Svårstartad gixxer

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Har precis skaffat mig en gixxer600-98, som är snorsvår att få igång. Den småtänder när man kör startmotorn, men orkar inte för egen maskin, och man får absolut inte pilla på chok eller gas, då händer ingenting alls.

Om man antingen puttar den, så går det att få ingång efter ett tag, eller koppla in en hjälpstartanordning så man kan köra startmotorn tillräckligt länge, typ skitlänge ( kan iof inte köra så länge på en gång, eftersom batteriet blir överhettat, men man får hålla på och köra till och från i typ 20-30 min för att den skall gå igång)

När den väl gått igång, dör den direkt om man pillar på gasen för tidigt, men när den väl blivet varm går den hur bra som helst, inga problem att starta den heller.

Några bra idéer?

Inte peta på choke/gas låter lite som den skulle gå ruskans fett, om du frågar mig med mina begränsade kunskaper. :confused:

Tändstiften är ok, men luftfiltret har jag också funderat på, skall kolla det när jag har tid.

Kolla förgasarna så inte det är några munstycken som är igentäppta eller nått membran som läcker.
du borde kunna se på stiften huruvida den går fett eller snålt.

Snålt så är det nästan vita

fett så är de kolsvarta.

Gyllenbruna är optimalt "svårdefinerbart men vafan :D "

Ps färgen avläses på isolatorn "har jag för mej att den heter"

så slipper nån påpeka att tänstift faktiskt ÄR vita :squid

Den har ju stått ett år, så det kan noh vara på plats med en förgasarrengöring. Luftfiltret var det inget större fel på heller, även om det satt en del insekter i det. Det var iof lite oljigt på baksidan, mot förgasarna till, men det är väl så det brukar bli, blir likadant på TL:en iallafall.
Hur tändstift kan variera i färg är jag väl medveten om men jag tror jag slår till med ett par nya i vilket fall, och en ordenltilig rengöring av förgasare och filter, så blir det säkert bra :tummenupp

Tack för tipsen!!!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...