Suzuki Sv1000s

Rehnis

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
Sv1000n -04
Tjenis.
Tänkte kolla om det är någon som har kört denna hoj och vad ni tycker om den.

Tjenare!

HAr inte kört hojen, men jag tänkte bara meddela att jag vet en SV1000 som är till salu, han är nog villig att bli av med den snabbt, PMA mig om du vill att jag ska ta kontakt med honom.

För hade jag inte haft hoj nu som jag är grymt nöjd med så skulle jag köpa den dirtekt :tummenupp

Tolf

Rehnis skrev:
Tjenis.

Bra hoj, skön motor, bra körställning och billig ( fast den drar över litern / mil vid hrd körning )

Fråga i SV tråden...

Rehnis skrev:
Tjenis.

tjena! skit fin hoj på alla sätt, ljudet från v-twin motorn helt underbart :)

bara å köpa lycka till :tummenupp

Rehnis skrev:
Tjenis.

Hej

Jag har haft en Hornet 600, Honda x11, speed triple och nu
har jag en sv1000 och är kanon nöjd :) , inte lika vass som x11.
x11 och Hornet var jobbiga (surrig) att köra lugnt med. :va
Så när det gäller upplevelse i form av ljud så är valet solklart :D
Sedan att den är så smidig och lätt att hantera i stadstrafik gör saken
inte sämre. :Bugar

Nypan83 skrev:
Bra hoj, skön motor, bra körställning och billig ( fast den drar över litern / mil vid hrd körning )

Fråga i SV tråden...

Visst vid hård körning drar den lite (även om jag inte lyckats komma över litern ännu), men vid touring/snäll körning kommer man lätt ner mot 0.6. :)

Har bara kört min en halv säsong ännu men är jättenöjd. :tummenupp

Mangoo skrev:
Visst vid hård körning drar den lite (även om jag inte lyckats komma över litern ännu), men vid touring/snäll körning kommer man lätt ner mot 0.6. :)

Har bara kört min en halv säsong ännu men är jättenöjd. :tummenupp

Som sagt får vi se efter bänkingen oxå... men oftast hamnade jag på 22 -23 mil / tank.

det låter ju positivt :)

Det står emellan vfr800 och sv1000s, men då vfr:en är ju dyrare i inköp så kanske det lutar mer åt sv

Last edited:
Jag provkörde den i somras ungefär så där en halvtimme efter en Ducati ss1000. Med risk för påhopp av ducatisterna upplevde jag SV'n mer positivt än duccen. Jämnare kraftregister mindre störande vibrationer lika mycket pulver. Mer krampaktiga körställningar än på min egen men det var bara problem de första 100m. SV1000N har lite mer upprätt körställning än SV1000S.

Jag har inte kört SV'n, men jag äger en TL och jag provkörde VFR800and 04 när min XR var på service.
Mitt omdöme on VFR800an är, fin hoj men ack så tråkig att köra.

TL motorn älskar jag. Även om min är TLR och lite anorlunda än SV'n, så tror jag inte du blir besviken.

Min TL drar mellan 0.46 (toruring i 90 på 6an, upmätt..) och över litern (på bana).
Allt beror på högerhanden. :hihi

Lycka till :)

det var så att jag gick förbi VFR på mässan och den är ju verkligen en fröjd för ögat

Har kört 1000 mil på min -03:a.
Var och provkörde en herrans massa hojar innan jag köpte min. Hittade inget på SV:n som jag störde mig på under provkörningen, så det var bara att köpa.
Provade bl a VTR Firestorm och Ducce SS1000 före köpet. Duccen är stenhård och mer tröttande att köra. Hondan är ganska likvärdig, men jag sitter bättre på SV:n.

Motormässigt är den superb. Bra vrid och skönt ljud (har Leo Vinci).
Drar bra från 3500-4000 varv och uppåt. Väldigt bra motor för gatkörning.
Körställningen är helt OK. Körde en dagsetapp på 85 mil (fjordvägar i Norge) och det gick bra. Var väl inte superfräsch i kroppen när jag gick av hojen, men hyfsat bra. Skruvar du av bakskärmen och snyggar till det med mindre skylthållare/blinkers ser den riktigt snygg ut (tycker i alla fall jag).

Kvalitetsmässigt typiskt japs antar jag = i regel bra. En sak att titta på vid beg-köp är kopplingens slavcylinder som kan börja läcka. Sitter lite dumt vid framdrevet/kedjan och smuts letar sig lätt in. Min började läcka precis innan avställningen i höst. Har haft isär och gjort rent. Hittade inga trasiga packningar eller dylikt, men det var mkt smuts överallt. Får se om det räcker. Annars kostar en ny slavcylinder 1100 kr - ingen katastrof.
I övrigt inga som helst bekymmer.

Provar du en 1000cc sportbest a la R1, ZX-10R osv och sedan hoppar upp på SV:n kommer du märka några saker.

- SV:n känns ganska hög och lite topptung.
- Bromsarna är inte i klass med värstingarna.
- Toppeffekten är bra, men inte i paritet med radfyrornas.

Ekonomi. Billig i inköp är den helt klart. Går tyvärr i f-klass 7. Kör halvförsäkrat och ställer av helt över vintern. I fjol blev det totalt 4800 kr i försäkringskostnad - helt överkomligt. 600-mils servicen kostade 1700 kr och 1200-milaren ligger på runt 2100 kr. Inga konstigheter där heller.

Bara att åka till någon handlare och provköra.

//F

Svess skrev:
Rehnis den toppar iaf minst 265km/h :brinnerup :tummenupp

Ja den har pulver så det räcker... Ett tilläg till ovan när jag sa att den är törstig, då ligger man väl runt ca 140 så det plockar lite på milen.

Nypan83 skrev:
Ja den har pulver så det räcker... Ett tilläg till ovan när jag sa att den är törstig, då ligger man väl runt ca 140 så det plockar lite på milen.

stämmer att den är rätt så törstig maskin, men har man slip-on på så ökar ju b-förbrukningen en del.

Jag har Kört min SV i ca 700 mil nu, och är supernöjd.
Vridet och ljudet är en bonus, även om jag gärna skulle se att det fanns ett gäng fler hästar i den.
Håller oxå med om att Bilsort&mc är bäst vad gäller försäkringen.
Gällande soppaförbrukingen säger jag bara: vissa saker måste få koste lite :)
Jag satte på Devilpipor och PC3 och KN filer, så nu spinner den som en katt. :tummenupp
Summan av kardemumman: En bra hoj till ett vettigt pris...köp den!

Nypan83 skrev:

I tester så är det just detta som sv 1000 har fått på minussidan.

Körställningen är lätt framåtlutad, kul hoj att köra på bana.

Passagerare sitter mycket högt och bekvämt.

Var lite observant på om butiker erbjuder 05:or då det i vissa fall har visat sig att det är 04:or. 05 och 06:orna har svart ram, 03 04 silver.

Rehnis skrev:
1917048 Tjenis.
väldigt skön hoj o köra...både för touring o för lite buskörning=):tummenupp

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...