Svänga av till vänster på landsväg?

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Okej , en fråga .
Om man åker på en landsväg och ska svänga av till vänster , och det är mötande som man måste vänta på , hur ska man ställa sig i filen ? Enligt boken ska man lägga sig så långt åt höger som det går vilket jag tycker verkar lite konstigt :confused:
Nån som ver 100% säkert om det finns någon körlärare här eller nått?

Då ska du HELST inte svänga vänster, utan svänga höger på nån mindre väg och vända tex.

Hur som helst så ska du placera dig så nära mittlinjen som möjligt.

marcus_136 skrev:
Okej , en fråga .
Om man åker på en landsväg och ska svänga av till vänster , och det är mötande som man måste vänta på , hur ska man ställa sig i filen ? Enligt boken ska man lägga sig så långt åt höger som det går vilket jag tycker verkar lite konstigt :confused:
Nån som ver 100% säkert om det finns någon körlärare här eller nått?

Ställa dig till höger är enbart för att det ska vara säkrare för dig.

Tänk dig att du ställer dig i mitten av vägen och väntar på att få svänga vänster...så kör bilen bakom bilen som väntar på dig om...då kan det gå dåligt.....

Bra råd du ger croc...................................

Ställ dig mitt i vägen o bli kuggad på fläcken, blir du ståendes där p.g.a. massa mötande trafik så är risken överhängande att bli påkörd bakifrån!

Så man ska alltså ligga till höger även om man har bilar bakom sig innan? Ska man försöka släppa förbi dom också eller vaddå?

marcus_136 skrev:
Så man ska alltså ligga till höger även om man har bilar bakom sig innan? Ska man försöka släppa förbi dom också eller vaddå?
Det kallas "avtappning" att sakta in och lägga sig till höger för att släppa förbi bakomvarande trafik. Sällan använd manöver som borde praktiseras oftare, så skulle vi slippa många vänstersväng-olyckor...

Är det ingen trafik bakom finns ingen anledning att bete sig såhär, då ligger man på mittlinjen innan sväng (filkörning och fordonsplacering). Har man mötande trafik är dock det bättre att fortsätta till nästa avfart till höger och vända där för att helt slippa vänstersväng.

Last edited:
Så när jag kör upp ska jag lägga mig åt höger?
Gick en teorikurs , då sa dom att man skulle köra till närmsta ställe att vända på , men bara om det var en skymdvänsterkurva.
Aja tack iaf för svaren =)

På 50-sträckor kan man ställa sig till vänster och vänta om det inte finns någon särskild anledning till man inte skulle göra detta. Ska man däremot exempelvis svänga vänster in på en liten grusväg ifrån en tätt trafikerad 110-sträcka så ställer man sig givetvis intill höger vägkant och släpper förbi all trafik. Det ger sig självt om man använder sunt förnuft. Här är man livsfarlig mitt i vägen.

Kanske ska tillägga att jag lagt mig till vänster och svängt av en 110-sträcka på en uppkörning utan anmärkning trots att det fanns mötande trafik. I den situationen hade jag fri sikt bakåt och vägen var bred. Som sagt, bara man använder huvudet och läser av situationen så är det ok.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul