Suzukis SV650 som dör.......

Leo74

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Falköping
Hoj
2003, Suzuki SV650S
Hej på er!

Jag har ett bekymmer som jag inte kan begripa var det är så jag tänkte ställa frågan här innan jag lämnar in hojen.

Efter "kraftigt" gaspådrag och jag exempelvis närmar mig en korsning så släppar jag gasen och kopplar, då dör motorn? Detta inträffar inte alltid utan bara ibland, är detta något ni känner igen?

//Leo
 
Vilket varv har du på tomgång när den har blivit varm?

Det låter precis som mitt problem att du har för låg tomgång,
tomgången ska ligga på ~1300 varv (+/- 100) när motorn är varm.

Min låg på ca 900-950 och jag hade precis samma problem som
dig (den stod dock och puttrade helt ok på tomgång trots 900 rpm),
nu när jag har skruvat upp tomgången till ca 1300 händer
det aldrig.
 
Last edited:
Finns flera grejjer som kan orsaka dina problem

- Trottle stop gapet (Kolla service manualen hur du justerar)
- Vacuum läck (kolla slangarna runt förgasarna)
- Problem med skit i injektorerna (Injector clean)

Kolla på www.vstrom.info forumet eller motsvarande.

Du ska kunna ha en tomgång på 1000-1100 utan att den dör vid gassläpp.

Passa på att kolla tråden med killen som kört sin V-twin sucka 32000 mil !!
 
Vilket varv har du på tomgång när den har blivit varm?

Det låter precis som mitt problem att du har för låg tomgång,
tomgången ska ligga på ~1300 varv (+/- 100) när motorn är varm.

Min låg på ca 900-950 och jag hade precis samma problem som
dig (den stod dock och puttrade helt ok på tomgång trots 900 rpm),
nu när jag har skruvat upp tomgången till ca 1300 händer
det aldrig.



Detta skall jag kolla, jag känner igen att tomgången ligger under 1000 varv, tack för tipset! :)

//Leo

Finns flera grejjer som kan orsaka dina problem

- Trottle stop gapet (Kolla service manualen hur du justerar)
- Vacuum läck (kolla slangarna runt förgasarna)
- Problem med skit i injektorerna (Injector clean)

Kolla på www.vstrom.info forumet eller motsvarande.

Du ska kunna ha en tomgång på 1000-1100 utan att den dör vid gassläpp.

Passa på att kolla tråden med killen som kört sin V-twin sucka 32000 mil !!


Tack för tipset, detta skall jag kolla in!

//Leo
 
Last edited:
Osäker på om denna motor har insprut eller inte. Har den det ska du synka det som på engelska kallas throttle body. Jag skulle gissa att den suger olika mycket genom de olika spjällena. Typiskt att den dör när du släpper gas. Du behöver en vakuummätare för detta. Buslätt att tillverka en själv för 20:-. Köp tre meter transparent silikonslang med ca 4 mm innerdia. Mät ut mitten på slangen. Fäst den som en hästsko på en bräda så att du har ca en meter fri slang i vardera änden. Häll i en färggrann olja i slangen så att vätskepelaren blir ca en halvmeter hög. Koppla vardera änden till de två vakuumrören på trottelhalsarna. Starta motorn. Var dock beredd att stänga av snabbt om den har tokdåligt balanserade spjäll. Annars finns risken att den suger i sig oljan och det vill du inte. Du kan värva lite lätt för att se vart vätskepelaren tar vägen. Påverkas den inte alls utan nivån i de två pelarna är på samma höjd så har du balans. Åker en av dem upp suger den cylindern mer än den andra, vilket inte ska vara fallet. Då behöver du justera spjällen så att vätskenivåerna blir parallella. Skulle tro att detta löser ditt problem.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top