha... då verkar det ju inte sååå svårt.. visst.. är en hel del skruva.. men motorn behöver iallafall inte ur ramen.. det är bra :D

Tack för svaren.. ska kolla på det dära imorgon..

Mvh Markus :)

GPZ'an har ställskruvar.
Du måste tömma kylaren för att kunna ta bort ventilkåpan,kylvatten röret går ner mellan 1'an,2'ans och 3'an,4'ans cylindrar plus att gasvajrar och chokevajer är ganska mycket i vägen men det går.

Att den är svårstartad kan vara vakuum membranet i soppakranen.
När den är svårstartad så ställ kranen på PRI och prova, går den igång lätt så byt membran.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT