Svänghjulet sitter fast!!! KXF250

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Håller på att riva isär min KXF250 motor för renovering.

Nu försöker jag få bort svänghjulet/rotorn till generatorn som sitter på vevaxeln.

Provade först med en avdragare från biltema. Drog så den gick sönder, och svor lite över "biltema-skit".

Drog till crosshandlaren och köpte ett riktigt verktyg för detta (kostade bara 300 spänn typ), och gjorde ett nytt försök.
Drog så in i helvete hårt jag kunde, knackade på skruven (som det står i manualen) och drog lite till. Drog sen lite till..... och sen drog jag sönder gängorna på verktyget...

Alltså, det sitter så in i jävla helvete.... :mad:

Hur ska jag göra för att få bort det?
Alla tips mottages tacksamt!!!

Sätt den i spänn igen och värm svänghjulet med värmepicka,brukar släppa av sig själv när det svalnar.

jag hade exakt samma problem som dig och fick tipset att ta en mejselhammare 15-463 på biltema och använda den spetsiga mejseln och sätta denna på vevaxeln och bara dra på samtidigt som man drar av svänghjulet med handen..
teorin är att vid ett visst vibrationsstadie så bildas det ett glapp mellan svänghjul och vevaxel och visst fan funkade de =)

jag hade exakt samma problem som dig och fick tipset att ta en mejselhammare 15-463 på biltema och använda den spetsiga mejseln och sätta denna på vevaxeln och bara dra på samtidigt som man drar av svänghjulet med handen..
teorin är att vid ett visst vibrationsstadie så bildas det ett glapp mellan svänghjul och vevaxel och visst fan funkade de =)

Mörsa på med en truckluftsdriven hackspett mot en kullagrad pressad vev?

Vissa typer av avdragare sätter svänghjulet i spänn mot axeln, så ju mer man drar ju hårdare sitter den. Ju längre ut på svänghjulet du drar desto sämre är det.
Så hitta en avdragare som drar i svänghjulet precis runt axeln :)

Mörsa på med en truckluftsdriven hackspett mot en kullagrad pressad vev?

mjo jag trodde inte heller att det skulle funka men när han demonstrerade på 2 hojar så visste jag inte vad jag skulle säga.. jag har som sagt gjort de själv och det funkar skit bra! och nu 1000 mil senare så har jag ännu inte haft några problem... jag tvingar ju ingen att prova.. de e bara ett tipps, take it or leave it

mjo jag trodde inte heller att det skulle funka men när han demonstrerade på 2 hojar så visste jag inte vad jag skulle säga.. jag har som sagt gjort de själv och det funkar skit bra! och nu 1000 mil senare så har jag ännu inte haft några problem... jag tvingar ju ingen att prova.. de e bara ett tipps, take it or leave it

Jag ville bara varna folk innan de kör med hackspett på en kullagrad och pressad vev. Man brukar ju tom avråda från att använda mutterknack till motordrev-/svängshjulsmutter på sådana. :gnissla

Jag skulle spänna upp med originalavdragaren, värma med varmluftspistol (som sportbike redan föreslaget) tills saliven bubblar sakta på godset. Släpper det inte då så knacka lätt på avdragaren.

Men jag är ju lite pedant.

Last edited:

Tror fan att det funkar, frågan är hur bra lagret och veven blir av den behandlingen? Ömtåliga grejor, det där.....
Som Jörgen säger, värme och originalverktyget is the shit. Våld löser sällan problem, risken är stor att det skapar nya problem.

Tack för alla tips!!! :tummenupp

Ska testa både värme och i sista hand huggmejseln.
I värsta fall får jag väl byta vevlager, skiten måste ju bort.... :rolleyes:

Använder ett sånt här verktyg:
2830.jpg

Det var det som jag drog så hårt att det blev gängsallad... Utan att skiten lossnade. Så nu är det nya försök ikväll....

Enligt servicemanualen så ska man spänna upp med verktyget, och sedan knacka med en hammare på vevaxeln... Frågan är hur hårt man vågar "knacka"

2830.jpg

Det var det som jag drog så hårt att det blev gängsallad... Utan att skiten lossnade. Så nu är det nya försök ikväll....

Enligt servicemanualen så ska man spänna upp med verktyget, och sedan knacka med en hammare på vevaxeln... Frågan är hur hårt man vågar "knacka"
Ska du byta ramlager så kan du knacka rätt hårt.. Bara slå ett kik på hur mkt vevhalvorna slår efteråt

2830.jpg

Har själv haft samma problem som du med jäklande svänghjul.
Med tanke på bilden på verktyget så ser det ut som navet på svänghjulet är gängat?
Isåfall så rekommenderar jag starkt en ryckhammare, funkade skitlätt på första försöket senast.
Sen är ju alltid uppvämning en beprövad handling som hjälper. (värm inte till rödglödgat bara :näsblod )

Med risk för att dumförklara dig...

Du har inte glömt muttern va???

Har faktiskt aldrig varit med om ett mx svänghjul som suttit så jävligt? Använder en liknadan avdragare M27 x 1 vä. gängad.

Drar med 17 ringnyckel och det smäller till så är det loss.

Det du kan göra är att sätta bulten i spänn. Banka med en kopparslägga på bulten. Då får du lite vibrationer som kan få det att släppa. Hjälper det inte så värmer du och gör samma sak!

Du ska kanske riva motorn i vilket fall så gör inget om du snear till veven lite?

*/ ?>
Back