Svårstartad cross

trebbe7

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2012
Hoj
1994 yamaha yz 125
Tja har en yamaha 125 yz som är tvär jobbig att kicka igång men jätte lätt att rulla igång.Någon som vet hur man får den mer "lätt" startad med kicken.Sen går det inte att vrida ur den utan att den vill dö. Den vill dö när man nästan når full gas men släpper man efter lite så kommer den tillbaka och man kan gasa på igen men dock inte till full gas.min första tanke är för mycket soppa...Tacksam för svar för snart är det vår...

Last edited:
Kollat förgasaren, stiftet och bränslefilter? Brukar krävas lite för att de ska jävlas.

Att den är svårstartad kan bero på sliten kolv, ringar och cylinder. Det kan också vara dåligt inställd lågfartskrets.

Ang det andra problemet så brukar ett för litet huvudmunstycke ge samma symtom :)

Det är en två-taktare så det finns inga ventiler att justera.
Kan det vara så att bensinen har stått över vintern och blivit gammal?
Töm förgasaren och i med ett nytt stifft och ny bensin i sådana fall.

dålig kolv eller dålig reedventil gjorde att min nästan var omöjlig att starta när jag körde 2t

Tackar för svaren..Kolv byte blir det då..Någon som har koll på varför den inte går att dra ut för fullt.

Har du kollat tändhatten . ev byt den många problem att starta dom så sitter felet dära..

Ta av avgasröret och inspektera kolven genom avgasporten, kicka försiktigt runt motorn så ser du kolvens framsida.
Är det mycket svart under kolvringen bör man byta kolv. Hur länge har kolven gått?
Man ska byta kolv innan det är för sent. Går den för länge ökar risken för att den nyper och förstör cylindern, eller att den glappar upp sig och spricker i tusen bitar och faller ner i vevhuset. Både kan leda till onödigt dyra reparationer. Alltså, byt kolv i tid.
Reedventil kan också göra att den blir väldigt svårstartad. ta bort förgasaren och insuget och inspektera om bladventilerna ser hela och friska ut.
Båda kontrollerna ska göras regelbundet på 2-t
Beroende på körsätt byter man kolv mellan 15 och 40 timmar på en 125:a
Mats

*/ ?>
Back