Suzuki Vitara, bra extrabil?

rewind

Luttrad å tillbakalutad ...
Gick med
27 May 2003
Ort
Jönköping
Hoj
SV650S -01, ktm exc 450
Hej
Har närt en dröm att ha en Suzuki Vitara som extrabil som jaktbil och ren extrabil.
Har haft en tidigare(87:a, till låns) och den var driftsäker och helt ok.
Hur är den om man hittar en Grand med V6:an i?
Eftersom det är ram så klarar man ju den mesta rosten igenom besiktningen :D

Vad vet ni om bilen?
 
Det var väl den bilen trafikmagasinet blev tvungen att montera stödhjul på när de skulle göra "älgtestet" ?

Sen om inte minnet sviker så kom stödhjulen även till användning .. :)
 
Det var väl den bilen trafikmagasinet blev tvungen att montera stödhjul på när de skulle göra "älgtestet" ?

Sen om inte minnet sviker så kom stödhjulen även till användning .. :)

Det var den andra modellen, sj eller samurai :D

Kom ihåg att den andra vitara var stadig upp till 140 iaf *S*
 
Dom flesta högbyggda "jeep/suv'ar" har problem med slalombanan.
Nu senast var det väl några pickisar som inte klarade av världens högsta krav på säkerhet.
Men att det skulle vara ett argument mot en biltyp på ett MC forum?

Hur många stjärnor i Euro Ncap får era motorcyklar då?

Det är väl bara att ge fan i att krocka?

Jag har än i dag aldrig ägt en bil med ABS eller Airbags, såna bilar är jättefarliga att krocka med, men jag låter bli att krocka istället.
 
Last edited:
Jimny vare....

http://www.expressen.se/1.445865

Dom flesta högbyggda "jeep/suv'ar" har problem med slalombanan.
Nu senast var det väl några pickisar som inte klarade av världens högsta krav på säkerhet.
Men att det skulle vara ett argument mot en biltyp på ett MC forum?

Hur många stjärnor i Euro Ncap får era motorcyklar då?

-4:a....
 
Last edited:
Ja,jag har haft en Jimny också,den va inte direkt stadig,lite som forsränning faktiskt..
 
Och innan dess var det Samurajen (SJ410/412)...

Det är utmärkta skogsbilar, vinner ofta terrängtrial i standardklassen och lätt modifierade klassen, dessutom kan man åka och handla med dom.

Vitaran är mer stadsjeep, även om den tar sig fram hyfsat i skogen den med

413 för att vara petig :arsele

o japp, med blandningen billiga, bra med delar, lättmeckade och korta i hjulbas gör den till en mycket populär skogsbil. nackdelen är att den går för fort på lågväxeln med stora däck så då får man byta koppling stup i ett men det finns drevsatser att köpa till att växla ner fördelningslådan men dom är rätt dyra.

det blev lite OT men du kan söka på www.4x4sweden.se/forum så får du rätt mycket information där.
 
Och innan dess var det Samurajen (SJ410/412)...

Det är utmärkta skogsbilar, vinner ofta terrängtrial i standardklassen och lätt modifierade klassen, dessutom kan man åka och handla med dom.

Vitaran är mer stadsjeep, även om den tar sig fram hyfsat i skogen den med

Samurajen är vad jag vet inte samma bil som SJ410 utan modellen efter ..
 
Samurajen är vad jag vet inte samma bil som SJ410 utan modellen efter ..
SJ410 och SJ413 är väl samma bil förutom att den förstnämnda har en motor på 1.0 liter och den andra på 1.3 liter. En Samuraj är en 413 efter en viss årsmodell. Ofta kallas både 410 och 413 för Samuraj de också.

Sedan finns det ju diverse specialmodeller av de båda. Bland annat med förlängd hjulbas, högbygd hardtop och som pick-up.

Vad det gäller både Vitara och SJ/Samuraj så rostar de ganska så friskt. Men är i övrigt hyfsat driftsäkra.
 
Japp,beteckningen står för kaross/antal cyl/slagvolym.
En Grand Vitara med 2,5 liters v6;a heter SQ 625
 
Finns värre namn......
från Auto Motor & Sport :


Fitta blev dyr affär för Honda
Michael Åhman - 2002-04-03 14:00

Tabben med namnet på den lilla stadsbilen blev en dyr affär för Honda. Broschyrer och reklamkampanjer var redan gjorda innan japanerna insåg att den inte kunde heta Fitta.

Det är Dagens Nyheter som skriver att "affären Fitta" kostat Honda åtskilliga miljoner Euro. Man citerar en japansk biltidning.
Reklambroschyrer och affischer var redan tryckta, de första reklamfilmerna med Fitta-modeller var redan gjorda innan de ansvariga insåg att namnet inte var speciellt lyckligt.
Redan förra sommaren delades pressmaterial ut till japanska journalister med slogans typ "Honda Fitta är liten på utsidan men stor när du väl kommit in"... eller "Honda Fitta är ett dagligt nöje".
Till stor förvåning hos den japanska allmänheten ändrade plötsligt Honda namnet på bilen till Fit. Någon officiell förklaring för namnbytet gav man inte i Japan.
Däremot bestämde man sig för att helt och hållet byta namn i Europa. Så här fick det bli Jazz.
 
Finns värre namn......
från Auto Motor & Sport :


Fitta blev dyr affär för Honda
Michael Åhman - 2002-04-03 14:00

Tabben med namnet på den lilla stadsbilen blev en dyr affär för Honda. Broschyrer och reklamkampanjer var redan gjorda innan japanerna insåg att den inte kunde heta Fitta.

Det finns en hel site tillägnad den bilen, med inskickade slogans och reklambilder... :D

Det är ingen hejd på kreativiteten hos folk ibland...
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top