Svårkickad KTM 620

  • Thread starter Thread starter Cos
  • Start date Start date

Cos

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Västra Götaland
Hoj
KTM 620 supermotard, Honda CRM 125
Tjena
Jag kom precis hem med min nya hoj..(ktm 620 supermotard 98:a).
Men den var inte så lätt startad som jag trodde, stog och kickade i 20-30 minuter utan att den gick igång.
Den förra ägaren kickade igång den väldigt snabbt när den stog inne i garaget.
Men sedan när den hade varit ute ett tag avstängd så tog det lång tid innan han fick igång den! :confused: .
Så jag skulle gärna vilja ha lite tips och råd gällande kicknig!
Skriv gärna hur man bäst använder de-compen också!
Tackar för inlägg, skulle gärna vilja ha dem så fort som möjligt!

MVH/Robin
 
Cos skrev:
Tjena
Jag kom precis hem med min nya hoj..(ktm 620 supermotard 98:a).
Men den var inte så lätt startad som jag trodde, stog och kickade i 20-30 minuter utan att den gick igång.
Den förra ägaren kickade igång den väldigt snabbt när den stog inne i garaget.
Men sedan när den hade varit ute ett tag avstängd så tog det lång tid innan han fick igång den! :confused: .
Så jag skulle gärna vilja ha lite tips och råd gällande kicknig!
Skriv gärna hur man bäst använder de-compen också!
Tackar för inlägg, skulle gärna vilja ha dem så fort som möjligt!

MVH/Robin

Att den blir svårstartad då motorn är kall tyder på att kolven e kass. Vanligt på de största KTM:erna, försök häva köpet!!
 
frekke skrev:
Att den blir svårstartad då motorn är kall tyder på att kolven e kass. Vanligt på de största KTM:erna, försök häva köpet!!
Kanske skulle göra ett komptest först...? Gissar på fel teknik eftersom du nyss köpt hojen! Du lär dig så småning om :)
 
jag har erfarenhet av svårkickade hojar. jag hade en nyrenoverad honda 500 cross förut och den var fruktansvärt jobbig att kicka igång. tre tips kan jag ge dig som kan göra stor skillnad.

1. gör rent förgasaren.

2. kolla så att choken står rätt.

3. det var hur många som helst som försökte kicka igång min 500 när den var som minst sugen på att starta och det enda sätt vi fick igång den på var att mata kickar i så högt tempo som möjligt. vi provade 100ggr+ att ställa den i rätt läge och bara dra en tokkraftig kick men det funkade inte. det som funkade var alltså att du ställer dig och tokkickar utan mellanrum mellan kickarna. du ska alltså bara stå och pumpa på kicken med din fot så att motorn är i gång hela tiden. den ska helst knappt stanna till alls mellan kickarna. det är svinjobbigt. mer än 20 kickar orkade aldrig jag på min 500, men den gick alltid igång lättast med denna teknik. om inte det här funkar får du väl bogsera igång den efter bil :)

lycka till.
 
Hehe tokkicka en 600 fyrtaktare :) . Ha de sköj!
Hadde samma problem med en 620 som jag lånade, den var så jävla svårkickad, ända tills ägaren kickade igång den på två-tre kick.....
 
Att dra igång stonkor krävs ofta teknik. Det gäller o ha lite "schwung" i benet så man får god fart på motorn. Varken styrka eller vikt behövs!
 
Enkel förklaring:

Ställ hojen på stödet.
Stå på fotpinnarna.
Leta reda på 'kompläget'.
Ut med kicken och lägg vikt på.
Lägg hela vikten bakom och 'släpp' ner.

Hur läget ska vara på choke och gas kan du bara fråga förra ägaren om eller experimentera lite själv med. :)
 
Ingen gas. Ut med choken, håll in dekompen och kicka runt motorn 3-4 gånger.
Släpp upp kicken helt och tryck ner den förbi första läget när det börjar
gå trögt (med dekomp). Släpp dekomp och släpp upp kicken helt och sen
trampar man till HELA vägen ner. Funkar på alla LC4 men det var inge kul
innan man fick reda på tekniken.
Min 620 startar alltid på 1-2 försöket med denna teknik även i -15grader.
När motorn är varm eller man fått tjyvstopp/vurpat byter man ut choken mot varmstarts knappen/reglaget.
 
Tack för all hjälp! :Bugar

Fick igång den förut idag, och den går som ett skott! :banana

MVH/robin
 
Jag har ingen choke på den dock.

Det sitter en trimmförgasare på som inte har choke.

Så jag undrar bara om jag ska göra något speciellt när jag har kört den ett tag så att den är varm och sedan ska få igång den?

Förra gången så fick jag inte igång den förrän den blev kall.
 
bmwjohan skrev:
...om inte det här funkar får du väl bogsera igång den efter bil :)

lycka till.

Det var möjligtvis inte en CR500 du hade? "Mata kickar" på en 600 4t, lycka till. Asså, nån jävel måste ju bogserat dig efter bil mellan Stockholm och Göteborg.

Vilken kille.
 
Jar skrev:
Ingen gas. Ut med choken, håll in dekompen och kicka runt motorn 3-4 gånger.
Släpp upp kicken helt och tryck ner den förbi första läget när det börjar
gå trögt (med dekomp). Släpp dekomp och släpp upp kicken helt och sen
trampar man till HELA vägen ner. Funkar på alla LC4 men det var inge kul
innan man fick reda på tekniken.
Min 620 startar alltid på 1-2 försöket med denna teknik även i -15grader.
När motorn är varm eller man fått tjyvstopp/vurpat byter man ut choken mot varmstarts knappen/reglaget.


Tack för inlägget, det hjälpte oerhört mycket! :Bugar
Den går igång på första kicken varje gång nu, när jag har fått in tekniken. Tack så mycket
MVH/Robin
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top