svår olycka i falkenberg

kör själv den vägen varje dag när jag ska till jobbet, vet att dom håller på med ett vägarbete så sikten är inte den bästa i den korsningen men hemskt är det
 
Hoppas föraren återhämtar sig utan men! Blir rädd när man ser sånna olyckor som är orsakade av bilisters ouppmärksamhet.
Blända dom jävlarna med helljus så kanske dom ser att man kommer! :mad:
 
jo helljus är ingen dum idé! då kan bilförarna knappast missa en mc-förare
 
Jag kör alltid med helljus. Förutom att man syns så får man en bekräftelse på att ljuset fungerar när en del mötande (oftast Volvo) blinkar på en :)
 
Alternatibt använd reflexväst och reflexmärken på backspeglar mm så man syns.
Jag menar hur många bågepoliser gör en så här krock? De syns ju tre socknar bort..
 
Rotorp skrev:
2559832 Alternatibt använd reflexväst och reflexmärken på backspeglar mm så man syns.
Jag menar hur många bågepoliser gör en så här krock? De syns ju tre socknar bort..
Det kan ju i och för sig bero på att de i regel håller ett betydligt lägre tempo än "normalhojen".
 
Och hur vet vi att killen inte blåste 150 på slangen och därför missuppfattade bilisten hojens hastighet?

Jävla bilister...
 
trist.. krya på dig vem det nu var.

det där gick ju inte speciellt fort iallafall.. kolla skadan på bilen, skulle chansa på knappt 50kmh, det blir rätt så rejäla matriella skador vid höga hastigheter.
 
sven666 skrev:
2560309 trist.. krya på dig vem det nu var.

det där gick ju inte speciellt fort iallafall.. kolla skadan på bilen, skulle chansa på knappt 50kmh, det blir rätt så rejäla matriella skador vid höga hastigheter.

Hjulupphängningen är trasig och vriden så en del kraft har mc'n träffat med, det är ju inte den mjukaste biten på en bil.
 
lorkan skrev:
2559954 Och hur vet vi att killen inte blåste 150 på slangen och därför missuppfattade bilisten hojens hastighet?

Jävla bilister...


killen kan inte ha blåst på i 150 då vv håller på med att reparera en bro ca 30-40 innan olycksplatsen och jag vet att sikten är lite nedsatt just i korsningen där olyckan skedde, vv har satt upp trafiikljus så mc föraren har knappast hunnit gasa upp till ngn högre hastighet
 
Last edited:
Svårt att säga om det är någons fel ...troligen en kombination av lite för hög fart, och en ouppmärksammad billist.

Man ser ju själv, nu när man börjat åka mer bil framåt höstkanten, att det är svårt att se hur pass fort en motorcyklist närmar sig. Man har ju råkat ut för en och annan aha-upplevelse.

Man kikar en gång, ser han, börjar rulla, kikar igen - OJ SATAN VA FORT HAN KÖR - pang.......

nu har jag klarat mig utan "pang", men det är så satans lätt hänt egentligen.

:huvet
 
IronMike skrev:
2560497 Svårt att säga om det är någons fel ...troligen en kombination av lite för hög fart, och en ouppmärksammad billist.

Man ser ju själv, nu när man börjat åka mer bil framåt höstkanten, att det är svårt att se hur pass fort en motorcyklist närmar sig. Man har ju råkat ut för en och annan aha-upplevelse.

Man kikar en gång, ser han, börjar rulla, kikar igen - OJ SATAN VA FORT HAN KÖR - pang.......

nu har jag klarat mig utan "pang", men det är så satans lätt hänt egentligen.

:huvet


läste du inte vad jag skrev ovan??? har du varit här vet du hur korsningen er ut??? nä tänkte väl det, skrev ju att trafikljus är uppsatta ca 30- 40 meter innan olyckan, tror inte att han körde speciellt fort utan korsning är farlig! jag kör där varje dag när jag ska till jobbet och jag kan säga att jag har själv varit nära att krocka pga att sikten är lite kass
 
abethebabe skrev:
2560513 läste du inte vad jag skrev ovan??? har du varit här vet du hur korsningen er ut??? nä tänkte väl det, skrev ju att trafikljus är uppsatta ca 30- 40 meter innan olyckan, tror inte att han körde speciellt fort utan korsning är farlig! jag kör där varje dag när jag ska till jobbet och jag kan säga att jag har själv varit nära att krocka pga att sikten är lite kass
Jo jag läste det... men hastigheten kan väl ändå överstigit lite smått i kombination med dålig uppmärksamhet hos billisten. Finns väl massor faktorer. Hoppas iaf han repar sig, trisst såhär sent på säsongen också :(
 
IronMike skrev:
2560497 Svårt att säga om det är någons fel ...troligen en kombination av lite för hög fart, och en ouppmärksammad billist.





Jag har efter min olycka läst på lite och enligt lagen så ska det finnas en vållande till en olycka där två el fler är inblandad som inträffat där klara signaler finns.
Klara signaler = trafikljus i samband med skyltar osv..
Finns mildrande omständigheter, snörök,blixthalka,dimma..

Men för försäkringsbolagens del så ska det finnas en vållande till en olycka där
sådan fungerande utrustning finns.

I detta fallet efter läst i tråden så fanns det vägmarkering som talade om vilken regel som gällde i korsningen.

I mitt fall var det en korsning med trafikljus,skyltar,vägmarkeringar osv...

Källa, www.notisum.se
Och en skadereglerare på f-bolag


Så jag har ytters svårt att se om billisten kan förklara sig ur denna olyckan...
 
Last edited:
Usch, hoppas föraren klarar sig utan men =(

"Motorcykeln körde in i en Volvo personbil..." Mja, det gjorde den nog, men de får det att låta som att det är mc-förarens fel alltihop.
 
Bushojjen skrev:
2560676
IronMike skrev:
2560497 Svårt att säga om det är någons fel ...troligen en kombination av lite för hög fart, och en ouppmärksammad billist.





Jag har efter min olycka läst på lite och enligt lagen så ska det finnas en vållande till en olycka där två el fler är inblandad som inträffat där klara signaler finns.
Klara signaler = trafikljus i samband med skyltar osv..
Finns mildrande omständigheter, snörök,blixthalka,dimma..

Men för försäkringsbolagens del så ska det finnas en vållande till en olycka där
sådan fungerande utrustning finns.

I detta fallet efter läst i tråden så fanns det vägmarkering som talade om vilken regel som gällde i korsningen.

I mitt fall var det en korsning med trafikljus,skyltar,vägmarkeringar osv...

Källa, www.notisum.se
Och en skadereglerare på f-bolag


Så jag har ytters svårt att se om billisten kan förklara sig ur denna olyckan...

Jo. men man får skilja på vad som är de verkliga orsakerna till olyckan och på vem som lagligen blir den skyldige.

Orsakerna i en olycka är oftast flera och leder i sin sammansättning genom en händelsekedja fram till slutresultatet. Vill man peka finger så söker man en lagligt skyldig, vill man lära sig något så söker man alla orsaker till olyckan, vilket oftast involverar alla medverkande trafikanter och trafiksituationen som helhet.
 
LowFlyer skrev:
2560751
Bushojjen skrev:
2560676

Jo. men man får skilja på vad som är de verkliga orsakerna till olyckan och på vem som lagligen blir den skyldige.

Orsakerna i en olycka är oftast flera och leder i sin sammansättning genom en händelsekedja fram till slutresultatet. Vill man peka finger så söker man en lagligt skyldig, vill man lära sig något så söker man alla orsaker till olyckan, vilket oftast involverar alla medverkande trafikanter och trafiksituationen som helhet.


Jag tänkte på den lagligt skyldige i detta fall..
dvs försäkringsmässigt då..

Men sen att lära sig och förstå orsaken till olyckan är ju ngt alla inblandade ska ta till sig...
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top