Suzuki märkesförsäkring +import

Linkan123

Medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Såld!
Hej!

Var precis och provkörde vad jag skulle vilja ha som förstahoj. En röd suzuki sv650s som var hur trevlig som helst!

Jag är 23 år, bor i centrala linköping och och tog kortet i höstas, billigaste försäkring ligger alltså på 11 000 halv/helår.... Kollade dock på suzuki märkesförsäkring och dom ville bara ha 3000 halv/hel!

Svn är importerad från tyskland, kommer suzuki godkänna den? På deras hemsida står:
"Fråga: Kan jag teckna försäkring för en privat- eller sidoimporterad Suzuki motorcykel hos er?
Svar: För motorcyklar som är yngre än 10 år och som inte tagits in via generalagenten KGK Motor AB, erbjuds endast trafikförsäkring med ett påslag om 25 % på ordinarie pris. Uppgifter om motorcykelns ursprung kan du beställa hos Transportstyrelsen."

Hojen är från 2000, alltså 12 år gammal. Borde det gå ändå? Lite luddigt formulerat av dom tycker jag. Kundtjänst har stängt hela helgen och jag vill ut och köra NUUUUU!!!!! :D

Har du kollat Bilsport & MC och Svedea?

Tycker din premie är väldigt hög trots din ålder och bostadsort.

Villkoren är ju inte luddiga på något sätt, testa att läsa nånting från vattenfall så ska du få se på otydligt

JA du kan försäkra den, din hoj är 12 år alltså ej yngre än 10 år = ej med på KGKs "svarta lista" :)

Villkoren är ju inte luddiga på något sätt, testa att läsa nånting från vattenfall så ska du få se på otydligt

JA du kan försäkra den, din hoj är 12 år alltså ej yngre än 10 år = ej med på KGKs "svarta lista" :)

HELT säker? Så vill jag också tolka det... Fyfan vad sugen jag är på att åka och hämta hojen!

Det står väl rätt tydligt denna gången? Du får bara trafikförsäkra den hos LF och det kostar 25% extra jämfört med en svensksåld hoj. SV är väl ändå en rätt vanlig hoj och kostar väl inte alltför mycket för ens en svensksåld så det är väl bara lägga till mellanskillnaden i inköp? :)

Edit: läser igen och ser att det är 10 år eller YNGRE... lika bra att ringa LF själv?

HELT säker? Så vill jag också tolka det... Fyfan vad sugen jag är på att åka och hämta hojen!

Jepp 100% säker går inte att feltolka det där :tummenupp ...

annars har du kollat trygghansa? Deras är avställningsbar så även om du får 10k för halv så blir årspremien kanske 6k... en lax här en lax där - vem bryr sig i slutändan, sluta vara så ekonomisk :D

Edit: 3k är nog svårslaget ändå, så kör på märkesförsäkringen.

Last edited:
Jepp 100% säker går inte att feltolka det där :tummenupp ...

annars har du kollat trygghansa? Deras är avställningsbar så även om du får 10k för halv så blir årspremien kanske 6k... en lax här en lax där - vem bryr sig i slutändan, sluta vara så ekonomisk :D

Edit: 3k är nog svårslaget ändå, så kör på märkesförsäkringen.

Haha, klart jag inte ska snåla sönder, Kör inte hoj för att spara pengar. Kan lika gärna skippa en krogrunda i månaden, men varför betala mer än man behöver...

Trygghansa vill bara ha 7700 halvförsäkring faktiskt, är den alltid avställningsbar och vad blir priset när mcn är avställd? Hittade ingen info om detta på deras sida. Bra backup-plan om suzuki vägrar, tack för den! :tummenupp

Haha, klart jag inte ska snåla sönder, Kör inte hoj för att spara pengar. Kan lika gärna skippa en krogrunda i månaden, men varför betala mer än man behöver...

Trygghansa vill bara ha 7700 halvförsäkring faktiskt, är den alltid avställningsbar och vad blir priset när mcn är avställd? Hittade ingen info om detta på deras sida. Bra backup-plan om suzuki vägrar, tack för den! :tummenupp

Jepp så fort du ställer av hojen så ändras den till avställningsförsäkring, trafikförsäkringsdelen försvinner så den blir ju mer än hälften så billig skulle jag tro. Min är 75% billigare avställd än påställd och jag har trygghansa halvf.

Jepp så fort du ställer av hojen så ändras den till avställningsförsäkring, trafikförsäkringsdelen försvinner så den blir ju mer än hälften så billig skulle jag tro. Min är 75% billigare avställd än påställd och jag har trygghansa halvf.

Fick offert från trygg-hansa nu, 685/mån påställd och 90/mån avställd! Kör jag 6 månader per år blir det en årskostnad på 4650. Inte illa!

jag har min sv1000s som är från italien försäkrad hos Suzuki märkesförsäkring och den helförsäkrad och dom sa inget om att jag inte skulle få ut försäkring pga importerad..

I många branscher är det vanligt med "rabatter" affärspartners emellan. I tex fondbranschen är det vanligt med att den som gör stora inköp får en rabatt. För ett fondbolag med en räntefond kan det därför vara attraktivt köpa grekiska statsobligationer därför säljaren ger fondbolaget en rabatt när köpet är klart. Eller tex när året är slut. De här pengarna redovisas inte till fondandelsägarna. De går till fondbolaget. Liknande system är hotellnätter och resor. Där det ofta är upp till användaren om erbjudandena ska gå till firman som betalat eller om man ska utnyttja dem själv.
Eftersom Länsförsäkringar ibland lägger på 25% på trafiken om sukkan inte är importerad av KGK så finns tydligen ett avtal mellan Länsförsäkringar och KGK. Spontant gissar jag att KGK kickbackar till länsförsäkringar varje år. För att hålla nere premierna på KGKs hojar.

Och det kan vara ett skäl till att hojar kan vara så "billiga" om de inte är importerade av KGK.
http://www.mobile.de/
http://www.motorcyclenews.com/MCN/bikes-for-sale/searchresults/Suzuki/_/N-147+191

Last edited:
Ringde precis Suzuki och fick svar:
* Motorcyklar som är 10 år och äldre ( -> 2002) går att försäkra oavsett import osv, bara att köra.
* Motorcyklar som är yngre än 10 år (2002-> ) och importerade går endast att trafikförsäkra med ett påslag om 25% på priset

Bara att köpa en -02a alltså! :D

Ja som villkoren förklarade ovan som du postade.. :hihi
Gick ju inte ens att feltolka... :tungan

Arrrgh... fick halva priset jämfört med andra på en importerad SV650 från 2004 via Suzukis märkesförsäkring...
Bara att glömma det då =/

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...