Suzuki RMX250 98:a ingen gnista

Vtr sp1:a

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Hoj
Honda VTR SP1, Suzuki RM250
Hejsan

Har ett problem med min suzuki Rmx 250 98:a har ingen gnista.:confused: jag var ute o åkte som vanligt gick hur bra som helst . När jag kom hem så spolade jag av den det värsta. sedan startar den inte ingen gnista ... har plockat i sär den o mätte upp spolen under tanken till tändstiftet hos mc handlaren o han sa den var ok men han sa att jag skulle mätta upp tänd plattan jag har 6st kablar till en sockel o 4st till en annan från tändplattan . han hade bara en bok på en Suzuki rm250 95:a kolla de värderna mot den . så kablar Svartröd o rödvit ska ha ohm mellan 20 - 30ohm som jag inte hade något på dom kablarna . o mellan kablar Grön o Röd skulle det vara mellan 50 - 200ohm där hade jag 95ohm alltså ok men vet inte om dom värderna är rätt .. så jag undrar om det är någon mer som har en Suzuki rmx 250 98:a som har bok på den om värderna o ev en komplätt tändplatta som man inte behöver eller något ..o kan skicka mig värderna som ska vara till den hojen ..

kan ju vara så att jorden mot motorn har blivit för dålig via att fukt kan ha gjort så det korroderat i aluminiumet :P
men man kan ju alltd ha fel, har faktiskt aldrig lyckats sabba jorden själv på en motorcykel fast jag körde en honda xl 250 en hel vinter utan tvätt :P

Jag köpte en husqvarna 125 01'a billigt utan gnista. Jag kopla in och ut cdi boxen för bara å kolla, så starta den på första kicken:tummenupp
Om det är fukt och irr i några kontakter hjälper det å ta upp å spreja.

Har du inget värde mellan dessa kablar så är spolen av/väck helt enkelt, Jag kan inte säga vilka kablar som är till drivspolen resp lyse? Ta reda på att det är rätt kablar du mäter mellan ,dvs premierspolen!! Dom andra 2 lär ju vara pickuppcoil en liten sak som känner av varvtalet. Eller så har du lyse på den? Hue som hellst ska bägge dessa mätpunkter ha ett värde! Normalt brukar premierspolen värde vara lägst typ allt från 20-120ohm och pickupp allt från 100-200ohm,, Så har du första värdet helt borta så är det solklart. (förutsatt att det är mätt mellan rätt kablar!!

Jag brukar linda om dessa spolar ibland när jag orkar... Du kan ju pma och fråga he he..

På rmx kan man byta cdi-spolen separat men dom flesta suzukihandlarna vill bara sälja stator+svänghjulsatser a4000kr. Det är en lös spole som sitter i nederkant av statorn under dom 5 ljusspolarna.
Veta att fottas mc säljer denna spole löst eftersom jag köpt flera st därifrån(800kr). Var försiktig när du lossar skruvarna för dom går lätt av (precis vid plattan)och det är tråkigt . Då är det bättre att borra bort skruvskallen direkt och plocka bort spolen och sedan värma plattan försiktigt för att ej skada övriga kablar och lackad tråd och ta en svetstång och försiktigt lirka loss skruvarna.

Dom andra fyra kablarna du nämnde är till belysning och signal-impulsgivare(pic-up)

Du bör ej jämnföra värdena mot suka 250 -95 eftersom dom har en helt annan typ av stator och dom som har 6kablar så är dom 2gula extrakablarna till för elektrisk avgasportar på dom modeller som har detta.

På rmx kan man byta cdi-spolen separat men dom flesta suzukihandlarna vill bara sälja stator+svänghjulsatser a4000kr. Det är en lös spole som sitter i nederkant av statorn under dom 5 ljusspolarna.
Veta att fottas mc säljer denna spole löst eftersom jag köpt flera st därifrån(800kr). Var försiktig när du lossar skruvarna för dom går lätt av (precis vid plattan)och det är tråkigt . Då är det bättre att borra bort skruvskallen direkt och plocka bort spolen och sedan värma plattan försiktigt för att ej skada övriga kablar och lackad tråd och ta en svetstång och försiktigt lirka loss skruvarna.

Dom andra fyra kablarna du nämnde är till belysning och signal-impulsgivare(pic-up)

Du bör ej jämnföra värdena mot suka 250 -95 eftersom dom har en helt annan typ av stator och dom som har 6kablar så är dom 2gula extrakablarna till för elektrisk avgasportar på dom modeller som har detta.

Du har ingen bok på om en sådan hoj o vilka värden det ska vara
? har kollat upp sator platan ligger på ca mellan 1000-2000kr till den o 1200:- med frakt på netet .

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026