Suzuki RF 900, bränslefilter ?

Nonneponke

Medlem
Gick med
5 Jul 2019
Hoj
Suzuki rf 900r
Jo, jag tänkte montera på bränslefilter på hojen.
Tips på bränslefilter, funkar Biltemas, och vart monterar man detta bäst? Mellan förgasare och pump eller mellan tank och pump ?

Vänliga hälsningar

Mellan pump och förgasare. Var observant på att original slang är 9 mm inner diameter så att om du använder ett vanligt filter typ 6, 7 eller 8 mm anslutning kommer du att få tätningsproblem över tid. 9 mm kan ersättas med 3/8"

9 mm
https://www.ebay.co.uk/itm/9mm-motorcycle-Fuel-filter-inline-high-quality-replacement-/113856628226

MRG9746 3/8"
https://www.hansenkatalogen.se/sv-se/Hansenracing/Kataloger.aspx#/car/category/2050,1201

Köp inget filter som kan öppnas för rengöring då de är en källa för läckage. Stål eller plast, inget med glasdetaljer.

Se till att rengöra tanken först så att du slipper byta filter efter 3 km.

Har du några bra tips på rengöring av tanken.. det kommer jag absolut att göra. Jag såg hur mycket skit som samlats i förgasarna.. sånt kan man gärna vara utan. :)
Mvh

Skit från tanken passerar soppakranens grova nylonfilter. Det är mestadels mikroskopiska rostpartiklar som tar sig igenom. Rengöra tanken? Speciellt mycket mer än att blåsa den tom och torr med tryckluft kan du inte göra. Att få bort invändig rostbeläggning är inte ett mål då det alltid bildas ny rost. Genomblåsningen gör bara att det nya filtret får lite längre livslängd.

Okej. Grymt, tack för hjälpen ytterligare Anders.
Alltid lika bra svar, Dom flesta på detta forumet måste ju vara sketaglada att en sån som du finns tillgänglig när som.. (iaf jag :)
Vänliga hälsningar.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...