Suzuki tänder ej på alla

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Tjennare gott folk.
Förra sommaren köpte ja en gammal pärla från 78, en suzuki gt 250
Efter att kört hem dem så tog jag en nöjes tur på ca 15 mil och hojjen gick jätte bra, varvade ur och var pigg. Men på hemvägen ca 1 km hemifrån så känns det som soppatorsk och sedan så går den bara på en cylinder och jag vetnu inte vad som är felet?

Detta har jag kollat:

Båda förgasarna, fungerar som de ska är korrekt justerade och är ej igensatta och får bränsle.
Bränslekranen fungerar som den ska.
Jag har fin och stark gnista på båda tändstiften som tänder på korrekt ställe. Brytarspetsarna är fina också.
Tändstiften är fräsha och fungerar som de ska, har prövat och byta plats på dem så det inte är någor problem med dem under tryck men den tänder ändå bara på en cylinder.


Så min suzuki gt 250 från -78 tänder inte på vänstra cylindern. Vad kan vara felet? behöver hjälp och idéer om vad som kan vara fel?


Mvh//Rickard
 
Det är inte så illa att den har nypit på ena cylindern,
eller värre
-gått snålt på den vänstra så att du bränt hål i kolvtoppen

>>Eric
 
yes, har komp på båda och den går runt så då borde väl inte kolven nypit? Dock så vet ja inte om det är något hål än. ska se efter.
 
yes, har komp på båda och den går runt så då borde väl inte kolven nypit? Dock så vet ja inte om det är något hål än. ska se efter.

Om du har hål i en kolv så har du inget kompressionstryck. Har du samma tryck i båda cylindrarna så är det lugnt.

Jag tycker det låter som ett bränslerelaterat fel. Jag menar, Du har kompression, gnista och syre. Det enda som saknas för en redig smäll borde rimligtvis vara bränsle.

//Robert
 
sitter det inte vaccum-assisterad soppakran på den där, eller kom det senare?

Kolla så att slangarna inte har separerat och svullnat inifrån. Då kan det komma bensin, men inte tillräckligt.

Man får det fenomen du har i båda fallen.
 
Byt plats mellan förgasarna då märker du om problemet flyttar sig till andra cyllen.
Du kan även göra latemanstestet ta bort filtret så du kommer år förgasarinsuget ,,starta hojen och ta startgas och blås in en svätt hajjar den till då så har du förgasarfel.
 
Det lä knappast sitta någon vakumkran på en tvåtaktare. Lite dåligt sug som kan öppna:D

Det kan vara en packbox på vevaxeln som har gett sig också. Eller cylinderfotspckning. Det är inte säkert att kompet blir speciellt sämre vid test om det läcker i vevhuset.

Mats
 
Det lä knappast sitta någon vakumkran på en tvåtaktare. Lite dåligt sug som kan öppna:D

Det kan vara en packbox på vevaxeln som har gett sig också. Eller cylinderfotspckning. Det är inte säkert att kompet blir speciellt sämre vid test om det läcker i vevhuset.

Mats

Pang! Den visste var den tog. :smasha

Där ser man vad lite empiriska studier är värda då de appliceras på fel objekt. :)
 
hejsan gott folk! uppdatering:) Lyft toppen o kollat, det var ett hål i kolven så ja nästan fick igenom en penna=/
Så nu åker det i nya kolvar, ringar och kolvbultar.

MEN! om det nu vart hål i kolven, vad är det för problem som kan tänkas ligga bakom hålet?

//Rickard
 
hejsan gott folk! uppdatering:) Lyft toppen o kollat, det var ett hål i kolven så ja nästan fick igenom en penna=/
Så nu åker det i nya kolvar, ringar och kolvbultar.

MEN! om det nu vart hål i kolven, vad är det för problem som kan tänkas ligga bakom hålet?

//Rickard


Det är inte så illa att den har nypit på ena cylindern,
eller värre
-gått snålt på den vänstra så att du bränt hål i kolvtoppen

>>Eric

Ibland ser man inte skogen för alla träd :tummenupp
 
hejsan gott folk! uppdatering:) Lyft toppen o kollat, det var ett hål i kolven så ja nästan fick igenom en penna=/
Så nu åker det i nya kolvar, ringar och kolvbultar.

MEN! om det nu vart hål i kolven, vad är det för problem som kan tänkas ligga bakom hålet?

//Rickard

Jag sätter en slant på att den tillfälligt fått för lite bränsle. I stort sett alltid det som är felet när en 2-t krånglar.

Igensotat avgasrör (längst bak) eller felaktig tändning kan också ställa till problem. Men inte så troligt. Brytarspetsar kan vara lite lynninga, var noga med dom, annars blir tändinställningen fel.

Mats
 
Tändningen är i kalas skick både inställningarna och brytarspetsarna, bränslet har ja inge koll på dock, hur ställer man in sådant?


//Rickard
 
Tändningen är i kalas skick både inställningarna och brytarspetsarna, bränslet har ja inge koll på dock, hur ställer man in sådant?


//Rickard


En liten vattendroppe i förgasaren kan ställa till stora problem. Vatten droppen kan täppa igen munstycket och bränslebrisen är ett faktum. När du gör rent förgasaren, var försiktig när du tappar ur bränslet, så du kan analysera och se om det var någonting i flottörhuset.
Troligtvis är det inte någon inställningsgrej, utan det är en förorening någonstanns.
Bränslekranen kanske heller inte flödar så bra som den borde. Man ska med lätthet kunna tappa ur några liter bränsle ur tanken, men ett skapligt bra flöde. Även ventilationen måste hinna med, därför ska man tappar ur lite mer än bara en skvätt bränsle ur tanken.
Tjuvluft! Trasig cylinderfotspackning
Som sagt, kolla att avgasröret inte är täppt längst bak, ger också överhettningsskador.
SÅ naturligtvis, klinisk rengöring av förgasaren. Alla munstycken ska ur, titta i alla kanaler.
När den går bra efter montering igen. "läs av tändstiften" med jämn mellan rum.

En sak till som kan göra att kolven överhettat och "brinner upp" !
Kolvringarna kan ha fastnat i kolven, Kolven får då ingen kylning. Orsakas av dålig 2-t olja. Bara bra olja duger. Men kolvskärning är oftast orsaken av det.

Ha rätt mängd olja i bränslet, om du nu har blandad bensin. För mycket olja gör att den går varmare. DÅ måste man betycka om efter det.

Mats
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top