Suzuki Intruder 1400

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Tja!
Undrar om det finns nån vänlig själ som kan upplysa lite om Intrudern... för- och nackdelar tex. Funderar på att köpa en glidare för att cruisa runt lite på sköna soliga sommardagar när Ninjan ligger i garaget och vilar... :crash

Tacksam för svar...

Rock on :yoparty

väghållningen suger stenhårt på dem.. helt värdelösa och bromsarna är lika bra de oxå... spara pengarna istället eller köp nått roligare...

All_to_slow skrev:
väghållningen suger stenhårt på dem.. helt värdelösa och bromsarna är lika bra de oxå... spara pengarna istället eller köp nått roligare...
Vilken mening då? När den ska vara till för at cruisa och skönåka så ska man väl inte ha nån sporträser-RRR.
En nackdel jag kan komma på är att aktionsradien inte är så lång p.g.a. liten tank och törstig maskin.

Intrudern är enligt mig den absolut fualste av alla glidare!!!
Klen och ful. Köp en dragstar eller wildstar istället. Låg och bred.
Bra bromsar och gött ljud.
Hade en dragstar 650 innan.

Av alla chromslädar jag testade när jag skulle köpa en 50:års present till farsan, så var shadowen schysstast, men man vill nog ha 750:n eller större förstås, 600 är bra trött...

sEiKo skrev:
Vilken mening då? När den ska vara till för at cruisa och skönåka så ska man väl inte ha nån sporträser-RRR.
En nackdel jag kan komma på är att aktionsradien inte är så lång p.g.a. liten tank och törstig maskin.

När du försöker svänga så måste du jobba hårt med armarna först sen efter vissa grader i styrutslag så "viker" hojen sig o du får jobba på andra hållet istället... (nu pratar jag om stadstrafik o lägre hastigheter upp till ca 60-70) för att inte prata om hisseffekten av den gamla kardankonstruktionen.
Tycker att yamahas xvs modeller är mkt trevligare att köra för att inte tala om xv1700 och andra powercruisers typ meanstreak

Twosaint skrev:
Akta dig för bromsarna bara :skrämd
biter som fan.... :rolleyes:

Tja, det är ju en glidare............ men man kan ju alltid sätta på ISR. Sedan så kan man stroka den och borra, större förgasare, bättre fjädring!! Hade varit coolt med Öhlins och så kan man................. ehhh, gled visst iväg lite där :rolleyes: . Jag kanske inte skall göra mer inlägg nu :rodnar

Dioxin skrev:
Det är väl en glidare ju.. hade inte tänkt och köra som en dåre med den vettu :)

Det handlar inte om att köra som en dåre, såhär upplevde jag hojarna jag provat i glidarklassen.

Marauder 800: Lånade chefens hoj en lunch var ute och gled, gött ljud och schysst stuk med ett nästan rakt styre (tror jag). Tänkte att man måste ju testa lite acc, vred på genom växlarna går ju gött den här tänkte jag brummar och lever om känns som att det går undan iaf. Sen kom kurvan och inbromsningen :skrämd hojen går fint i kurvor (med tanke på modellen) men bromsarna lämnar en del att önska.

Intruder 1400: Vred iväg gött men ful är den, sen som All_to_slow säger det där med styrningen. Det kanske inte handlar om nån aktiv körning men man ska inte behöva hålla på och brottas med hojen när det heter glidare. Sen slingrar den och har sig efter vägen.

Roadwarrior 1700: Ja vad säger man är det en glidare ? Var ute en kväll och härjade med en sån. Dom går bra man sitter bra oxå, tog en tur på en slingrig väg polarn skröt över hur fort den gick osv... tittade på hastighetsmätaren och tyckte att det inte var så märkvärdigt, mph graderingen syntes bättre än km/h i mörket kan säga att jag stod på ungefär som jag brukar göra med tillern (säger ju iofs inte så mycket) och hojen låg fint efter vägen.
Sen bromsarna höll hög klass med tanke på vad det var för hoj jag körde.

Maraudern är billig har du inte oändligt med cash köp en sån men har du råd säger jag bara Roadwarrior 1700.

Största fördelen med dessa hojar är att man försäkrar dom hel/hel vad en SH kostar halv/månad typ...

Aktionsradien är hyffsad på intrudern, tillern drar ju fan dubbelt...

Last edited:
Tänk om alla trångsynta människor kunde låta bli att svara i alla såna här trådar, han frågar efter för och nackdelar med modellen, inte hur bromsarna står sig i förhållande till en sporthoj, hur mycket fortare en R1 når 200, eller hur mycket nerlägg man kan ha i depåböjen på rörken innan fotplattorna tar i...

Han antyder inte ens att han har tänkt använda intrudern som sporthojssubstitut, utan tvärtom som ett komplement.

Jag har inte kört modellen ifråga, men jag har hört att vikningstendenserna är värst på modellerna med 21" framhjul, och att dom blir bättre om man byter till 19".
Enligt mig så är hojen snyggare med 21".

Inflikar bara att största designmissen måste ju vara tanken!
Den ligger ju ovanpå ramen så man ser ramrören!
Finns många snygga tankar att köpa till. Tror det var någon tysk firma...
Blir en helt annan cykel efter det. Om man sätter stålspunna bromsslangar
så funkar bromsarna betydligt mycket bättre, fast så är det ju på dom flesta hojarna... men speciellt intrudern.

Jag ägde en Honda VF750 Magna för två år sedan och gillade den skarpt. Samma motor som gammel VFR 750 lite andra kammar för mer mellan register, men fortfarande bra drag. Jag hade Jet-kit, K&N, andra blås. Bromsade 92hk, och hängde med de flesta sporthojar. Detta var i USA och jag vet inte om den finns i Sverige. Men eftersom att jag egentligen är en Sport Hoj åkare så var det här den enda glidare jag kunde tänka mig. Jag köpte den billigt också. Det fanns i stort sätt ingen glidare som kunde hänga på varken rakt fram eller i svängarna. Var ofta ute och körde med en kille som körde SV-650 och så länge tempot inte var för hårt hade jag inga problem att hänga på. Måste säga att det var förvånansvärt bra väghållning.

Något att tänka på eftersom man säkert kan hitta dem för väldigt lite pengar nu, och fyra blås är coolt :yoparty

Bifogat

• back.JPG
    back.JPG
    47.9 KB · Visningar: 754
  • front.JPG
    front.JPG
    53.1 KB · Visningar: 451
  • side_front.JPG
    side_front.JPG
    85.3 KB · Visningar: 551
GuW skrev:
Tänk om alla trångsynta människor kunde låta bli att svara i alla såna här trådar, han frågar efter för och nackdelar med modellen, inte hur bromsarna står sig i förhållande till en sporthoj. ".

Jag jämförde inte med nån sporthoj, det var hur jag upplevde hojen.

Intrudern är den snyggaste och framför allt cleanaste glidaren nånsin. Det ska vara en äldre som inte har den tvåfärgade tanken.

Apropå bromsar: Det är bra med bromsar trots att det inte är en räser. Farsan hade en intruder 800 innan, den kunde man bromsa så hårt att knogarna vitnade, det bromsade inte något vidare för det.....

//jaG

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back