Svänghjul som inte vill släppa... igen!

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
Står nu med två motorer som ska isär och svänghjulen sitter så in i helsicke.
Förra gången tog det mig tre månader av intermittent arbete att få loss skiten.. Frågan är alltså: värma eller inte? sannolikt går väl värmen över till axeltappen i princip i samma ögonblick som svänghjulet blir varmt och gör ingen nytta -rätt eller fel? Är det kanske tillochmed så att värme gör att hjulet biter hårdare runt axeln?
Goda råd mottages tacksamt
/660

Värme är rätt metod! värm lagomt med gasen sen gäller det att vara kvick innan värmen går ut i veven!! om det finns några gängade hål i svänghjulet gör du med fördel en avdragare ganska lätt, jag kan förklara hur jag brukar göra dom, om du vill.

mvh Alex

köp en avdragare.

jag hade samma problem när jag skulle dela min R1 motor

ville få av skiten till vilket pris som helst, men sedan tänkte jag om, kanske låna en då.
Nä, det gick inte heller... men köpa då ? yamaha orginal avdragare e väl svindyr... men icke, 110:- kostade den..

så mitt tips är. köp en avdragare.

Avdragare är det som gäller. Gör inte som jag bara och banka på svänghjulet med en hammare... alla magneter i bitar, fast jag var så försiktig. Skriv gärna vad för hoj det gäller, nån kanske har en avdragare att låna ut

En metod jag har mycket bra erfarenheter av är: Se till att ställa svänghjulet under spänn eller tryck, med avdragare eller annan sinnrik konstruktion, rejält tryck ska det va, ta i tills du blir rädd!!!!! Sedan börjar du värma runt runt runt, börja så långt ifrån centrum du kan, värm i jämna cirklar närmare och närmare centrum, till slut så "knäpper" det till, dra då vidare på avdragaren DIREKT!!!!! brukar komma då. Et annat tips, värm alltihop, svänghjul och axeltapp, stäng av värmen, spruta på 5/56 eller liknande direkt, det sugs inn i den minsta springa av att materialet kyls av, va gärna utomhus, det ryker rätt friskt, sedan går du på den metoden jag beskrev först, skulle tro att du får bort svänghjulet då....

5/56 i all är, testa biltemas kjedjespray i stället.....

Tudor_66 skrev:
En metod jag har mycket bra erfarenheter av är: Se till att ställa svänghjulet under spänn eller tryck, med avdragare eller annan sinnrik konstruktion, rejält tryck ska det va, ta i tills du blir rädd!!!!! Sedan börjar du värma runt runt runt, börja så långt ifrån centrum du kan, värm i jämna cirklar närmare och närmare centrum, till slut så "knäpper" det till, dra då vidare på avdragaren DIREKT!!!!! brukar komma då. Et annat tips, värm alltihop, svänghjul och axeltapp, stäng av värmen, spruta på 5/56 eller liknande direkt, det sugs inn i den minsta springa av att materialet kyls av, va gärna utomhus, det ryker rätt friskt, sedan går du på den metoden jag beskrev först, skulle tro att du får bort svänghjulet då....

5/56 i all är, testa biltemas kjedjespray i stället.....

Tack för alla glada tillrop och höga knäuppdragningar!
Avdragare... började lite fint med ett par hembyggda, krökte dessa (två samma dag) samt spräckte skruvstycket när jag skulle räta den ena. Toppendag alltså. Kollade med Yama-handlarn; orignalverktyg 2400:- + moms. Not an option. Pratade med bekant (tack MJ!) som byggde en MOAFP (Mother Of All Fly-wheel Pullers) åt mig. Tyvärr fanns ingen fingängad bult tillgänglig så det fick bli M18x2 med stålkula i spetsen. Orkade inte dra loss med så grov stigning. Kopplade in svärfar som svarvade en bult och mutter; M20x1,5. Drog så jag fick pungbråck, värmde och knackade - inget hände. När jag sen skulle lossa avdragaren gick avdragarbulten tungt att skruva ut, mycket tungt.. Fick i alla fall ut den, kollade så den var rak, rengjorde, fetta de in och monterade igen med resultat skuren gänga... Åter till svärfar, som nu ska fixa en M20x1 istället. Motorn är en av Yamahas storstånkor, 5-ventilaren. Återkommer med rapport när jag får MOAFP version 2.0. Kan tillägga att jag har provat värma lugnt och fint i periferin, samt snabbt och brutalt nära centrum..
/660

:D Grattis!
Ryktet säger att du slutligen fått bukt med ditt svänghjulsproblem.....

//Kvicken

Kvicken skrev:
:D Grattis!
Ryktet säger att du slutligen fått bukt med ditt svänghjulsproblem.....

//Kvicken

Det ryktet har inte nå't så långt ännu....!
Har det gått bra alltså?

/M

Avdragare

Jag har haft samma problem. Första gången tog jag med grejerna till Yamahaverkstan och dom fixade det på 10 min med avdragare, gasvärme och handslägga(jag hade dessförinnan dragit sönder diverse "klena avdragare" hemma).Kostnadsfritt blev det också. I dag fick jag av svänghjulet på en annan 660-motor. Efter att ha misslyckats med diverse avdragare(hemgjorda med Biltemaavdragare som bas) köpte jag en enkel avdragare på eBay för - minns inte-, billigt var det, kanske 300:-. Den blev liggande ett halvår innan jag vågade ett försök. Inga stora förhoppningar hade jag, men hoppsan ,helt plötsligt hoppade det av. Dessförinnan hade jag förspännt avdragaren ordentligt, knackat(slagit)(smideshammare) ordentligt på avdragarskruven, förspännt lite till och sen tog jag värmepistolen och värmde tills svänghjulet var ljummet. Sen ett riktigt slag på skruven så var det klart den här gången. Det här med värmepistolen trodde jag egentligen inte på men gassvetsen hade jag nermonterad så det var av någon slags bekvämlighet och tro på Gud som gjorde att det blev värmepistolen. Det är klart man ska ta gasen.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman