Suzuki RMX250-98 vill inte varva o ingen tomgång

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Hej alla!

Skulle behöva lite hjälp ang min hoj.
Ute igår och körde, funkade som normalt i 2-tim för att sedan helt plötsligt börja gå jättedåligt. Tomgången försvann och man får gasa en hel del för att hålla motorn igång, samt att den vägrar att varva. Man kommer inte ens upp på effektvarven.
Stiftet är riktigt blött när man tar ur det, gnistan är det dock inget fel på.
Reedventilerna kan jag inte se ngt fel på fysiskt, hur kollar man dessa?
Inte nämnvärt mycket skit i förgasaren heller, men ska självklart göra rent den.
Det jag känner mig mest osäker på är avgasporten, vad händer om denna går sönder??

Tips är mer än välkomna =)
Henrik
 
Varken rengöring av förgasaren eller inspektion av reedventilerna hjälpte. Avgasporten kärvade ngt men har smort upp denna men inget som påverkade gången.
Kompressionen är 14,3 kg.
 
skulle göra en ordentlig rengöring av förgasarn
kolla luftfilter ,slangar osv , flödar nivån , även om man rengör fuggen så kan det finnas små partiklar i munstyckena som inte går bort !! här är lite tips iaf
 
Tjenare Mugge!

När jag hade isär alltihop så rengjordes allt noggrant, har även justerat flottörnivån, men detta hjälpte inte.
Nu är jag snarare inne på att det är ett tändfel av ngt slag, cdi-box, tändspole eller dyl.
 
Kolla

1. Luftfilter
2. packbox mellan vevhus & svänghjul ( tändning ) Läckage?
 
Det är med största sannolikhet ypvs ventilen som spökar för dej....... avgasventilen i cylindern alltså. när dom inte funkar går hojjen som en trimmad moped eller ännusämmre.... kolla att den inte står helt öppen, och att den funkar som den ska.....
 
Det är med största sannolikhet ypvs ventilen som spökar för dej....... avgasventilen i cylindern alltså. när dom inte funkar går hojjen som en trimmad moped eller ännusämmre.... kolla att den inte står helt öppen, och att den funkar som den ska.....

Stödjer inte din teori alls. En ventil som står öppen ger normal effekt på topp med sämre mellan/botten.

En stängd ger....ja du hajar.

Men skillnaderna är inte så drastiska som beskrivs i hans beskrivning.

Har tillomed haft en liknande hoj där ventilen snurrade fritt. Gick "ganska" bra ändå...
 
Nej, detta är vad jag fått för information av vst också, det är en ren eftektförstärkare på lägre varv, och om den låser i stängt läge så kan det förstöra på toppvarven ngt, men inte så drastiskt som jag har nu.
När jag vrider fullt på rullen är det som om ett varvstopp går in och begränsar, svårt att förklara.


Men som sagt alla teorier är välkomna, jag själv står som ett frågetecken för tillfälllet...=)
 
är inte så hemma på de där cyklarna,, men har de ventiler ?
har kikat lite i mina böcker från mc- kursen , det nämns en del om tändning , slitna kolvringar med kolv , igensatta vakum slangar ,, samt förgasarn som du redan kollat ,
 
Lite uppdatering här:

Har kollat ner under reedventilen men allt ser OK ut där.
Har nu prövat att spraya startgas vid insugsgummit samt vid svänghjulsmagneten (vänstra packboxen)
Nytt stift sitter i.
Men tyvärr ingen reaktion.....

Nästa steg är väl att mäta upp tändspole och CDI-box.

Samma fel som tidigare kvarstår, startar fortfarande lätt och går en stund i början på tomgång, sedan börjar den jobba sig genom att man får kämpa för att hålla den igång samt att det verkar som om den har fått ett varvstopp innan effektkurvan börjar komma.
 
Efter som den startar lätt och går bra en liten stund så låter det som ett fugge problem tycker jag. Du har sjusterat flotören skrev du men det låter ändå som att det är den eller att soppan inte hinner rinna ner till flotörhuset i tillräkligt stor utsträckning, har du kollat i tanken så att det inte är fullt med skit i hålet ner till bensinkranen sitter det något "ullareds filter" på bensin slangen som är igensatt?
 
Kolla även om den går bättre med tanlocket öppet.. vacum...
Du har ju redan kollat insugssidan på kolven....kolla även utblåset!! Eller hellst av med cyllen du kan ju byta kolv på en gång om den gått ett tag! Tipps köp en Wössner kolv 1000kr i sverige och stenbra!!
Och har du varit lös med även nålventilens säte ? Där bakom kan det sammlas mycket gushlan offta gummiräster från påträdda besinslangar 1000ggr . Du får även kolla så inte svänghjulets bult sitter löst så krysskilen gått. kolla även om tändplattan sitter fastskruvad. Det lutar mer och mer mot otrevligt elfel typ cdi box:gnissla Har du ingen snubbe du kan låna en av? Tändspolen är ju lätta att få tag på finns ju på varenda moped båtmotor cross offroad vad som hellst passar kolla bara kablarna om det är 2st ut en till jord. eller 2st ut ingen till jord.. Är det senare alt kan du ta tändspole från en typ v70 och prova funkar stenbra. ska vara jordad i ramen då!!
 
Nope!
Inget fel på bränsletillförseln, stiftet är helt blött när man haft igång den och försökt gasa.
Tyvärr snarare så att den inte tänder soppan som den får =(
Har hittat ett felsökningschema för tändspole och cdi-box, ska pröva det ikväll.

Hittar jag inget där så blir det av med cyllen.
 
Jaha..... vad säger man.....

KUKEN!!!!!!!

Har spenderat kvällen med att mäta CDI-boxen... började med att lägga en timme på att mäta upp den och upptäckte att jag fick jäv... konstiga värden, och när jag var klar med mätningen upptäckte jag att min multimeter hade gett upp i en kabel:huvet
Iväg till min bästa polare Clas Ohlsson och införskaffade en ny... vill ändå ha en med amperemätare..:brynad
Nåja, där gick första tusenlappen i reparationen.
Tillbaka till jobbet med ny utrustning i hoppet om att de galna siffrorna jag fick sist bara var resultatet av en pissig mulitmeter. Men oj vad fel jag hittade, det var i stort sett bara 50% av kablarna som hade rätt värde.
Så tyvärr har jag nog hittat felet, tyvärr så var ju detta det absolut dyraste felet...:gråta

Återkommer när jag testat med ny box.
 
Jag hade fel... det kunde bli ännu dyrare..:huvet :huvet :huvet
 

Bifogat

  • Kolv o Cylle 001.jpg
    Kolv o Cylle 001.jpg
    164.2 KB · Visningar: 75
  • Kolv o Cylle 002.jpg
    Kolv o Cylle 002.jpg
    233.9 KB · Visningar: 81
inte vackert , går det o hona cylindern så blir det ju inte så farligt,, ett alternativ kan ju va o leta beg beroende på hur skadat det är
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top