Suzuki RGV 250 vs Aprilia RS250 ?

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Så...nu är min Aprilia RS 250 såld eftersom den var för fin för mig...

Skall nu ha en något billigare/risigare hoj bara för bankörning. Velar mellan en kanonfin RGV 250 från 92 och en exteriört sliten (men maskinellt ok verkar det som) RS 250 från 98.

Om jag nu skall ha hojen för nybörjar bankörning utan tanke på att tävla de inom de närmsta åren (vill inte släpa ut R1:an på banan)...spelar det någon roll om jag väljer RGV:en före RS:en fast den har sämre chassi och lägre effekt?

Vet någon exakt hur många hk en RGV från 92 har på bakhjulet och vad torrvikten är? Har fått för mig att de har ca 50 hk på bakhjulet och väger ca 139 kg.

Tacksam för svar! /D.

Så...nu är min Aprilia RS 250 såld eftersom den var för fin för mig...

Skall nu ha en något billigare/risigare hoj bara för bankörning. Velar mellan en kanonfin RGV 250 från 92 och en exteriört sliten (men maskinellt ok verkar det som) RS 250 från 98.

Om jag nu skall ha hojen för nybörjar bankörning utan tanke på att tävla de inom de närmsta åren (vill inte släpa ut R1:an på banan)...spelar det någon roll om jag väljer RGV:en före RS:en fast den har sämre chassi och lägre effekt?

Vet någon exakt hur många hk en RGV från 92 har på bakhjulet och vad torrvikten är? Har fått för mig att de har ca 50 hk på bakhjulet och väger ca 139 kg.

Tacksam för svar! /D.

Ok...såg att jag skrev Aprilia RGV 250 av misstag men det var såklart just bara ett misstag...

/D.

Last edited:
Tycker att du ska välja rgv:n

Lånar tråden lite hoppas att det är ok

Hur är Rgv att köra på vägen?
Hittade en i gbg för 10 000 borde man slå till på det?

Edit http://www.blocket.se/vi/10594193.htm?ca=15_s

Den är såld, såldes på ett par dagar. /D.

Köp Aprilian !

Chassit och bromsarna är mkt bättre på den.

Har du förstahands information (alltså provat de båda själv?)? Igår lutade det åt RGV:en och idag åt Aprilian. Kanske skall hoppa över båda och harva rundor med R1:an istället. Är mycket tveksam just nu.

Tack för råden! /D.

Last edited:
Den är såld, såldes på ett par dagar. /D.

Har du förstahands information (alltså provat de båda själv?)? Igår lutade det åt RGV:en och idag åt Aprilian. Kanske skall hoppa över båda och harva rundor med R1:an istället. Är mycket tveksam just nu.

Tack för råden! /D.

kop den som ar i bast skick med frashast motor. visst aprilian har battre chassi och fjading pa pappret men i praktiken sa ar det ingen storre skillnad. effekt massigt ar de exakt samma

Det beror lite på vad du ska göra. Du har inte mycket att hämta i 250SP med en RGV, såvida du inte ger dig fan på att få till gaffeln ordentligt. Den är helt befriad från justeringsmöjligheter förutom förspänning, och den har karaktären av en cykelpump med originalspecifikation på oljemängd och -viskositet. RGV-n är dessutom trängre på förarplats, har flackare gaffelvinkel, ser inte ut som en GP-hoj... Det är mycket som talar för en RS250, faktiskt.

Köp en RS250, helt enkelt. Det är inte heller nån extremt tillförlitlig sak, men den går att få riktigt bra motor- och väghållningsmässigt.

Du har inte mycket att hämta i 250SP med en RGV

sa stor skillnad ar dar ju inte, tom kawa's gamla KR1s kan havda sig med ratt forare. tittar du sen pa den nyare rgv'n (vj23) sa ar den klart battre an aprilian. men skillnaden ar sa liten att det ar foraren som avgor. (jag kan posta resultat listor fran diverse rejs i england dar bada modeller ar populara i samma klass)

Den är helt befriad från justeringsmöjligheter förutom förspänning

absolut inget att hanga upp sig pa, rgv'ns fungerar bra om den ar i bra skick, se till att fa gaffel och dampare uppfrashad av nagon som vet vad dom gor. men det galler ju om du koper aprilia oxo, en fjadring som inte har blivit servad pa nagra ar ar ju skit i vilket fall som helst.

for en nyborjare i racing eller "bara" bankorning, har det absolut ingen betydelse. en frash motor (speciellt powervalves) ar det viktigaste att tanka pa.

// f

Fast jag skulle ändå välja Aprilian före RGV:n om inte RGVn är i excellent skick.

..
/D.

Vikten stämmer bra, men en '92-93 RGV250 ska ligga runt 54-55hk på bakhjulet när den är frisk. En aprilia RS250 ligger runt 57-58hk. Så skillnaderna i effekt ska inte vara så mycket mera än så mellan dom modellerna.

Den RGV'n som var med som ett exempel i en annons här var en 90:a, inte en 91:a. 1988-90 hade dom inte uppånervänd gaffel och dom hade 18-tums bakhjul mm. Dom modellerna var å andra sidan ca 9kg lättare än vad dom var från 91:ans modell. Varje årsmodell av RGV mellan '88 och '93 hade olika uppdateringar. Så det skiljer lite i effekt med mellan dom och lite andra kosmetiska detaljer. '93-'96 var den exakt densamma men '93 var senaste modellen man tog in i Sverige innan man sen tog in den nyare som kom '97.

Har haft RGV '90 och aprilia RS250 '98 och skilnaderna i framförallt gaffeln är rätt stor! Annars går dom rätt lika rakt fram.

Last edited:
Tack för alla svar!

Jag har bestämt mig för att det blir Aprilian, det finns flera anledningar till det. Den Aprilian jag precis sålde (den som var för fin och dyr för att rejsa med) bänkade jag till 60 hk helt original. Jag kontaktade Ebos och fick en offert på vad det skulle kosta att skrämma upp en RGV till likvärdig prestanda och svaret blev 17 tusen!!! 17 papp för att få 60-65 bakhjulshästar är rena skämtet för mig. Då köper jag hellre en Aprilia RS för någon tusenlapp mer och får hästarna och ett bättre chassi på köpet. Enligt Ebos har en RGV 10 bakhjulshästar mindre än en RS.

Tack igen! /D.

Tack för alla svar!

Jag har bestämt mig för att det blir Aprilian, det finns flera anledningar till det. Den Aprilian jag precis sålde (den som var för fin och dyr för att rejsa med) bänkade jag till 60 hk helt original. Jag kontaktade Ebos och fick en offert på vad det skulle kosta att skrämma upp en RGV till likvärdig prestanda och svaret blev 17 tusen!!! 17 papp för att få 60-65 bakhjulshästar är rena skämtet för mig. Då köper jag hellre en Aprilia RS för någon tusenlapp mer och får hästarna och ett bättre chassi på köpet. Enligt Ebos har en RGV 10 bakhjulshästar mindre än en RS.

Tack igen! /D.

Aprilia uppger väl runt 70hk medan Suzuki uppger ca 60hk, men vad jag vet så har Aprilian bara andra pipor och tändning. Så några 10hk tror då inte jag att det skiljer och en RGV med t.ex Jolly-pipor bör piska Aprilian.
Det finns en Suzuki trimtändning till RGVn som ska vara bättre än RS250ns men den kostar en slant så det finns dom som monterar RS-boxen på RGV. Samt snikvarianten är dom som bara vrider orginaltändningen tidigare. Vilket dock är förknippat med endel risker...

Aprilia uppger väl runt 70hk medan Suzuki uppger ca 60hk, men vad jag vet så har Aprilian bara andra pipor och tändning. Så några 10hk tror då inte jag att det skiljer och en RGV med t.ex Jolly-pipor bör piska Aprilian.
Det finns en Suzuki trimtändning till RGVn som ska vara bättre än RS250ns men den kostar en slant så det finns dom som monterar RS-boxen på RGV. Samt snikvarianten är dom som bara vrider orginaltändningen tidigare. Vilket dock är förknippat med endel risker...

Jag har även hört att RS:en hade "planat" toppen för ökad kompression men det kanske är fel information!? Hade Jolly Moto system till min RS men det sålde jag med hojen. Undrar vad RS:en får med Jolly Moto pipor och fetare bestyckning (för det behövs väl?) ? Det roligaste hade varit att få tag i en nyare RGV (vj23) men det är väl ruskigt svårt...

/D.

Jag har även hört att RS:en hade "planat" toppen för ökad kompression men det kanske är fel information!? Hade Jolly Moto system till min RS men det sålde jag med hojen. Undrar vad RS:en får med Jolly Moto pipor och fetare bestyckning (för det behövs väl?) ? Det roligaste hade varit att få tag i en nyare RGV (vj23) men det är väl ruskigt svårt...

/D.

När du säger det så... du kan nog ha rätt i att RSen har högre komp. Kollat länken jag skickade tidigare? Där finns nog hela världens RGV-nördar. Samt även RSarna är välkommna där pga RGV-motorn.

Orkade inte läsa hela tråden men har inte de båda samma motor?
Har för mig det nära jag kollade på en rgv en gång i tiden.:va

Har för mig att aprilias tändning är samma som Suzukis kit-box.

Sen tror jag topparna är rätt lika eller t.om samma i förbränningrummet. Det finns 2 sätt att uppge komp på och dom uppger såklart olika dom fabrikanterna. I verkligheten är det samma men på pappret ser det ut som aprilian har det dubbla i komp..

Jag skulle välja RGV inget snack om det
Hade en i somras och den var toppen har haft RS 250 med fast gamla modellen... Båda är toppen hojar...bara priset som skiljer och åldern

MEN på Båda kolla så att avgasventilerna de kostar 7000 hos suzuki och 5200 om du har licens hos aprilia

Lägg egentligen alltid på de 6000 på inköpspriset på båda hojarna om det inte finns kvitton på avgasventilerna...eller om du sett dom själv..

jo klart kan man fa en aprilia till ratt pris tar man ju hellre den for den battre fjadringen, men rgv'n ar ju inte dalig

motorn ar exakt samma. dar ar lite skillnad pa tandninge oxo men ingen markarbar forbattring emot suzukin. suzkis kit box har helt annan karaktar och funger inte speciellt bra med standard motor och pipor. rgv'n har tom en uppgradering med battre kolvar. aprilia saljer fortfarande "de gamla" rgv kolvarna, sa vid kolvbyte skall man helst kopa fran suzuki.

10hk ar en massa skitsnack, rgv och rs sida vid sida med frash motor ger mycket nara samma effekt

vill du gora mer efterforsking sa kolla som sagts tidigare pa http://www.rgv250.co.uk/forums/ dar kan du sakert hitta jamforelser och troligvis bromsbank test, samt allt du behover och inte behover veta om bada modeller.

Vi upptäckte att det inte sitter samma vev i sukkan och RSen nu i veckan.

Trodde att motorerna invärtes var i stort sett identiska men tydligen inte!

Ja just det sukkas orginal ramlager kostar STORA pengar.

*/ ?>
Back